Reklama

Reforma systemu zakupu samolotów

Negocjatorzy europejscy i amerykańscy uzgodnili reformę systemu kupowania samolotów, tzw. kredytów eksportowych — podał dziennik „Les Echos”

Publikacja: 20.12.2010 17:53

Reforma systemu zakupu samolotów

Foto: Bloomberg

Zdaniem francuskiego pisma ekonomicznego, negocjatorzy uzgodnili w piątek w siedzibie OECD w Paryżu kompromisowy tekst zmian. Mógłby zostać ogłoszony już we wtorek, po zaaprobowaniu go przez Waszyngton — twierdzi dziennik.

Rzecznik OECD nie był początkowo w stanie odnieść się do tej informacji, później oświadczył, że negocjacje nadal trwają, a terminem docelowym porozumienia jest 20 stycznia, aby zreformowany system mógł wejść w życie od 1 lutego, pod warunkiem akceptacji Waszyngtonu.

– Niektóre kraje już wyraziły swe poparcie i przedstawiciele OECD są optymistami, że wszystkie zainteresowane kraje osiągną wkrótce porozumienie — dodał rzecznik.

Przeciwnikami obecnego systemu kredytów eksportowych były największe linie lotnicze z Europy i Ameryki, bo nie mogły z niego korzystać, a skarżyły się, że system ten pomaga ich konkurentom znad Zatoki. Airbus i Boeing chcą kontynuowania kredytów eksportowych, bo ich zdaniem ułatwiają wielu zagranicznym przewoźnikom finansowanie kupna samolotów. Dzięki takim kredytom Airbus sprzedał w 2009 r. 34 proc. swych samolotów.

Nowa wersja pozwoli zlikwidować nierówne traktowanie linii lotniczych, zachowując jednocześnie mechanizm wspierania sprzedaży przez Airbusa i Boeinga.

Reklama
Reklama

Według „Les Echos”, na podstawie osiągniętego kompromisu firmy z krajów eksportujących samoloty: Francji, Niemiec, Hiszpanii i USA będą mogły korzystać z pomocy finansowej. Mechanizm kredytów eksportowych w nowej wersji będzie stosowany także przy zakupach samolotów regionalnych serii C kanadyjskiego Bombardiera, który nie figurował w poprzednim porozumieniu z 2007 r.

Biznes
Polska wstrzymuje eksport z Chin, PGZ z licencją na amunicję 155 mm
Biznes
Politechnika Warszawska sprzedaje technologie
Biznes
Mercedes-Benz chce zarejestrować markę w Rosji. Dlaczego robi to teraz?
Biznes
Hyundai w ogniu napięć USA–Korea Płd. Fabryka w Georgii opóźniona przez akcję służb
Biznes
Zakupy systemów antydronowych, kłopoty niemieckiego eksportu i decyzja EBC
Reklama
Reklama