Patria i Bumar walczą o WZM Siemianowice

Fińska Patria, która sprzedała Polsce technologię produkcji rosomaków, chciałaby przejąć śląskiego producenta transporterów, WZM Siemianowice. Taki zamiar ma także Bumar

Publikacja: 23.01.2011 12:16

Patria i Bumar walczą o WZM Siemianowice

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Finowie od dawna liczą na udział w prywatyzacji państwowej spółki z Siemianowic, o swojej determinacji przekonywali ostatnio rząd w specjalnym piśmie — dowiedziała się "Rz". — To poważna oferta ale decyzja jest wyłącznie w polskich rękach — mówi Pauli Rumbin, prezes Patria Polska.

— Połączenie Wojskowych Zakładów Mechanicznych z Patrią miałoby swoją logikę i sens. Jeśli nasze firmy mają się rozwijać i liczyć na światowym rynku technologii obronnych muszą dołączyć do zachodnich liderów branży — mówi Andrzej Kiński redaktor Nowej Techniki Wojskowej.

Jednak największy w kraju zbrojeniowy holding nie ukrywa, że nie odpowiada mu plan ekspansji Patrii. Edward E. Nowak, szef przyszłego narodowego koncernu kilkakrotnie już przypominał ministrom o obowiązującej wciąż rządowej strategii reform w przemyśle obronnym, która wskazuje Bumar jako integratora zbrojeniówki.

[srodtytul] Rekordowe przychody[/srodtytul]

Zaostrzaniu się rywalizacji potentatów o śląskie gniazdo rosomaków trudno się dziwić. Siemianowicka państwowa spółka wciąż nadzorowana przez Ministerstwo Obrony Narodowej to dziś kura znosząca złote jaja. WZM, które zaczynały jako niewielki wojskowy warsztat remontowy dziś są najlepszą firmą zbrojeniówki z portfelem pewnych zamówień wartych ponad 5 mld zł. A już wiadomo, że armia oprócz zakontraktowanych 690 rosomaków ( realizacja pierwotnej umowy minęła właśnie półmetek), dokupi kilkaset kolejnych w różnych wersjach specjalistycznych. Wartością samą w sobie jest nowoczesna technologia budowy kołowych transporterów opancerzonych, których zalety potwierdziła wojna w Afganistanie.

Dla Bumaru, który gwałtownie poszukuje nowych innowacyjnych produktów i hitów eksportowych WZM to łakomy kąsek. Tym bardziej, że zeszłoroczny wynik finansowy siemianowickiej spółki nie zdradza już najmniejszych śladów kryzysu. Przeciwnie należy do rekordowych. Według naszych nieoficjalnych ustaleń przychody WZM sięgają 600 mln zł a zysk 35 mln zł.

— „Siemianowice” to firma w zasadzie skazana na konsolidację z Bumarem lub Patrią. Przy czym ta druga wersja nie powinna być rozpatrywana. Bo to dzięki ogromnemu polskiemu kontraktowi Patria — oddział pojazdów lądowych, zbudowała swoją pozycję. Nie wyobrażam sobie takiej sytuacji, że: kupiliśmy licencję, zbudowaliśmy rynek dla produktu, wzmocniliśmy pozycję Patrii a teraz mamy jej oddać fabrykę i rynek— nie pozostawia wątpliwości co myśli o sprawie Edward E. Nowak prezes Bumaru.

[srodtytul]Podział rynków[/srodtytul]

Już teraz Bumarowi doskwiera, że podczas popisywania umowy licencyjnej Finowie narzucili słabszym Siemianowicom podział rynków zbytu niezbyt szczęśliwy dla polskiego zakładu. Patria może oferować pojazdy AMVx8 w Europie, Afryce, obu Amerykach, Bliskim Wschodzie. Polski producent ma wyłączność na Indie, Wietnam, kraje Dalekiego Wschodu.

Prezes Nowak chętnie przypomina, że to Bumar uratował na starcie WZM, gdy ogromny kontrakt stał się dla małych, wojskowych zakładów problemem nie do udźwignięcia i holding przejął finansowanie przedsięwzięcia.

Teraz, zdaniem szefa obronnej grupy, najrozsądniej byłoby połączyć interesy głównych podmiotów uczestniczących w budowaniu transporterów czyli WZM, Bumaru, Patrii, włoskiej Oto Melary (licencjodawca wieży). Prezes Nowak ujawnia, że rok temu Bumar analizował kupienie udziałów w Patrii. — Być może wrócimy do tego projektu, bo jestem zdania, że należy konsolidować przemysł europejski — oświadcza.

Finowie od dawna liczą na udział w prywatyzacji państwowej spółki z Siemianowic, o swojej determinacji przekonywali ostatnio rząd w specjalnym piśmie — dowiedziała się "Rz". — To poważna oferta ale decyzja jest wyłącznie w polskich rękach — mówi Pauli Rumbin, prezes Patria Polska.

— Połączenie Wojskowych Zakładów Mechanicznych z Patrią miałoby swoją logikę i sens. Jeśli nasze firmy mają się rozwijać i liczyć na światowym rynku technologii obronnych muszą dołączyć do zachodnich liderów branży — mówi Andrzej Kiński redaktor Nowej Techniki Wojskowej.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca