Starbucks stawia na Chiny

Sieć kawiarni Starbucks chce podbić chiński rynek. Do 2015 r. liczba lokali amerykańskiej firmy w Państwie Środka ma wzrosnąć ponad 3-krotnie

Publikacja: 04.06.2011 09:32

Starbucks stawia na Chiny

Foto: Bloomberg

Rosnąca popularność wypijania porannej kawy pociąga za sobą coraz ostrzejszą walkę sieci barów kawowych o chińskich konsumentów. Starbucks zapowiedział, że wykupuje na własność wszystkie lokale należące do partnerskich spółek, przede wszystkim kawiarnie sieci Maxim's Caterers, z siedzibą w Hongkongu. Partner Starbucksa do niedawna posiadał 30 proc. wszystkich lokali w prowincjach Kanton, Syczuan, Szanśi, Hubei, na wyspie Hajnan i w mieście wydzielonym Chongqing. - Pełna własność naszych barów w środkowych, zachodnich i południowych Chinach to część szerszej strategii. Chcemy, by Chiny stały się dla naszej marki drugim rynkiem, po Stanach Zjednoczonych – powiedział John Culver, dyrektor Starbucksa do spraw międzynarodowych.

Pod koniec kwietnia, po opublikowaniu danych kwartalnych, dyrektor generalny koncernu Howard Schulz zapowiadał, że firma będzie chciała do 2015 r. powiększyć liczbę swych kawiarni w Chinach do ponad 1500. Obecnie jest ich 450 w 35 miastach. Zgodnie z przyjętą strategią co roku nowe lokale mają powstawać w 8-10 miastach tak, by za 4 lata Starbucks był obecny w 90 chińskich miastach.

W połowie maja odbyła się uroczystość otwarcia pierwszej kawiarni tej sieci w Kunmingu, stolicy prowincji Junan, gdzie koncentruje się 98 proc. chińskich upraw kawy. Było to 39. miasto z kawiarnią Starbucksa.

Firma nie prowadzi odrębnej statystyki dotyczącej sprzedaży w poszczególnych krajach, ale udział Chin był jednym z najpoważniejszych w 15-proc. wzroście sprzedaży na rynkach poza-amerykańskich. W pierwszych trzech miesiącach br. wyniosła ona 610 mln dolarów. Szacunkowo przyjmuje się, że w ciągu ostatnich 5 lat sprzedaż w lokalach Starbucks w Chinach (bez Hongkongu i Makau) rosła średnio o 30 proc. każdego roku.

Nie ujawniając, za ile odkupiono kawiarnie w ChRL, poinformowano, że Maxim's Caterers pozostanie właścicielem barów w Hongkongu i Makau.

Od 1999 r. Starbucks jest obecny na chińskim rynku, na którym funkcjonują też Dunkin' Donuts, McDonald's, Costa Coffee, Pacific Coffee, a także sieci z Tajwanu oraz lokalne kawiarnie

Rosnąca popularność wypijania porannej kawy pociąga za sobą coraz ostrzejszą walkę sieci barów kawowych o chińskich konsumentów. Starbucks zapowiedział, że wykupuje na własność wszystkie lokale należące do partnerskich spółek, przede wszystkim kawiarnie sieci Maxim's Caterers, z siedzibą w Hongkongu. Partner Starbucksa do niedawna posiadał 30 proc. wszystkich lokali w prowincjach Kanton, Syczuan, Szanśi, Hubei, na wyspie Hajnan i w mieście wydzielonym Chongqing. - Pełna własność naszych barów w środkowych, zachodnich i południowych Chinach to część szerszej strategii. Chcemy, by Chiny stały się dla naszej marki drugim rynkiem, po Stanach Zjednoczonych – powiedział John Culver, dyrektor Starbucksa do spraw międzynarodowych.

Biznes
Nawrocki wygrywa wybory. Rosyjskie lotniska w ogniu. Cła Trumpa rosną
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Biznes
Europejskie firmy boją się wysyłać swoich pracowników do USA
Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Materiał Promocyjny
Edycja marzeń, czyli realme inspirowany Formułą 1
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont