Woda: sprzedaż będzie rosła

Ponad 4,7 mld zł wydamy na wody butelkowane w 2013 roku. To o niemal 5 proc. więcej niż rok temu.

Aktualizacja: 17.04.2013 08:33 Publikacja: 17.04.2013 00:57

Woda: sprzedaż będzie rosła

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

- Rosnąca sprzedaż wody w Polsce wpisuje się w ogólnoświatowy trend. Na popularności zyskują produkty kojarzące się ze zdrowym trybem życia - mówi "Rz" Adam Bogacz, prezes firmy AKB Consulting, zajmującej się branżą napojową.

Ten rok, mimo spowolnienia gospodarczego i długiej zimy, nie powinien tego zmienić. – Niekorzystny wpływ na wyniki I kwartału miał słaby marzec. W ciągu całego roku sprzedaż wody powinna jednak zwiększyć się o około 5 proc. - mówi Ilona Woźniak, rzecznik prasowy spółki Żywiec Zdrój, lidera polskiego rynku wód butelkowanych.

Wzrostu sprzedaży wody na zbliżonym poziomie spodziewa się także firma badawcza Euromonitor International. Według niej w tym roku wydamy na wody butelkowane w sklepach i lokalach gastronomicznych ponad 4,7 mld zł, o ok. 200 mln zł więcej niż w 2012 r. O niespełna 7 proc., do prawie 2,6 mld zł zwiększy się w 2013 roku sprzedaż wód niegazowanych.

- Najdynamiczniej powinien rozwijać się segment wód funkcjonalnych (z składnikami wpływającymi pozytywnie na organizm - red.). Są bardzo popularne na świecie, a w Polsce dopiero raczkują - mówi Bogacz.

Według Euromonitora sprzedaż wód funkcjonalnych może sięgnąć w tym roku 29,8 mln zł, wobec 27 mln zł rok wcześniej. Produkty tego typu mają już w swojej ofercie, m.in. firmy Zbyszko i Ustronianka.

Głównie dzięki wodom, wartość całego rynku napojów bezalkoholowych ma szansę zwiększyć się w tym roku o ok. 1 proc., do 21,4 mld zł - prognozuje Euromonitor. Niższa niż przed rokiem może być natomiast sprzedaż soków i napojów gazowanych.

Inny scenariusz bierze pod uwagę Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjny Coca-Cola HBC Polska. - Spodziewamy się niewielkiego wzrostu we wszystkich kategoriach, zarówno jeśli chodzi o napoje gazowane, jak i o soki oraz wodę – mówi Iwona Jacaszek.

Dodaje, że sprzedaż wody powinna jednak rosnąć najszybciej.

Monika Kalwasińka, analityk Domu Maklerskiego PKO BP wzrost sprzedaży wody kosztem innych napojów tłumaczy nie tylko modą, ale i niższą ceną.

O dużej wrażliwości Polaków na ceny świadczy duży udział marek własnych w sprzedaży wody oraz rosnące zakupy w dyskontach.

- Według firmy Nielsen rynek napojowy w Polsce w styczniu i lutym 2013 roku zanotował 2,3 proc. wzrostu wartościowego i 2,1 proc. wzrostu ilościowego w ujęciu rok do roku. Odpowiedzialna jest za niego jest głównie sprzedaż w dyskontach, w tym również produktów branżowych – mówi Marek Kmiecik, dyrektor marketingu i członek zarządu spółki Hoop Polska.

Dodaje, że Hoop Polska planuje w bieżącym roku umocnić swoją pozycję w trzech głównych kategoriach: cola, syropy i napoje dziecięce.

- Rosnąca sprzedaż wody w Polsce wpisuje się w ogólnoświatowy trend. Na popularności zyskują produkty kojarzące się ze zdrowym trybem życia - mówi "Rz" Adam Bogacz, prezes firmy AKB Consulting, zajmującej się branżą napojową.

Ten rok, mimo spowolnienia gospodarczego i długiej zimy, nie powinien tego zmienić. – Niekorzystny wpływ na wyniki I kwartału miał słaby marzec. W ciągu całego roku sprzedaż wody powinna jednak zwiększyć się o około 5 proc. - mówi Ilona Woźniak, rzecznik prasowy spółki Żywiec Zdrój, lidera polskiego rynku wód butelkowanych.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca