Nokia porzuca USA, skupia się na Rosji

Największy producent komórek na świecie po porażce w USA ogłasza handlową ofensywę na rynku rosyjskim

Publikacja: 23.03.2010 04:04

Nokia porzuca USA, skupia się na Rosji

Foto: Bloomberg

W ciągu najbliższych 30 miesięcy Nokia zamierza otworzyć 120 nowych salonów firmy w Rosji.

– Chcemy się pojawić nawet w miastach liczących 50 tys. mieszkańców – zapowiedział Victor Saeijs, szef sprzedaży Nokii na region Eurazji, cytowany przez agencję Bloomberg.

Jak dodał, koncern chce w ten sposób zwiększyć zainteresowanie rosyjskich klientów zaawansowanymi usługami, które za pośrednictwem swoich telefonów dostarcza Nokia – sklepem z muzyką i nawigacją. Po otwarciu zaplanowanych sklepów sieć sprzedaży detalicznej Nokii w Rosji będzie liczyć 200 placówek. Koncern nie ujawnił, ile zamierza zainwestować w działania na rosyjskim rynku.

Nowa strategia Nokii może zaskakiwać. Zaledwie trzy miesiące temu, w grudniu 2009 r., fińska spółka oficjalnie przyznała się do finansowej i wizerunkowej porażki w Stanach Zjednoczonych i poinformowała o zamknięciu swoich flagowych salonów w Chicago i Nowym Jorku. Zamknięcie salonów znajdujących się w prestiżowych lokalizacjach było, jak tłumaczyła firma, podyktowane oszczędnościami.

Decyzja była też przypieczętowaniem trwającego od kilku lat w USA spadku popularności urządzeń z Finlandii. Porażka była najbardziej dotkliwa w prestiżowym i najbardziej dochodowym segmencie smartfonów, czyli zaawansowanych telefonów z dostępem do Internetu i np. nawigacji. W 2009 r. w USA i Kanadzie kupiono zaledwie 1,5 mln urządzeń Nokii. W tym samym czasie firma Research In Motion, producent biznesowych telefonów Blackberry, sprzedała 23,2 mln urządzeń, a koncern Apple 10,9 mln sztuk iPhone’ów.

Porażka Nokii w USA wynikła m.in. z niedoskonałej współpracy z operatorami. Za ich pośrednictwem w USA sprzedawanych jest 80 proc. telefonów. Tymczasem Nokia sprzedawała w USA swoje flagowe modele, takie jak N97, bez umowy operatorskiej, przez co ich ceny przekraczały niejednokrotnie 600 – 700 dol. Dla porównania, np. konkurencyjny iPhone był dostępny (wraz z dwuletnią umową z operatorem) już za 99 dol.

Rosyjska ofensywa Finów ma być tym razem prowadzona w ścisłej współpracy z lokalnymi operatorami. Głównym partnerem Nokii będzie OAO Mobile TeleSystems. Jak zapowiedział Victor Saeijs, na potrzeby rosyjskiego rynku Nokia zmieni warunki dostępu do zawierającego ok. 3,5 mln piosenek sklepu muzycznego firmy, dostępnego bez limitów w ramach wybranych abonamentów.

Oferowana także w Polsce usługa Comes With Music nie zyskała oczekiwanej popularności, między innymi z powodu zastosowania antypirackich zabezpieczeń niepozwalających na przenoszenie muzyki z telefonu np. do komputera.

Nokia nie ujawniła, jaka część tegorocznych przychodów firmy ma pochodzić z rynku rosyjskiego.

W ciągu najbliższych 30 miesięcy Nokia zamierza otworzyć 120 nowych salonów firmy w Rosji.

– Chcemy się pojawić nawet w miastach liczących 50 tys. mieszkańców – zapowiedział Victor Saeijs, szef sprzedaży Nokii na region Eurazji, cytowany przez agencję Bloomberg.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki