Reklama

Trudna walka o modę w skali XXL

Kończący się 2024 rok był dla spółek prowadzących sieci sklepów z odzieżą i obuwiem trudniejszy, niż się spodziewano. Ale rok 2025 może być jeszcze bardziej wymagający. Dotyczy to także gigantów.

Publikacja: 09.12.2024 05:22

Trudna walka o modę w skali XXL

Foto: Adobe Stock

Sklepy z odzieżą i obuwiem zakończyły cenową wojnę na opróżnianie magazynów. To jednak nie oznacza, że cena przestała czynić cuda. Rynek odzieży i obuwia zdobywają sklepy wielobranżowe, takie jak Pepco czy Dealz. Kluczem do sukcesu jest dziś skala, właściwa segmentacja produktów i… marketing. Firmy właśnie podejmują strategiczne decyzje, które zdeterminują przyszłość. Które poradzą sobie w 2025 r. najlepiej?

Duzi mogą więcej

Spółki tekstylne i obuwnicze mają za sobą pierwsze dwa miesiące najlepszego kwartału w roku. W IV kwartał, bo o nim mowa, wchodziły w różnych nastrojach. To pokłosie rezultatów za pierwszych dziewięć miesięcy.

Według zestawienia przygotowanego przez „Parkiet” i „Rzeczpospolitą” po pierwszych trzech kwartałach bieżącego roku dziesięciu największych przedstawicieli indeksu WIG-odzież wypracować mogło (nie ma jeszcze danych LPP) 25,5 mld zł przychodu, o 12,7 proc. więcej niż w takim samym okresie 2023 r. Zsumowana EBITDA sięgnąć mogła 4,6 mld zł (o 30 proc. więcej rok do roku), a zysk netto 1,9 mld zł, o 80 proc. więcej niż przed rokiem.

Jeśli jednak przyjrzeć się spółkom osobno, to widać, że ten jasny obraz malują dwaj giganci: LPP i CCC. Mniejsze firmy radziły sobie raczej średnio. Gros zanotowało spadek zyskowności. Płynność niektórych – jak CDRL czy Protektora – jest zagrożona.

Reklama
Reklama

Ważny polski rynek

Za sprawą niekorzystnych kursów walut firmy w tym roku lepiej radzą sobie na rodzimym rynku. – Branża jako całość w krajach rozwiniętych Zachodu uległa stagnacji, a wiele dużych firm w Europie Zachodniej zmaga się z kryzysami. Natomiast rynki w Polsce oraz w krajach Europy Środkowo-Wschodniej wykazują wzrost, co wynika z rosnących dochodów rozporządzalnych konsumentów oraz dojrzewania rynków lokalnych – komentuje Martyna Skibicka, wspólniczka w firmie Kondo&Partners, specjalizującej się w budowie strategii dla marek. Skibicka do niedawna pracowała dla LPP.

To nie oznacza jednak, że firmy w Polsce i regionie mają eldorado. – Głównymi wyzwaniami są problemy ekonomiczne, takie jak inflacja i rosnące koszty pracy, które zmniejszają konkurencyjność cenową polskich firm. Co więcej, brakuje im przewagi poza ceną, co utrudnia budowanie silnej pozycji na rynkach międzynarodowych. Aby skutecznie konkurować, muszą skoncentrować się na tworzeniu wartości dodanej i rozwijaniu unikalnych strategii – uważa specjalistka.

Wzrost, o którym mówi Skibińska, nie jest jednak duży, a analitycy zauważają, że koniunktura w branży była słabsza, niż się spodziewano.

Szacunki firmy PMR mówią, że rynek odzieży i obuwia w całym 2024 r. urośnie zaledwie o 4 proc., do 60 mld zł.

– W I półroczu br. fundusz płac w przedsiębiorstwach (średnie wynagrodzenie pomnożone przez liczbę zatrudnionych po korekcie o inflację) był o 9 proc. wyższy niż rok wcześniej. A jednak trudno mówić o festiwalu zakupów. Skoro w tak świetnie zapowiadającym się roku go nie było, to w 2025 r. sytuacja może być bardziej wymagająca. No chyba że konsumenci przestaną oszczędzać – uważa Tomasz Sokołowski, analityk Santander BM.

Przymiarki do 2025 roku

– Nie można powiedzieć, że 2024 rok był dla takich firm jak Allegro, LPP czy CCC słaby. Przeciwnie. Również dlatego, że baza porównawcza będzie w 2025 r. wysoka, plany rozwoju takich firm jak LPP czy CCC można określić jako ambitne – mówi Sokołowski. Analityk szacuje, że po tym, jak LPP w roku obrotowym 2024/2025 21 mld zł zanotuje przychodu, w roku 2025/2026 wykaże przychód na poziomie 26 mld zł i utrzyma marże. Po grupie CCC spodziewa się on w tym roku 10,4 mld zł przychodu, a w kolejnym 11,5 mld zł.

Reklama
Reklama

Sylwia Jaśkiewicz, dyrektor zarządzająca w DM BOŚ, podkreśla, że i dla LPP, i dla CCC ważne będą jednoczesna ekspansja ze wzrostem powierzchni i determinacja do trzymania kosztów w ryzach. Zdaniem Jaśkiewicz firmom sprzyja na razie kurs dolara, w której to walucie robią zakupy w Azji.

W 2024 r. inwestorzy znowu poczuli sentyment do CCC. – Pokochali je, bo pokazało, że poprawia wyniki. Teraz czekamy, aby i wyniki Modivo trwale się poprawiły. Prezes spółki ma w mojej opinii narzędzia, by to dostarczyć – mówi Jaśkiewicz. Duże szanse powodzenia daje nowemu projektowi CCC – Worldbox, czyli franczyzowej sieci sklepów z asortymentem casualowym i sportowym w mniejszych miejscowościach.

Handel
Na święta szykuje się skok cen. Kawa i alkohol drożeją najmocniej
Handel
Shein kontratakuje. Chińska platforma oskarża francuski rząd o „spisek” i „krucjatę”
Handel
Niedziele handlowe w grudniu 2025: Kiedy będzie można zrobić świąteczne zakupy?
Handel
Stało się – Prada ogłosiła, że przejęła rodzimego rywala Versace. „Transakcja dekady”
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Handel
Black Friday jednak nie rozczarował, Polacy ruszyli na zakupy. Zwłaszcza online
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama