Prywatyzacja Lot w tym roku

Resort skarbu chce sprzedać PLL LOT jeszcze w tym roku

Publikacja: 21.05.2011 01:08

Embraery, mające defekt metalowych części, dołączyły do floty polskiej linii w kwietniu (fot. PIERRE

Embraery, mające defekt metalowych części, dołączyły do floty polskiej linii w kwietniu (fot. PIERRE VERDY)

Foto: AFP

 

Taką decyzję podjęło w piątek WZA przewoźnika. Udziałowcy zdecydowali również o zmianie statutu spółki. Teraz LOT posiada statut taki sam jak pozostałe spółki z udziałem Skarbu Państwa (umożliwia np. odwołanie z zarządu przedstawiciela załogi). Poprzedni był pozostałością po zagranicznym akcjonariuszu SAirLines, którego udziały odkupiło Towarzystwo Finansowe Silesia. Właścicielami linii są dzisiaj MSP i TFS (ok. 93 proc.) oraz pracownicy (6,93 proc.).

MSP zaplanowało, że prywatyzacja odbędzie się w kilku etapach. W pierwszym zaplanowano podniesienie kapitału LOT. Potem, jak ujawnił wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik, mają być sprzedawane kolejne pakiety przewoźnika, tak aby ostatecznie inwestor miał większościowy pakiet akcji. Na sprzedaż jest nie tylko sam LOT, ale i spółki, które przewoźnik sprzedał innym podmiotom, których właścicielem jest Skarb Państwa: LOT Catering, dostarczający posiłki na pokłady samolotów, firma zajmująca się obsługą naziemną – LOT Services, oraz baza techniczna LOT Aircraft Maintenance Services, a także przewoźnik regionalny Eurolot.

Dzisiaj największym problemem firmy są kłopoty z flotą, niewystarczającą do bezpiecznego pokrycia całej siatki. Jakakolwiek usterka powoduje opóźnienie bądź też odwołanie rejsów, co wiąże się z poważnymi kosztami. Główny powód to opóźnienie dostaw boeingów 787 dreamlinerów, które zastąpią na długich trasach dotychczas eksploatowane 767. Może się jednak okazać, że będą kłopoty także z innymi maszynami, które eksploatuje LOT.

Wczoraj brazylijski regulator rynku lotniczego ANAC poinformował, że embraer EMB 190, który dołączył do floty LOT 11 kwietnia, może mieć defekt, i poinformował przewoźników o konieczności dokonania przeglądów; istnieje obawa, że może dojść do pęknięcia bliżej niesprecyzowanych części metalowych. Embraer dostarczył liniom lotniczym 332 takie maszyny, poza LOT, który zamówił cztery EMB 190, eksploatują je jeszcze m.in. US Airways, Air Canada i JetBlue Airways. ANAC dał Embraerowi 90 dni od 16 czerwca na dokonanie przeglądu wszystkich samolotów tego typu.

LOT czeka teraz na informacje z Brazylii – dowiedzieliśmy się w biurze prasowym linii.

 

Taką decyzję podjęło w piątek WZA przewoźnika. Udziałowcy zdecydowali również o zmianie statutu spółki. Teraz LOT posiada statut taki sam jak pozostałe spółki z udziałem Skarbu Państwa (umożliwia np. odwołanie z zarządu przedstawiciela załogi). Poprzedni był pozostałością po zagranicznym akcjonariuszu SAirLines, którego udziały odkupiło Towarzystwo Finansowe Silesia. Właścicielami linii są dzisiaj MSP i TFS (ok. 93 proc.) oraz pracownicy (6,93 proc.).

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca