Zdaniem francuskiego pisma ekonomicznego, negocjatorzy uzgodnili w piątek w siedzibie OECD w Paryżu kompromisowy tekst zmian. Mógłby zostać ogłoszony już we wtorek, po zaaprobowaniu go przez Waszyngton — twierdzi dziennik.
Rzecznik OECD nie był początkowo w stanie odnieść się do tej informacji, później oświadczył, że negocjacje nadal trwają, a terminem docelowym porozumienia jest 20 stycznia, aby zreformowany system mógł wejść w życie od 1 lutego, pod warunkiem akceptacji Waszyngtonu.
– Niektóre kraje już wyraziły swe poparcie i przedstawiciele OECD są optymistami, że wszystkie zainteresowane kraje osiągną wkrótce porozumienie — dodał rzecznik.
Przeciwnikami obecnego systemu kredytów eksportowych były największe linie lotnicze z Europy i Ameryki, bo nie mogły z niego korzystać, a skarżyły się, że system ten pomaga ich konkurentom znad Zatoki. Airbus i Boeing chcą kontynuowania kredytów eksportowych, bo ich zdaniem ułatwiają wielu zagranicznym przewoźnikom finansowanie kupna samolotów. Dzięki takim kredytom Airbus sprzedał w 2009 r. 34 proc. swych samolotów.
Nowa wersja pozwoli zlikwidować nierówne traktowanie linii lotniczych, zachowując jednocześnie mechanizm wspierania sprzedaży przez Airbusa i Boeinga.