Telefon N8 odpowiedzią Nokii na Apple iPhone 4

Nowy iPhone dał sygnał do starcia między producentami komórek

Aktualizacja: 04.09.2010 22:54 Publikacja: 04.09.2010 02:42

Nokia modelem N8 ma wreszcie zawalczyć o rynek z iPhonem

Nokia modelem N8 ma wreszcie zawalczyć o rynek z iPhonem

Foto: Rzeczpospolita

W ciągu kilku tygodni wyjaśni się, czy fińska Nokia wciąż potrafi stworzyć innowacyjny produkt, czy pozostanie producentem niczym niewyróżniających się komórek.

Na przełomie września i października na rynku pojawi się N8, nowy flagowy telefon firmy. Jak dowiedziała się „Rz”, Nokia porozumiała się już z Plusem, Orange i Erą, które wprowadzą N8 do swojej oferty.

Premiera nowej Nokii to kolejna i prawdopodobnie ostatnia próba odpowiedzi na popularność iPhone’a Apple’a i smartfonów innych firm wyposażonych w system Google Android.

– Nokia doskonale radzi sobie z telefonami z niższej półki. Niestety, marże w tym segmencie rynku nie należą do wysokich. A głównym problemem Nokii jest obniżająca się zyskowność. Akcjonariusze są zniecierpliwieni i naciskają na zmiany – komentuje Magda Borowik, analityk z firmy IDC Polska. Poprzednie próby konkurowania Nokii z iPhone’em, m.in. model N97, nie przyniosły jednak oczekiwanych rezultatów.

Gra toczy się nie tylko o wizerunek najbardziej innowacyjnej firmy. Od typu używanego telefonu bezpośrednio zależy bowiem intensywność używania w telefonie Internetu, e-maila czy ściągania aplikacji. Wobec spadku cen rozmów i esemesów usługi dodane są coraz ważniejszym źródłem przychodów operatorów na całym świecie.

– Sprzętem generującym największy przychód z jednego użytkownika w porównaniu ze sprzętem konkurencji jest iPhone – przekonuje Karim Taga z firmy doradczej Arthur D. Little.

Z badań firmy AdMob wynika, że użytkownicy iPhone’a pobierają z sieci ponad dwa razy więcej płatnych aplikacji niż użytkownicy systemu Android.

Finowie jednak nie składają broni. Jak ujawnił Piotr Bubak, szef marketingu Nokia Polska, z Ovi Store, internetowego sklepu z aplikacjami Nokii w Polsce, ściągnięto już kilka milionów pozycji. – Smartfony są dla nas najważniejsze. Ich rynek się rozszerza i nie obejmuje już tylko produktów z wyższej półki – powiedział „Rz”.

Problemem jest popularność darmowych aplikacji w Ovi Store. Jak przyznaje Piotr Bubak, stanowią one „zdecydowaną większość” ściąganych pozycji. Tymczasem w przypadku iPhone’a i sklepu App Store odsetek pobieranych darmowych aplikacji to zaledwie 30 proc.

Jak przekonuje Magda Borowik z IDC, w Polsce Nokia może skorzystać z wielkiej popularności i przywiązania do marki. – Klienci będą powoli przestawiać się na smartfony, które są coraz bardziej dostępne, pojawiają się w promocjach operatorów – mówi. Pytanie, czy lojalność użytkowników Nokii będzie tak silna, jak w przypadku klientów Apple’a. Jak wynika z badań firmy Nielsen, ponad 90 proc. właścicieli iPhone’a chce pozostać ich użytkownikiem w przyszłości.

Według szacunków operatorów udział iPhone’a w liczącym ok. 45 mln sztuk polskim rynku komórek nie przekracza 1 proc. Nokia ma ok. 50-proc.

Najnowsza Nokia N8 jest już dostępna w przedsprzedaży za 1999 zł. Jaka będzie jej cena u operatorów, na razie nie wiadomo. iPhone 4 jest już w ofercie Plusa, Orange, Ery i Play. W zależności od długości umowy i abonamentu urządzenie kosztuje od 1 zł do prawie 3 tys. zł.

W ciągu kilku tygodni wyjaśni się, czy fińska Nokia wciąż potrafi stworzyć innowacyjny produkt, czy pozostanie producentem niczym niewyróżniających się komórek.

Na przełomie września i października na rynku pojawi się N8, nowy flagowy telefon firmy. Jak dowiedziała się „Rz”, Nokia porozumiała się już z Plusem, Orange i Erą, które wprowadzą N8 do swojej oferty.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Biznes
Jakub Wiech: Europa potrzebuje dużego atomu, za wcześnie na wodór
Biznes
Dzwoni Kreml do koncernu z USA: Nie chcielibyście do nas wrócić?
Biznes
Czy Chiny skorzystają na polityce Trumpa?
Biznes
Start-upy mogą wzmocnić bezpieczeństwo i obronność
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Biznes
Francuzi nie składają broni w walce o okręty podwodne dla Polski
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”