Apteki tworzą sieci

Z danych firmy badawczej IMS Health wynika, że apteki sieciowe rozwijają się najszybciej

Publikacja: 20.12.2010 04:25

W Polsce działa obecnie ponad 13,5 tys. aptek. W ciągu najbliższych dwóch lat ich liczba może spaść

W Polsce działa obecnie ponad 13,5 tys. aptek. W ciągu najbliższych dwóch lat ich liczba może spaść do ok. 11 tys.

Foto: Rzeczpospolita

W 2005 r. do sieci aptek należało około 9 proc. wszystkich punktów detalicznej sprzedaży leków. Rok później było to już 10 proc. W kolejnych latach wzrost był jeszcze większy: w 2009 r. pod sieciowym szyldem występowało już 19 proc., a w III kwartale 2010 r. ponad 21 proc., czyli ponad 2,9 tys. aptek i punktów aptecznych.

Sieci mają różną wielkość. Do największych, skupiających ponad 20 placówek, należało ponad 1,6 tys. aptek, a do średnich, liczących od 5 do 20 – blisko 1,3 tys. aptek. W trzecim kwartale 2010 r. działało w Polsce blisko 190 sieci skupiających co najmniej pięć placówek.

– Już teraz niemal 60 proc. aptek funkcjonuje w którejś z form działania w grupie (sieć, program lojalnościowy, grupa zakupowa, franczyza) – mówi Marcin Gawroński z IMS Health. – A to dlatego, że działając samodzielnie, aptece trudniej uzyskać korzyści, jakie oferowane są dużym grupom przez hurtownie i producentów. Aby uzyskać dostęp do lepszych cen, rabatów, ofert promocyjnych i wsparcia marketingowego, wiele z nich decyduje się na uczestnictwo w jakiejś grupie aptek. Nie musi to być sieć aptek należących do hurtowni czy sieć aptek niezależnych. Rozwiązaniami oferującymi podobne korzyści są grupy zakupowe, programy lojalnościowe czy programy franczyzowe – dodaje.

Zdaniem eksperta IMS Health wszystko wskazuje na to, że w 2011 r. zmniejszy się udział aptek indywidualnych w rynku. – Tak jak w ubiegłych latach będziemy obserwowali rozwój łańcuchów aptek. Z dużym prawdopodobieństwem możemy powiedzieć, że przybędzie zarówno sieci, jak i należących do nich aptek. Rok 2011 upłynie też pod znakiem funkcjonowania aptek w grupach. Rozwijać się będą nie tylko sieci, ale również grupy zakupowe i stosunkowo nowe na rynku sieci franczyzowe oraz bardziej zaawansowane odmiany programów lojalnościowych hurtowni – mówi Gawroński.

Według prognoz IMS Health w przyszłym roku marża uzyskiwana przez apteki skurczy się z obecnych 18,8 proc. do ok. 13,5 proc.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=b.chomatowska@rp.pl]b.chomatowska@rp.pl[/mail][/i]

W 2005 r. do sieci aptek należało około 9 proc. wszystkich punktów detalicznej sprzedaży leków. Rok później było to już 10 proc. W kolejnych latach wzrost był jeszcze większy: w 2009 r. pod sieciowym szyldem występowało już 19 proc., a w III kwartale 2010 r. ponad 21 proc., czyli ponad 2,9 tys. aptek i punktów aptecznych.

Sieci mają różną wielkość. Do największych, skupiających ponad 20 placówek, należało ponad 1,6 tys. aptek, a do średnich, liczących od 5 do 20 – blisko 1,3 tys. aptek. W trzecim kwartale 2010 r. działało w Polsce blisko 190 sieci skupiających co najmniej pięć placówek.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się