Delfi.lt podaje, że strona litewska liczy, że już w 2014 r będzie można szybko (120 km/h) podróżować z Kowna do stolic Europy.

Prace po stronie litewskiej potrwają do końca 2013 r. Główną trudnością będzie zmiana szerokości torów z obowiązującej od czasów carskich szerokich - 1520 mm na węższe europejskie - 1435 mm. Litwini poprowadzą linię po istniejących nasypach, co zaoszczędzi czasu i pieniędzy na wykup gruntów. Koszt po stronie litewskiej to ok 750 mln euro. Jeżeli projekt dofinansuje Unia to 230 mln euro. Po stronie polskiej budowa nie ruszyła.

Ma pobiec trasą Białystok-Ełk-Olecko-Suwałki-Trakiszki do granicy z Litwą. Czech Paweł Teliczka unijny koordynator projektu Rail Baltica, ocenił, że przełożenie trasy z Warszawy do Helsinek kosztować będzie ok. 3 mld euro.