Reklama

Rośnie sprzedaż wody

Nawet o 10 procent może w 2012 roku zwiększyć się sprzedaż wody

Publikacja: 02.05.2012 00:50

Woda jest najczęściej kupowanym napojem bezalkoholowym w Polsce. W ubiegłym roku, według firmy Niels

Woda jest najczęściej kupowanym napojem bezalkoholowym w Polsce. W ubiegłym roku, według firmy Nielsen, kupiliśmy jej ponad 2,5 mld litrów. Wartość rynku sięgnęła 2,8 mld zł.

Foto: Rzeczpospolita

Upały podczas pierwszych dni majowego weekendu to wymarzona pogoda dla producentów wody butelkowanej.

– Początek sezonu jest udany dla branży. Jeżeli ciepłe będą kolejne miesiące, to w tym roku sprzedaż wody butelkowanej może urosnąć w Polsce o blisko 10 procent – mówi „Rz" Paweł Zieliński, współwłaściciel spółki GFT Goldfruct produkującej Kingę Pienińską.

Lato jest kluczowe

Wzrostu popytu na wodę o blisko 8 proc., przy sprzyjającej dla branży aurze, spodziewa się spółka Żywiec Zdrój, lider branży. Bardziej ostrożny jest Nestle Waters. Trzeci gracz na rynku stawia na wzrost sprzedaży na poziomie 4–5 proc.

– W ujęciu wartościowym poziom wzrostu powinien być porównywalny – uważa Michał Skubis, marketing menedżer w Nestle Waters.

Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że w tym roku przeciętny Polak wypije 74,2 litra wody, o niemal 8 proc. więcej niż w 2011 r. Według niej wydatki na ten cel urosną o 10 proc.

Reklama
Reklama

Branża ma za sobą udany pierwszy kwartał. Coca-Cola, powołując się na firmę badawczą Nielsen, podaje, że wielkość rynku urosła w tym czasie o 5,6 proc. Jej wartość poszła w górę o 8,6 proc.

Firmy liczą na lepsze wyniki, ponieważ ubiegły rok nie był dla nich udany. Sprzedaż wody spadła o niemal 2 proc. Zaważył na tym chłodny lipiec. Tylko wówczas sprzedaż zmalała o ok. 30 proc.

Woda butelkowana jest coraz częściej kupowana przez Polaków w ciągu całego roku, jednak nadal na lato przypada gros sprzedaży. Do letnich żniw firmy są gotowe od wielu tygodni. Firma Polskie Zdroje, wicelider rynku, która oferuje w Polsce Cisowiankę, wprowadziła na rynek wodę w puszce. Żywiec Zdrój koncentruje się w tym roku m.in. na zwiększeniu sprzedaży wód gazowanych. Dlatego zmienił nazwę swojej marki Niebieska na Żywioł.

Producenci uważają, że sezonowość z roku na rok będzie się zmniejszać, a w ślad za tym rosło będzie spożycie wody. Zdaniem Euromonitora w 2016 r. sięgnie ono 97,3 litra na osobę.

Będziemy więc doganiać Europę Zachodnią, w której już dwa lata temu spożycie wody per capita wynosiło ok. 118 l.

Dyskonty górą

– Polacy stają się coraz bardziej zamożni i świadomi w kwestii zasad zdrowego odżywiania – mówi Paweł Zieliński. – Branża korzysta także na rozwoju rynku gastronomicznego w Polsce.

Reklama
Reklama

W tym roku łącza sprzedaż Kingi Pienińskiej powinna zwiększyć się o 10–15 proc. GFT Goldfruct szacuje, że w kanale HoReCa (hotele, restauracje, catering) wzrost może być jeszcze większy.

To, który z producentów wody skorzysta na tegorocznym wzroście, zależeć będzie w dużym stopniu od sposobu dystrybucji. – Najszybciej sprzedaż wody rośnie w dyskontach. Nie wszystkie jednak firmy są w nich obecne – mówi Zieliński. – W sieciach hipermarketów tracących udziały na rzecz sklepów dyskontowych panuje natomiast coraz większa konkurencja – dodaje. W pierwszym kwartale tego roku 41,4 proc. wody kupionej przez Polaków przypadało na dyskonty – podaje Coca-Cola, bazując na danych Nielsena. Rok wcześniej było to o 2,4 pkt proc. mniej.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama