W 2010 r. sprzedaż wody urosła o 12 proc.

Sprzedaż wody idzie jak burza. W 2010 r. rosła najszybciej wśród napojów. W tym roku znowu powinniśmy zwiększyć jej zakupy

Publikacja: 18.02.2011 15:13

W 2010 r. sprzedaż wody urosła o 12 proc.

Foto: Flickr

O ok. 12 proc. urosła w ubiegłym roku sprzedaż wody butelkowanej w Polsce — wynika z danych firmy Nielsen. To najlepszy wynik wśród napojów bezalkoholowych, na które wydajemy ok. 10 mld złotych rocznie. Co więcej, trudno jest obecnie znaleźć inne produkty spożywcze, na które popyt rósłby w takim tempie.

— W 2010 r. wodę butelkowaną kupowano w 97 proc. polskich gospodarstwach domowych. Rok wcześniej udział ten wyniósł 92 proc. — mówi Marek Wojtyna, prezes spółki Żywiec Zdrój, lidera polskiego rynku wody. W 2010 r. firma zwiększyła sprzedaż o ok. 13 proc. i chce także w tym roku rosnąć szybciej niż cały rynek.

W 2011 r. popyt na wodę powinien znowu pójść w górę. Firma Euromonitor International prognozuje, że zwiększymy na nią wydatki o 8,3 proc., do niemal 3,9 mld zł. Szybciej niż na wodę (przy założeniu, że ceny się nie zmienią) będą rosły w tym roku wydatki jedynie na słodycze oraz zieloną herbatę. Euromonitor zakłada, że sprzedaż wody urośnie także w 2012 r.

— Wzrost spożycia wody będzie wciąż odbywał się na dwa sposoby: poprzez zmianę nawyków oraz przez zwiększanie konsumpcji przez stałych jej użytkowników kategorii — mówi Wojtyna. Według niego w 2010 r. popyt na wodę powinien zwiększyć się o 5-7 proc. Wiele będzie jednak zależało od pogody w sezonie letnim, kiedy to sprzedaż wody jest w Polsce największa.

O rynek walczą nie tylko właściciele najbardziej znanych marek (w czołówce rynku za Żywcem Zdrojem są Cisowianka i Kropla Beskidu), ale także sieci handlowe.

W 2010 r. do wód pod markami własnymi należało ponad 30 proc. rynku wody pod względem wielkości sprzedaży. Rok wcześniej udział ten był na poziomie ok. 29 proc.

W najbliższym czasie zyskiwać na popularności mają głównie wody niegazowane. W 2010 r. ich sprzedaż urosła o 13,1 proc. Rynek zyskiwać powinny także wody funkcjonalne (pozytywnie wpływające na zdrowie i urodę). Jedną z firm, która weszła już w ten segment jest Ustronianka, która oferuje wodę z jodem.

— W 2010 r. zamierzamy osiągnąć dwukrotnie wyższą dynamikę niż rynek. Istotny wpływ na realizację tego założenia mają mieć wody funkcjonalne - mówi Katarzyna Buczek, rzecznik prasowy Ustronianki. Dodaje, że firma planuje zwiększyć ofertę produktów prozdrowotnych jeszcze w rym roku.

W 2010 r. Ustronianka sprzedała o 13 proc. więcej wody niż przed rokiem.

O ok. 12 proc. urosła w ubiegłym roku sprzedaż wody butelkowanej w Polsce — wynika z danych firmy Nielsen. To najlepszy wynik wśród napojów bezalkoholowych, na które wydajemy ok. 10 mld złotych rocznie. Co więcej, trudno jest obecnie znaleźć inne produkty spożywcze, na które popyt rósłby w takim tempie.

— W 2010 r. wodę butelkowaną kupowano w 97 proc. polskich gospodarstwach domowych. Rok wcześniej udział ten wyniósł 92 proc. — mówi Marek Wojtyna, prezes spółki Żywiec Zdrój, lidera polskiego rynku wody. W 2010 r. firma zwiększyła sprzedaż o ok. 13 proc. i chce także w tym roku rosnąć szybciej niż cały rynek.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?