Reklama

Cena nie powinna być jedynym kryterium oceny ofert

Posłowie z komisji „Przyjazne państwo” chcą szybkiej nowelizacji przepisów, która skłoniłaby zamawiających do wyboru ofert z uwzględnieniem kryteriów innych niż cena

Publikacja: 03.06.2011 02:53

Dzisiaj przepisy mówią, że ofertę wybiera się na podstawie ceny lub ceny i innych kryteriów. Innymi słowy musi być ona zawsze jednym z kryteriów, zastosowanie dodatkowych zależy zaś od decyzji organizatora przetargu. Polscy zamawiający korzystają z tej możliwości wyjątkowo niechętnie.

– Czas to zmienić. Chyba każdy się zgodzi, że tanio rzadko kiedy znaczy dobrze. Obrazowo powiem tak: gdyby o zakupie samolotu decydowała wyłącznie cena, to ja bym do takiego samolotu nie wsiadł – mówi Adam Szejnfeld, przewodniczący komisji „Przyjazne państwo". Ma on nadzieję, że jeszcze w tej kadencji uda się przeprowadzić szybką nowelizację, która skłoniłaby zamawiających do częstszego sięgania po inne kryteria.

– Za wcześnie mówić, w jakim kierunku mogłyby pójść nasze propozycje. Problem jest skomplikowany i wymaga rozwagi – tłumaczy Szejnfeld. Jak dowiedziała się „Rz", jednym z proponowanych rozwiązań jest wprowadzenie zasady, że zamawiający, który dokonuje wyboru wyłącznie na podstawie ceny, musiałby uzasadniać, dlaczego nie stosuje innych kryteriów. Nadal można by więc było wyznaczać cenę jako jedyne kryterium, ale urzędnik musiałby się uzbroić w argumenty „za".

Jak zapewnia poseł Szejnfeld, prace komisji nie są bezpośrednio związane z ostatnimi kłopotami na budowach, gdyż problem ten posłowie dostrzegli już wcześniej.

 

Reklama
Reklama
Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Elektryfikacja flot do 2030? Australia odcina młodych od social mediów
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama