Reklama
Rozwiń

W 2010 r. sprzedaż wody urosła o 12 proc.

Sprzedaż wody idzie jak burza. W 2010 r. rosła najszybciej wśród napojów. W tym roku znowu powinniśmy zwiększyć jej zakupy

Publikacja: 18.02.2011 15:13

W 2010 r. sprzedaż wody urosła o 12 proc.

Foto: Flickr

O ok. 12 proc. urosła w ubiegłym roku sprzedaż wody butelkowanej w Polsce — wynika z danych firmy Nielsen. To najlepszy wynik wśród napojów bezalkoholowych, na które wydajemy ok. 10 mld złotych rocznie. Co więcej, trudno jest obecnie znaleźć inne produkty spożywcze, na które popyt rósłby w takim tempie.

— W 2010 r. wodę butelkowaną kupowano w 97 proc. polskich gospodarstwach domowych. Rok wcześniej udział ten wyniósł 92 proc. — mówi Marek Wojtyna, prezes spółki Żywiec Zdrój, lidera polskiego rynku wody. W 2010 r. firma zwiększyła sprzedaż o ok. 13 proc. i chce także w tym roku rosnąć szybciej niż cały rynek.

W 2011 r. popyt na wodę powinien znowu pójść w górę. Firma Euromonitor International prognozuje, że zwiększymy na nią wydatki o 8,3 proc., do niemal 3,9 mld zł. Szybciej niż na wodę (przy założeniu, że ceny się nie zmienią) będą rosły w tym roku wydatki jedynie na słodycze oraz zieloną herbatę. Euromonitor zakłada, że sprzedaż wody urośnie także w 2012 r.

— Wzrost spożycia wody będzie wciąż odbywał się na dwa sposoby: poprzez zmianę nawyków oraz przez zwiększanie konsumpcji przez stałych jej użytkowników kategorii — mówi Wojtyna. Według niego w 2010 r. popyt na wodę powinien zwiększyć się o 5-7 proc. Wiele będzie jednak zależało od pogody w sezonie letnim, kiedy to sprzedaż wody jest w Polsce największa.

O rynek walczą nie tylko właściciele najbardziej znanych marek (w czołówce rynku za Żywcem Zdrojem są Cisowianka i Kropla Beskidu), ale także sieci handlowe.

W 2010 r. do wód pod markami własnymi należało ponad 30 proc. rynku wody pod względem wielkości sprzedaży. Rok wcześniej udział ten był na poziomie ok. 29 proc.

W najbliższym czasie zyskiwać na popularności mają głównie wody niegazowane. W 2010 r. ich sprzedaż urosła o 13,1 proc. Rynek zyskiwać powinny także wody funkcjonalne (pozytywnie wpływające na zdrowie i urodę). Jedną z firm, która weszła już w ten segment jest Ustronianka, która oferuje wodę z jodem.

— W 2010 r. zamierzamy osiągnąć dwukrotnie wyższą dynamikę niż rynek. Istotny wpływ na realizację tego założenia mają mieć wody funkcjonalne - mówi Katarzyna Buczek, rzecznik prasowy Ustronianki. Dodaje, że firma planuje zwiększyć ofertę produktów prozdrowotnych jeszcze w rym roku.

W 2010 r. Ustronianka sprzedała o 13 proc. więcej wody niż przed rokiem.

O ok. 12 proc. urosła w ubiegłym roku sprzedaż wody butelkowanej w Polsce — wynika z danych firmy Nielsen. To najlepszy wynik wśród napojów bezalkoholowych, na które wydajemy ok. 10 mld złotych rocznie. Co więcej, trudno jest obecnie znaleźć inne produkty spożywcze, na które popyt rósłby w takim tempie.

— W 2010 r. wodę butelkowaną kupowano w 97 proc. polskich gospodarstwach domowych. Rok wcześniej udział ten wyniósł 92 proc. — mówi Marek Wojtyna, prezes spółki Żywiec Zdrój, lidera polskiego rynku wody. W 2010 r. firma zwiększyła sprzedaż o ok. 13 proc. i chce także w tym roku rosnąć szybciej niż cały rynek.

Biznes
Jaka przyszłość regionalnych sieci szerokopasmowych
Biznes
Zażarta walka o sprzedaż okrętów podwodnych Polsce. Rząd się nie spieszy
Biznes
Warren Buffett przekazał kolejne miliardy organizacjom charytatywnym
Biznes
Elity Gazpromu prały pieniądze w Portugalii. Lizbona zaostrzy kary
Biznes
Miliardy na światłowody w Polsce. Hurtowy operator skusił banki