Rośnie sprzedaż wody

Nawet o 10 procent może w 2012 roku zwiększyć się sprzedaż wody

Publikacja: 02.05.2012 00:50

Woda jest najczęściej kupowanym napojem bezalkoholowym w Polsce. W ubiegłym roku, według firmy Niels

Woda jest najczęściej kupowanym napojem bezalkoholowym w Polsce. W ubiegłym roku, według firmy Nielsen, kupiliśmy jej ponad 2,5 mld litrów. Wartość rynku sięgnęła 2,8 mld zł.

Foto: Rzeczpospolita

Upały podczas pierwszych dni majowego weekendu to wymarzona pogoda dla producentów wody butelkowanej.

– Początek sezonu jest udany dla branży. Jeżeli ciepłe będą kolejne miesiące, to w tym roku sprzedaż wody butelkowanej może urosnąć w Polsce o blisko 10 procent – mówi „Rz" Paweł Zieliński, współwłaściciel spółki GFT Goldfruct produkującej Kingę Pienińską.

Lato jest kluczowe

Wzrostu popytu na wodę o blisko 8 proc., przy sprzyjającej dla branży aurze, spodziewa się spółka Żywiec Zdrój, lider branży. Bardziej ostrożny jest Nestle Waters. Trzeci gracz na rynku stawia na wzrost sprzedaży na poziomie 4–5 proc.

– W ujęciu wartościowym poziom wzrostu powinien być porównywalny – uważa Michał Skubis, marketing menedżer w Nestle Waters.

Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że w tym roku przeciętny Polak wypije 74,2 litra wody, o niemal 8 proc. więcej niż w 2011 r. Według niej wydatki na ten cel urosną o 10 proc.

Branża ma za sobą udany pierwszy kwartał. Coca-Cola, powołując się na firmę badawczą Nielsen, podaje, że wielkość rynku urosła w tym czasie o 5,6 proc. Jej wartość poszła w górę o 8,6 proc.

Firmy liczą na lepsze wyniki, ponieważ ubiegły rok nie był dla nich udany. Sprzedaż wody spadła o niemal 2 proc. Zaważył na tym chłodny lipiec. Tylko wówczas sprzedaż zmalała o ok. 30 proc.

Woda butelkowana jest coraz częściej kupowana przez Polaków w ciągu całego roku, jednak nadal na lato przypada gros sprzedaży. Do letnich żniw firmy są gotowe od wielu tygodni. Firma Polskie Zdroje, wicelider rynku, która oferuje w Polsce Cisowiankę, wprowadziła na rynek wodę w puszce. Żywiec Zdrój koncentruje się w tym roku m.in. na zwiększeniu sprzedaży wód gazowanych. Dlatego zmienił nazwę swojej marki Niebieska na Żywioł.

Producenci uważają, że sezonowość z roku na rok będzie się zmniejszać, a w ślad za tym rosło będzie spożycie wody. Zdaniem Euromonitora w 2016 r. sięgnie ono 97,3 litra na osobę.

Będziemy więc doganiać Europę Zachodnią, w której już dwa lata temu spożycie wody per capita wynosiło ok. 118 l.

Dyskonty górą

– Polacy stają się coraz bardziej zamożni i świadomi w kwestii zasad zdrowego odżywiania – mówi Paweł Zieliński. – Branża korzysta także na rozwoju rynku gastronomicznego w Polsce.

W tym roku łącza sprzedaż Kingi Pienińskiej powinna zwiększyć się o 10–15 proc. GFT Goldfruct szacuje, że w kanale HoReCa (hotele, restauracje, catering) wzrost może być jeszcze większy.

To, który z producentów wody skorzysta na tegorocznym wzroście, zależeć będzie w dużym stopniu od sposobu dystrybucji. – Najszybciej sprzedaż wody rośnie w dyskontach. Nie wszystkie jednak firmy są w nich obecne – mówi Zieliński. – W sieciach hipermarketów tracących udziały na rzecz sklepów dyskontowych panuje natomiast coraz większa konkurencja – dodaje. W pierwszym kwartale tego roku 41,4 proc. wody kupionej przez Polaków przypadało na dyskonty – podaje Coca-Cola, bazując na danych Nielsena. Rok wcześniej było to o 2,4 pkt proc. mniej.

Upały podczas pierwszych dni majowego weekendu to wymarzona pogoda dla producentów wody butelkowanej.

– Początek sezonu jest udany dla branży. Jeżeli ciepłe będą kolejne miesiące, to w tym roku sprzedaż wody butelkowanej może urosnąć w Polsce o blisko 10 procent – mówi „Rz" Paweł Zieliński, współwłaściciel spółki GFT Goldfruct produkującej Kingę Pienińską.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Kłopotliwy ślad węglowy dla spółek giełdowych
Biznes
Dubaj światowym centrum wiz. Start-up staje się potentatem
Biznes
Przy granicy z Polską powstanie park wodny Aquapolis. Są i złe wiadomości
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę