Reklama

Spadła sprzedaż napojów

Tegoroczny sezon był nieudany dla producentów wody, soków i napojów. Zmagają się też z drogimi surowcami

Publikacja: 09.09.2011 03:12

Spadła sprzedaż napojów

Foto: Fotorzepa, Dziennik Wschodni DzW Dziennik Wschodni

Jeszcze kilka miesięcy temu rozlewnie wody spodziewały się, że w 2011 r. kolejny rok z rzędu popyt na ich produkty będzie rósł w szybkim tempie. Tymczasem zimne lato zniweczyło prognozy branży. Tylko w lipcu popyt na wody butelkowane skurczył się o ok.  30 proc.

– Spadek sprzedaży w lipcu całkowicie zmienił obraz rynku. W pierwszych sześciu miesiącach tego roku jego wielkość urosła o 9 proc. Po siedmiu miesiącach mamy do czynienia ze spadkiem o 0,5 proc. rok do roku – mówi Joanna Ulanowska-Tabała, członek zarządu spółki Nestle Waters Polska, produkującej m.in. nałęczowiankę.

– Sierpień był nieco cieplejszy niż lipiec, dlatego prawdopodobnie pozwolił nadgonić straty – mówi Ilona Woźniak, rzecznik prasowy Żywca Zdroju, lidera polskiego rynku wody. Jej zdaniem branża nie może jednak liczyć na to, że uda się jej zakończyć sezon wynikami, których spodziewała się na początku tego roku.

Najbardziej pesymistyczne prognozy zakładają, że sprzedaż wody wzrośnie w tym roku o 1 – 2 proc. Większym optymistą są Polskie Zdroje, wyłączny dystrybutor cisowianki. Jego zdaniem nadal jest szansa na to, że sprzedaż wody w Polsce zanotuje wzrost na poziomie zbliżonym do 10 proc. Natomiast obroty firmy, zgodnie z wcześniejszymi założeniami, mają się zwiększyć o ok. jedną trzecią.

O ile rozlewnie wody liczą nadal na ożywienie popytu, o tyle wytwórnie soków, nektarów i napojów owocowych nie mają złudzeń. – Jest mało prawdopodobne, że w tym roku sprzedaż soków, nektarów i napojów będzie wyższa niż w 2010 roku – obawia się Dorota Liszka, rzeczniczka grupy Maspex, czołowej firmy spożywczej w Europie Środkowo-Wschodniej,  właściciela marek Tymbark i Kubuś.

Reklama
Reklama

13,8 mld zł warty jest polski rynek napojów według Euromonitora

Branża soków ma za sobą nie tylko nieudane lato – w lipcu jej sprzedaż spadła o 21 proc., — ale też pierwsze półrocze. Łącznie od stycznia do lipca tego roku Polacy kupili tylko niecałe 650 mln litrów soków, nektarów i napojów, o ponad 12 proc. mniej niż  rok wcześniej. Wydatki na nie spadły o niemal 9 proc.

Wielu producentów napojów obawia się, że z powodu słabego sezonu trudno im będzie osiągnąć przychody zaplanowane na ten rok. Ale jeszcze większy kłopot mają z utrzymaniem ubiegłorocznego poziomu rentowności.

W górę poszły ceny surowców, m.in. cukru i opakowań plastikowych PET. Jannis Samaras, prezes Kofoli, właściciela Hoop Polska, obawia się, że drugie półrocze może być pod tym względem trudniejsze niż początek roku.

Problemem producentów soków i napojów  owocowych jest także duże nasycenie rynku po latach szybkiego wzrostu. W 2010 r. statystyczny Polak wypijał, według firmy badawczej Euromonitor International, ok. 42 l soków owocowych i warzywnych, czyli ok. 1,5 raza więcej niż przeciętny mieszkaniec Europy Zachodniej.

Do nasycenia daleko jest nadal rynkowi wody. Firmy szacują, że w ciągu roku statystyczny Polak wypija jej ok. 90 l. Średnia w Europie Zachodniej to 115 l.

Reklama
Reklama

Producenci oraz analitycy wierzą, że dystans dzielący nas od zachodnich sąsiadów będzie się zmniejszał ze względu na zmianę nawyków żywieniowych. Z roku na rok będzie malała także, obecnie duża, sezonowość na rynku wody butelkowanej.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki b.drewnowska@rp.pl

Jeszcze kilka miesięcy temu rozlewnie wody spodziewały się, że w 2011 r. kolejny rok z rzędu popyt na ich produkty będzie rósł w szybkim tempie. Tymczasem zimne lato zniweczyło prognozy branży. Tylko w lipcu popyt na wody butelkowane skurczył się o ok.  30 proc.

– Spadek sprzedaży w lipcu całkowicie zmienił obraz rynku. W pierwszych sześciu miesiącach tego roku jego wielkość urosła o 9 proc. Po siedmiu miesiącach mamy do czynienia ze spadkiem o 0,5 proc. rok do roku – mówi Joanna Ulanowska-Tabała, członek zarządu spółki Nestle Waters Polska, produkującej m.in. nałęczowiankę.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Biznes
Cyberatak na polskie biuro podróży. Wyciekły dane klientów
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes
Spotkanie Trump–Xi, ustawa schronowa a ceny mieszkań, auta w Polsce tanieją
Biznes
Centra usług widzą szansę w rozwoju AI. Czas transformacji
Biznes
Równe płace, równe szanse – Grupa Żabka ponownie z certyfikatem EQUAL-SALARY
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Biznes
Horyzont Europa to Liga Mistrzów europejskiej nauki
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama