Cypryjczycy kupują akcje bankruta, Arabowie dają zlecenia

O ponad 45 proc. zdrożały wczoraj akcje spółki ZNTK Łapy w upadłości po ogłoszeniu o zawarciu umowy z inwestorem ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich

Publikacja: 12.01.2010 03:54

Wczoraj na zamknięciu za papier Zakładów Naprawy Taboru Kolejowego Łapy płacono 5 zł, o 1,56 zł więcej niż w piątek. Kurs spółki, która od 28 lipca 2009 roku znajduje się w stanie upadłości likwidacyjnej, skoczył po ogłoszeniu przez jej zarząd informacji o zawarciu umowy ze spółką ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich na produkcję i utrzymanie wagonów.

Zarząd spółki nie chce podać nazwy inwestora ani liczby zamówionych jednostek, dopóki umowa nie wejdzie w życie. Ma to nastąpić, jeżeli w ciągu dwóch miesięcy zostanie cofnięta upadłość likwidacyjna spółki. Już raz sąd nie zgodził się na to, by zamienić ją na postępowanie układowe.

Przedmiotem zamówienia ma być wykonanie cystern czteroosiowych i tankkontenerów oraz ich późniejszą konserwację i składowanie na własnym terenie. Łapy mają mieć też wyłączność na naprawę i przeglądy wyprodukowanych przez siebie składów.

[wyimek]750 osób zatrudniały ZNTK Łapy. By wznowić produkcję, potrzebni będą fachowcy. [/wyimek]

– Spółka ma certyfikowany prototyp i dokumentację techniczną dotycząca cystern do przewozy gazu. Otwarcie linii produkcyjnej cystern na ropę zajmie rok – mówi Ryszard Ekiert, były prezes ZNTK Łapy. – Innym rozwiązaniem jest kupno gotowej dokumentacji, jeżeli ktoś zechce ją sprzedać – dodaje Ekiert. Adrain Furgalski, były członek rady nadzorczej spółki, podchodzi z dystansem do inwestorów z tamtego regionu.

W zeszłym tygodniu, na dzień przed podpisaniem umowy z Arabami, zarząd spółki poinformował, że Marvena Holdings Limited z Cypru kupił 1,3 tys. sztuk akcji i tym samym posiada 5,02 proc. papierów spółki. Dzień po ogłoszeniu upadłości spółki obroty na jej akcjach przekroczył 11 mln zł i były najwyższe w historii. Właścicieli zmieniło wówczas ok. 75 proc. papierów firmy.

Łapy zadebiutowały na warszawskiej giełdzie w listopadzie 2007 roku. Na otwarciu za akcje spółki płacono 33 zł. Problemy zaczęły się na początku zeszłego roku, kiedy PKP Cargo, która posiada 80 proc. wagonów jeżdżących po polskich torach, zapowiedziała, że będzie je modernizować własnymi siłami. Przewoźnik ma 80 tys. wagonów, do roku planuje naprawę tys. sztuk.

Wczoraj na zamknięciu za papier Zakładów Naprawy Taboru Kolejowego Łapy płacono 5 zł, o 1,56 zł więcej niż w piątek. Kurs spółki, która od 28 lipca 2009 roku znajduje się w stanie upadłości likwidacyjnej, skoczył po ogłoszeniu przez jej zarząd informacji o zawarciu umowy ze spółką ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich na produkcję i utrzymanie wagonów.

Zarząd spółki nie chce podać nazwy inwestora ani liczby zamówionych jednostek, dopóki umowa nie wejdzie w życie. Ma to nastąpić, jeżeli w ciągu dwóch miesięcy zostanie cofnięta upadłość likwidacyjna spółki. Już raz sąd nie zgodził się na to, by zamienić ją na postępowanie układowe.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca