Polska staje się potentatem w produkcji komponentów do produkcji aut. Spośród 136 projektów, jakimi zajmuje się teraz Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), aż 23 – to największa grupa – pochodzą właśnie z branży motoryzacyjnej. Warte są 1,1 mld euro i mogłyby utworzyć 9,4 tys. miejsc pracy.
[srodtytul]Zagłębie poddostawców[/srodtytul]
Zdaniem Andrzeja Halarewicza z międzynarodowej firmy analitycznej Jato Dynamics rozbudowa sektora dostawców dla fabryk aut to lepszy trend niż budowa montowni. – Produkcja komponentów jest bardziej stabilna niż samochodów, a wytwórcy mogą redukować ryzyko spadku zamówień, współpracując z różnymi odbiorcami – uważa Halarewicz.
Jak sugerują autorzy "Raportu branży motoryzacyjnej 2010" przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, firmę doradczą KPMG oraz Baker & Mckenzie, w przyszłości rozwój polskiej motoryzacji będzie zależał głównie od inwestycji w produkcję części i komponentów samochodowych. W połowie czerwca Fiat uruchomił w Bielsku-Białej fabrykę małolitrażowych silników TwinAir. W Dąbrowie Górniczej ruszyła rozbudowa wartej ćwierć miliarda złotych fabryki włoskiego producenta tarcz hamulcowych Brembo. Gdy w przyszłym roku rozpocznie produkcję, dąbrowskie Brembo stanie się największą fabryką koncernu na świecie.
[wyimek][b]4,5 mld zł[/b] to wartość planowanych projektów producentów części samochodowych w Polsce[/wyimek]