Sprzedaż Optimy w Korei w czerwcu i lipcu przekroczyła bardzo wysoki poziom 10000 sztuk i Koreańczycy mają nadzieję na podobny sukces w Europie. Na tym rynku nie będzie jednak tak łatwo: lokalni producenci jak Ford, Opel, Peugeot, Renault i Volkswagen są w tym segmencie bardzo mocni. O klientów konkurują z nimi marki droższe jak Audi, BMW, Mercedes i Volvo, a na dodatek nabywcy coraz częściej wybierają SUV.
Naczelny projektant Kia (CDO) Peter Schreyer podkreśla, że auto ma w stosunku do poprzednie modelu wydłużony do 2795 mm rozstaw osi, co podnosi komfort jazdy. Od zderzaka do zderzaka optima mierzy 4845 mm, pojemność zbiornika paliwa wynosi 505 litrów. Auto dostępne będzie w Europie z jednym z dwóch silników: benzynowym o pojemności 2,0 litrów i mocy 170 KM oraz 136-konnym wysokoprężnym o pojemności 1,7 litra. W terminie późniejszym oferowana będzie także druga wersja 1,7-litrowego diesla o podwyższonej mocy do 160 KM. Optima została wyposażona w alternator włączany podczas hamowania i system zarządzania działaniem akumulatora BMS. Na życzenie można wybrać system automatyczne wyłączania silnika na postoju. Wszystkie silniki dostępne będą z sześciostopniową przekładnią manualną lub automatyczną. Kia Optima objęta będzie siedmioletnią/150000 km gwarancją producenta. Karoseria ma współczynnik oporu aerodynamicznego wynoszący 0,29, o 0,03 punkty mniejszy od poprzednika, zwanego Magentis. Magentis wszedł na rynki w 2001 roku, a druga generacja pięć lat później. W 2009 roku sprzedaż przekroczyła 110000 sztuk.