Nowa panda za 700 mln euro

Inwestycje związane z produkcją nowego modelu pandy w fabryce Pomigliano d'Arco pod Neapolem wyniosą 700 mln euro — poinformował Fiat Auto.

Publikacja: 31.03.2010 17:11

Fiat Panda Cross

Fiat Panda Cross

Foto: Bloomberg

Nowa model pandy ma pokazać się na rynku w drugim półroczu 2011 roku.

To cena, jaką Fiat jest gotów zapłacić za swój powrót do Włoch i przystosowanie fabryki w Pomigliano d'Arco do produkcji małych aut. Inwestycje będą prowadzone w latach 2010-2011. Łącznie do końca 2011 roku — jak zapowiedział w grudniu ubiegłego roku prezes koncernu, Sergio Marchionne — Fiat zamierza wydać na inwestycje 8 mld euro.

Dzisiaj fabryka w Pomigliano zatrudnia 5200 osób, które zajmują się składaniem Alfy Romeo — modeli 147 i 159. Produkcja nowej pandy ma rozpocząć się tam w drugiej połowie przyszłego roku. „Stara ” panda będzie nadal produkowana w Tychach. W ubiegłym roku z polskiej fabryki Fiata wyjechało 298 tys. aut tego modelu. W tej chwili jest to najlepiej sprzedające się auto włoskiego koncernu.

Na „otarcie łez” tyska fabryka, uważana za najwydajniejszą i najlepszą jakościowo w sieci Fiata otrzyma zupełnie nowy model Lancii Ypsilon. Będzie to auto 5-drzwiowe, większe od obecnie produkowanego na Sycylii w przeznaczonej do likwidacji fabryce Termini Imerese.

Nowa Lancia ma być dłuższa od obecnego modelu o 25 cm (mówi się dzisiaj o niej „mała Delta”) z dwoma rodzajami silników — benzynowym o pojemności 1,4 cm[sup]3 [/sup]oraz diesel o pojemności 1,3 i 1,6.

Wstępnie szacuje się wyjściową cenę tego modelu na poziomie 12 tys. euro. Oznacza to, że polska fabryka zacznie produkować auta z segmentu luksusowego. W Tychach, oprócz obecnego modelu pandy, będą produkowane również "500" uważane za model rozwojowy oraz Fordy Ka. Jest jednak mało prawdopodobne, aby w przyszłości łączna produkcja była w stanie przekroczyć 600 tys. pojazdów rocznie.

Za trzy tygodnie podczas spotkania z inwestorami i analitykami w Turynie Sergio Marchionne przedstawi strategię koncernu na lata 2010-2014. Według przecieków z dokumentów, które ukazały się ostatnio we włoskiej prasie Marchionne poinformuje wówczas o wydzieleniu Fiata Auto z Grupy Fiata, zamiarze zwiększenia w ciągu 2 lat udziałów w Chryslerze do 35 proc i wyprowadzenia amerykańskiej firmy ze strat jeszcze w tym roku.

Zmniejszona ma być także liczba modeli z 12 do 8, ale produkcja ma być większa — 900 tys. aut. W USA mają być produkowane modele 3 marek — Fiata, Alfy Romeo oraz Lancii — łącznie 350 tys. aut rocznie. Oprócz tego Fiat produkuje również Ferrari, ciężarówki Iveco, oraz maszyny rolnicze pod marką CNH Global NV.

Włoski dziennik „La Reppublica” uważa, że Marchionne poinformuje wówczas również o zmniejszeniu zatrudnienia we wszystkich włoskich fabrykach Fiata Auto łącznie o 5 tys. osób do 25 tys. Fiat zaprzeczył, jakoby miał takie plany.

Grupa Fiata zatrudnia dzisiaj we wszystkich włoskich fabrykach 80 tys. pracowników, na świecie łącznie 190 tys. Rynek jednak uwierzył w dalsze oszczędności w koncernie i akcje Fiata zdrożały we środę o 4,15 proc. do 9,79 euro za akcję. Danuta Walewska

Nowa model pandy ma pokazać się na rynku w drugim półroczu 2011 roku.

To cena, jaką Fiat jest gotów zapłacić za swój powrót do Włoch i przystosowanie fabryki w Pomigliano d'Arco do produkcji małych aut. Inwestycje będą prowadzone w latach 2010-2011. Łącznie do końca 2011 roku — jak zapowiedział w grudniu ubiegłego roku prezes koncernu, Sergio Marchionne — Fiat zamierza wydać na inwestycje 8 mld euro.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca