Pieniądze na modernizację lotnisk

Prawie dwa miliardy dolarów da Kreml na modernizację portów lotniczych w europejskiej części Rosji. Będzie remont także lotniska w Smoleńsku

Publikacja: 05.03.2011 11:43

Pieniądze na modernizację lotnisk

Foto: Bloomberg

Kto choć raz lądował poza Moskwą i St. Petersburgiem wie, że lotniska Rosji są w większości brzydkie, ciasne i przestarzałe. Dlatego Władimir Putin zapowiedział ich modernizację i dostosowanie do europejskich standardów.

Na początek lifting obejmie porty w europejskiej części kraju: Woroneż, Smoleńsk, Kursk, Biełgorod, Twer, Briańsk, Kostromę, Lipieck, Tambow i Orzeł.

Rząd wyda ponad 50 mld rubli (1,8 mld dol.) na nowe wyposażenie techniczne oraz remonty budynków. W 2014 r do eksploatacji zostanie też oddany nowy port lotniczy we Władimirzu.

Zmienić na lepsze mają się też lotniska Moskwy Wnukowo, Szeremitiewo i największe w kraju Domodiedowo. Chodzi przede wszystkim o usprawnienie obsługi pasażerów, zmniejszenie uciążliwych kolejek i szybszy dojazd.

Tutaj jednak wymagana jest współpraca prywatnych właścicieli lotnisk Domodiedowo i Wnukowo z państwowym Szeremietiewem.

W lutym firma inwestycyjna Troika Dialog przeprowadziła, na zlecenie rządu, badanie wartości lotnisk Moskwy. Kreml dąży bowiem do ich połączenia w jedną spółkę. Okazało, że najdroższe jest Domodiedowo — 4,1-5,1 mld dol. To dwa razy tyle co Szeremietiewo i sześć razy co Wnukowo.

Domodiedowo jest tu przykładem jak oddanie lotniska prywatnemu kapitałowi przyśpieszyło jego rozwój i modernizację. W czasach ZSRR Domodedowo było lotniskiem regionalnym, niedoinwestowym pozostającym w cieniu międzynarodowego Szeremietiewa.

Lekką ręką więc Kreml oddał w 1997 r lotnisko w długoletnią (75 lat) dzierżawę rosyjskiej spółce East Line, kontrolowanej przez FML Ltd. zarejestrowanej na wyspie Main. Jej głównymi udziałowcami są rezydenci wyspy -Jean Peters i Sean Cairns.

Nowi właściciele od razu zabrali się za modernizację. W 2000 r zostało otwarte nowe Domodiedowo. Dziś port zatrudnia prawie 16 tys. ludzi. W 2010 r przewiózł ponad 22 mln pasażerów. Roczne obroty sięgają pół miliarda dol. W październiku właśnie w Domodidowie odbyło się pierwsze w Rosji lądowanie największego samolotu świata — A380.

Prywatni właściciele ani myślą teraz łączyć się z państwowym Szeremietiewem. Nowy terminal Aerofłot budował tam dwa razy dłużej i wydał dwa i pół raza więcej (prawie miliard dol.) niż założono na początku inwestycji.

Jednak to nie infrastruktura, ale niski poziom obsługi pasażerów pozostaje największym minusem wszystkich rosyjskich lotnisk. Pokazał to grudniowy paraliż Domodiedowa i Szeremietiewa. Samoloty przestały tam latać z powodu gołoledzi, a ponad 20 tys. ludzi dwie doby koczowało na lotniskach. Pracownicy nie udzielili im żadnej pomocy. Brakowało nawet wody do picia. I tego nie zmienią żadne dodatkowe inwestycje.

Kto choć raz lądował poza Moskwą i St. Petersburgiem wie, że lotniska Rosji są w większości brzydkie, ciasne i przestarzałe. Dlatego Władimir Putin zapowiedział ich modernizację i dostosowanie do europejskich standardów.

Na początek lifting obejmie porty w europejskiej części kraju: Woroneż, Smoleńsk, Kursk, Biełgorod, Twer, Briańsk, Kostromę, Lipieck, Tambow i Orzeł.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca