Starbucks stawia na Chiny

Sieć kawiarni Starbucks chce podbić chiński rynek. Do 2015 r. liczba lokali amerykańskiej firmy w Państwie Środka ma wzrosnąć ponad 3-krotnie

Publikacja: 04.06.2011 09:32

Starbucks stawia na Chiny

Foto: Bloomberg

Rosnąca popularność wypijania porannej kawy pociąga za sobą coraz ostrzejszą walkę sieci barów kawowych o chińskich konsumentów. Starbucks zapowiedział, że wykupuje na własność wszystkie lokale należące do partnerskich spółek, przede wszystkim kawiarnie sieci Maxim's Caterers, z siedzibą w Hongkongu. Partner Starbucksa do niedawna posiadał 30 proc. wszystkich lokali w prowincjach Kanton, Syczuan, Szanśi, Hubei, na wyspie Hajnan i w mieście wydzielonym Chongqing. - Pełna własność naszych barów w środkowych, zachodnich i południowych Chinach to część szerszej strategii. Chcemy, by Chiny stały się dla naszej marki drugim rynkiem, po Stanach Zjednoczonych – powiedział John Culver, dyrektor Starbucksa do spraw międzynarodowych.

Pod koniec kwietnia, po opublikowaniu danych kwartalnych, dyrektor generalny koncernu Howard Schulz zapowiadał, że firma będzie chciała do 2015 r. powiększyć liczbę swych kawiarni w Chinach do ponad 1500. Obecnie jest ich 450 w 35 miastach. Zgodnie z przyjętą strategią co roku nowe lokale mają powstawać w 8-10 miastach tak, by za 4 lata Starbucks był obecny w 90 chińskich miastach.

W połowie maja odbyła się uroczystość otwarcia pierwszej kawiarni tej sieci w Kunmingu, stolicy prowincji Junan, gdzie koncentruje się 98 proc. chińskich upraw kawy. Było to 39. miasto z kawiarnią Starbucksa.

Firma nie prowadzi odrębnej statystyki dotyczącej sprzedaży w poszczególnych krajach, ale udział Chin był jednym z najpoważniejszych w 15-proc. wzroście sprzedaży na rynkach poza-amerykańskich. W pierwszych trzech miesiącach br. wyniosła ona 610 mln dolarów. Szacunkowo przyjmuje się, że w ciągu ostatnich 5 lat sprzedaż w lokalach Starbucks w Chinach (bez Hongkongu i Makau) rosła średnio o 30 proc. każdego roku.

Nie ujawniając, za ile odkupiono kawiarnie w ChRL, poinformowano, że Maxim's Caterers pozostanie właścicielem barów w Hongkongu i Makau.

Od 1999 r. Starbucks jest obecny na chińskim rynku, na którym funkcjonują też Dunkin' Donuts, McDonald's, Costa Coffee, Pacific Coffee, a także sieci z Tajwanu oraz lokalne kawiarnie

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej