Zła passa Toyoty trwa

Władze w USA zastanawiają się nad sankcjami wobec Toyoty za zbyt wolną reakcję na wadliwy pedał gazu. Japończycy mają nowy problem — z pedałem hamulca w Priusach

Publikacja: 03.02.2010 16:34

Zła passa Toyoty trwa

Foto: AFP

Amerykański urząd odpowiedzialny za bezpieczeństwo transportu drogowego NHTSA rozważa możliwość zastosowania sankcji wobec Toyoty, bo uważa, że dwa wypadki śmiertelne były związane z wadliwym pedałem gazu. Nie wiadomo na razie, kiedy i jak duża byłaby to kara. Wiadomo jedynie, że NHTSA może wymierzyć maksymalną grzywnę 16,375 mln dolarów każdemu producentowi pojazdów, który będzie zbytnio zwlekać z uruchomieniem programu usuwania wady.

Organ zwierzchni tego urzędu, jakim jest minister transportu Ray LaHood ostro skrytykował powolność działania Toyoty. — Gdy tylko pojawiły się kwestie możliwych wad zagrażających bezpieczeństwu skłoniliśmy Toyotę do podjęcia działań, mających chronić konsumentów — podkreślił. — Toyota podejmuje teraz odpowiedzialne działania, ale szkoda, że trzeba było tylu starań, aby do nich doszło. Minister przypomniał, że w grudniu udała się do Japonii delegacja z jego resortu, aby przypomnieć Japończykom o ich prawnych zobowiązaniach. W styczniu doszło do kolejnego spotkania w jego ministerstwie, nalegano na zajęcie się problemem pedałów.

LaHood poinformował, że jego służby będą nadal sprawdzać ewentualne dodatkowe wady w samochodach japońskiej marki i pilnować dobrej realizacji wycofywania z użytku pojazdów i naprawiania ich przez producenta.

Jeden z rzeczników Toyoty w USA, Mike Miller podkreślił, że Toyota potraktowała poważnie radę ministra i przystąpiła do usuwania usterki. Firma jest wdzięczna za jego opinię, ma też poczucie, że otrzymała szansę odzyskania zaufania klientów.

Z tym może być jednak problem, bo Toyota otrzymała kilkanaście skarg na funkcjonowanie pedału hamulca w modelu Prius, najlepiej sprzedającej się hybrydzie na świecie. Rzeczniczka Toyoty, Mieko Iwasaki podała w Tokio, że firma otrzymała od dilerów w Japonii i w Ameryce Płn. kilkanaście skarg na hamulce w nowej wersji Priusa. Japoński resort transportu naliczył 14 takich skarg i nie wykluczył zarządzenia operacji wycofania tych pojazdów z użytku dla usunięcia usterki. Według japońskich mediów, amerykański NHTSA otrzymał około setki podobnych skarg. Usterka polega na tym, że pedał hamulca nie reaguje, nawet po silnym naciśnięciu go.

Analityk z firmy doradczej Mizuno Credit Advisory. Tetsuo Mizuno uważa, że skutki finansowe kary w USA byłyby małe, ale nie ulega wątpliwości, że sankcje zaszkodziłyby dodatkowo wizerunkowi Toyoty. Ocenia, że wielką nadzieją firmy japońskiej są pojazdy o napędzie hybrydowym. To praktycznie jedyne, które dobrze sprzedają się w w Japonii i w USA — dodaje.

W styczniu sprzedaż aut Toyoty w USA zmalała o 16 proc. do poniżej 100 tys. sztuk po raz pierwszy od 10 lat. Mocno zwiększyły sprzedaż GM (+29 proc.), Ford i Hyundai (o 24 proc.).

Amerykański urząd odpowiedzialny za bezpieczeństwo transportu drogowego NHTSA rozważa możliwość zastosowania sankcji wobec Toyoty, bo uważa, że dwa wypadki śmiertelne były związane z wadliwym pedałem gazu. Nie wiadomo na razie, kiedy i jak duża byłaby to kara. Wiadomo jedynie, że NHTSA może wymierzyć maksymalną grzywnę 16,375 mln dolarów każdemu producentowi pojazdów, który będzie zbytnio zwlekać z uruchomieniem programu usuwania wady.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?