Mimo końca FSO to będzie lepszy rok dla motoryzacji

Mimo końca działalności FSO tegoroczny wynik fabryk będzie lepszy niż w 2010 roku. Fiat, Opel i Volkswagen planują zwiększenie produkcji o kilka – kilkanaście procent. Więcej będzie autobusów i ciężarówek

Aktualizacja: 25.02.2011 05:35 Publikacja: 25.02.2011 04:34

Tyska fabryka Fiata

Tyska fabryka Fiata

Foto: Fotorzepa, Tom Tomasz Jodłowski

Koniec pracy w warszawskiej FSO oznacza ubytek w łącznej produkcji aut w Polsce rzędu40 – 50 tys. sztuk. Mimo to rynek w tym roku ma wzrosnąć – więcej aut wyjedzie z pozostałych fabryk. – To powinno zrekompensować brak aut z Żerania – twierdzi prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.

Poprawę wyników zapowiadają praktycznie wszystkie zakłady. Największy z nich – Fiat Auto Poland (FAP) – w 2010 roku wyprodukował prawie 533,5 tys. aut. Tegoroczne plany zakładają ok. 550 tys. sztuk. Dzisiejsze założenia będzie jeszcze weryfikować popyt na lancię ypsilon, która wyjedzie z Tychów prawdopodobnie w kwietniu. Duże zainteresowanie nowym modelem może poprawić prognozowany wynik. Choć pod koniec ubiegłego roku popyt na fiaty spadał, zwłaszcza na najważniejszych dla spółki rynkach włoskim i niemieckim, FAP liczy na odbicie w drugiej połowie roku. – Przewidujemy, że rynki pójdą w górę. Nie tylko te dwa, ale inne europejskie też – powiedział „Rz" szef FAP Enrico Pavoni.

Mocno podkręci produkcję Opel w Gliwicach. Z fabryki w ubiegłym roku wyjechało 158,7 tys. samochodów. – Plan na obecny rok to 176 tys. sztuk – informuje szef General Motors Manufacturing Poland Andrzej Korpak. W połowie października zakład zacznie produkować astrę trzydrzwiową. W roku 2013 rozpocznie produkcję astry w wersji cabrio – decyzję centrala Opla ogłosiła wczoraj po południu. Lepsze wyniki zakłada także poznańska fabryka Volkswagena. Tegoroczna produkcja aut ma być większa o ok. 12 proc. od ubiegłorocznej, która wyniosła 144 tys.

Zapowiada się lepszy rok dla samochodów ciężarowych. Niemiecki MAN planuje zwiększenie produkcji w fabryce w Niepołomicach o 17 proc., lepsze perspektywy potwierdza ponaddwukrotnie większa sprzedaż dużych ciężarówek na polskim rynku w styczniu.

Wzrośnie produkcja autobusów, która w ubiegłym roku odnotowała przeszło 10-procentowy spadek spowodowany słabą koniunkturą na rynkach zagranicznych i spadkiem zamówień w Polsce. Volvo we Wrocławiu zwiększy produkcję o 12 proc.,  Kapena w Słupsku – nawet o 100 proc. Na wzrost liczy Solaris, który w ubiegłym roku ustanowił rekord, produkując 1120 autobusów.

– Plany na 2011 rok to 1300 sztuk – mówi Mateusz Figaszewski z Solaris Bus & Coach. Ten optymizm to efekt poprawy na rynkach europejskich, dokąd trafia większość pojazdów. Według Aleksandra Kiereckiego z firmy konsultingowej JMK tegoroczny wzrost produkcji autobusów w Polsce sięgnie 15 – 20 proc. – Przemysł motoryzacyjny ma kryzys za sobą – podsumowuje Dariusz Balcerzyk z Instytutu Samar.

Rynek wewnętrzny samochodów czeka osłabienie. Prognozy dla sprzedaży aut w Polsce zakładają jej spadek o 5 – 10 proc. rok do roku.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

a.wozniak@rp.pl

Koniec pracy w warszawskiej FSO oznacza ubytek w łącznej produkcji aut w Polsce rzędu40 – 50 tys. sztuk. Mimo to rynek w tym roku ma wzrosnąć – więcej aut wyjedzie z pozostałych fabryk. – To powinno zrekompensować brak aut z Żerania – twierdzi prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.

Poprawę wyników zapowiadają praktycznie wszystkie zakłady. Największy z nich – Fiat Auto Poland (FAP) – w 2010 roku wyprodukował prawie 533,5 tys. aut. Tegoroczne plany zakładają ok. 550 tys. sztuk. Dzisiejsze założenia będzie jeszcze weryfikować popyt na lancię ypsilon, która wyjedzie z Tychów prawdopodobnie w kwietniu. Duże zainteresowanie nowym modelem może poprawić prognozowany wynik. Choć pod koniec ubiegłego roku popyt na fiaty spadał, zwłaszcza na najważniejszych dla spółki rynkach włoskim i niemieckim, FAP liczy na odbicie w drugiej połowie roku. – Przewidujemy, że rynki pójdą w górę. Nie tylko te dwa, ale inne europejskie też – powiedział „Rz" szef FAP Enrico Pavoni.

Biznes
Nowe sankcje USA na Rosję. Przejęcie Santandera. Unia kusi naukowców z USA
Biznes
USA daleko do 5 proc. PKB na obronność
Biznes
Budowa fregaty Burza rozpoczęta w Stoczni Wojennej
Biznes
Porozumienie USA–Ukraina. Wyzwanie demograficzne przed nami
Biznes
Poczta Polska staje na nogi? Wyraźna poprawa wyników
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku