Toyota: Winni kierowcy, nie technika

Toyota Motor może odetchnąć z ulgą. Część z wypadków z udziałem samochodów tej marki w USA nie wynikało z wad technicznych, ale z błędów popełnionych przez kierujących

Publikacja: 11.08.2010 14:46

Toyota: Winni kierowcy, nie technika

Foto: AFP

Minister transportu Roy LaHood i jego zastępca odpowiedzialny za bezpieczeństwo pojazdów mechanicznych oświadczyli w Kongresie, że dane o wypadkach z rejestratorów jazdy wymontowanych z 58 samochodów nie pozwoliły znaleźć nowej przyczyny mimowolnego przyspieszania poza dotąd znanymi czyli blokowaniem się pedału gazu i ruchomych dywaników blokujących ten pedał.

Amerykański urząd bezpieczeństwa ruchu drogowego NHTSA ustalił, że na 58 przypadków kolizji, wywołanych zdaniem kierujących niekontrolowanym przyspieszeniem samochodów, w 35 przypadkach nie użyto hamulców. W jednym przypadku kierowca nacisnął oba padały, gazu i hamulca. W 14 innych przypadkach doszło do częściowego hamowania: w trzech zaczęto słabo hamować wcześnie, w jednym w środku, a w 9 przypadkach w końcowej fazie tuż przed kolizją. W siedmiu innych dane trafiły do rejestratora bez wypadku, albo były tak ogólne, że nie można było wyciągnąć żadnego wniosku o zaistniałej sytuacji.

– Na tym wstępnym etapie postępowania wyjaśniającego pracownicy urzędu nie wyciągnęli żadnych wniosków o dodatkowych przyczynach przyspieszania pojazdów Toyoty poza dwiema już znanymi — stwierdza komunikat NHTSA.

Sprawdzanie danych o wypadkach jest małą częścią działań mających doprowadzić do sedna mimowolnego przyspieszania pojazdów Toyoty - stwierdziła rzeczniczka resortu transportu, Olivia Alair - Na prośbę Kongresu eksperci z NHTSA i z NASA prowadzą obecnie badania laboratoryjne w całych Stanach dla ustalenia, czy istnieje możliwość wady w elektronicznej przepustnicy albo oprogramowaniu jej funkcjonowania, powodujące takie przyspieszenie jazdy - dodała.

Członkowskie dyrekcji Toyoty wielokrotnie zaprzeczali publicznie, by nagłe, gwałtowne przyspieszanie wynikało z wad układów elektronicznych sterujących przyspieszaniem i hamowaniem w nowoczesnych pojazdach. Firma mówiła za to o blokujących się pedałach, dywanikach i błędach kierowców. Amerykanie ukarali ją grzywną 16,4 mln dolarów za zwlekanie z ujawnieniem problemu z blokującym się pedałem, gazu. Akcja sprawdzania objęła niemal 10 mln aut na świecie. - Po zbadaniu ponad 4 tys. pojazdów nie znaleźliśmy w żadnym z nich, by zawiniła elektroniczna przepustnica — stwierdził rzecznik Toyoty Brian Lyons.

Od 2000 r. doszło w USA do wypadków 52 samochodów Toyoty, zginęło w nich 62 osoby, m a jako przyczynę kolizji wymieniano wadę układu kontroli przepustnicy.

Wstępne ustalanie wielotorowego postępowania wyjaśniającego będą znane jeszcze w tym roku, a ostateczny raport powinien pojawić się w 2011 r.

[ramka]Toyota wstrzymała eksport samochodów do Iranu wraz z nasilającą się presją międzynarodową na Teheran, by poddał kontroli swój program uzdatniania uranu.

Eksport ten nie był duży, w 2008 r. wyniósł ok. 4 tys. sztuk, a w ubiegłym roku zmalał do 246. W tym roku do końca maja sprzedano 222 aut[/ramka]

Minister transportu Roy LaHood i jego zastępca odpowiedzialny za bezpieczeństwo pojazdów mechanicznych oświadczyli w Kongresie, że dane o wypadkach z rejestratorów jazdy wymontowanych z 58 samochodów nie pozwoliły znaleźć nowej przyczyny mimowolnego przyspieszania poza dotąd znanymi czyli blokowaniem się pedału gazu i ruchomych dywaników blokujących ten pedał.

Amerykański urząd bezpieczeństwa ruchu drogowego NHTSA ustalił, że na 58 przypadków kolizji, wywołanych zdaniem kierujących niekontrolowanym przyspieszeniem samochodów, w 35 przypadkach nie użyto hamulców. W jednym przypadku kierowca nacisnął oba padały, gazu i hamulca. W 14 innych przypadkach doszło do częściowego hamowania: w trzech zaczęto słabo hamować wcześnie, w jednym w środku, a w 9 przypadkach w końcowej fazie tuż przed kolizją. W siedmiu innych dane trafiły do rejestratora bez wypadku, albo były tak ogólne, że nie można było wyciągnąć żadnego wniosku o zaistniałej sytuacji.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca