Nie traktujemy chińczyków sprawiedliwie

Nie lubimy Chińczyków czy się ich boimy? Nie chcemy ich pieniędzy? Dlaczego traktowani są inaczej niż pozostali przedsiębiorcy?

Publikacja: 06.06.2011 04:12

Do awantury, jaka ma od trzech tygodni miejsce na placu budowy dwóch odcinków trasy A2 między Łodzią a Warszawą, wtrącił się minister infrastruktury. Cezary Grabarczyk w piątek wysłał listy do chińskich ministrów ds. handlu i na ręce szefa resortu kolejnictwa dotyczące opóźnienia prac budowlanych na odcinku autostrady A2, które realizuje chińskie konsorcjum Covec. Treść listów nie została ujawniona. Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu, nie chciał też zdradzić, czy Polska wysuwa w nich jakieś postulaty lub żądania.

To pierwszy przypadek, kiedy rząd polski interweniuje u władz innego państwa w sprawie współpracy z firmą z danego kraju, choć zagraniczne przedsiębiorstwa od lat wykonują zlecenia na rzecz naszego rządu. I to nie zawsze bez problemów.

Nie skarżyliśmy się rządowi Hiszpanii na Ferrovial Argoman, który z ponad trzyletnim opóźnieniem zakończył budowę terminalu T2 na warszawskim lotnisku Okęcie i za cenę wyższą niż ta, z jaką wygrał przetarg. Nie skarżyliśmy się też Macedończykom, że ich firma SB Granit zrezygnowała z budowy odcinka autostrady A4, czy Austriakom na pracę Alpine Bau na budowie trasy A1 czy Stadionu Narodowego.

– My nie będziemy ustępować. Jeśli ktoś chce budować w Polsce drogi i stadiony, to albo robi to perfekcyjnie, albo płaci kary. U nas będą obowiązywały takie zasady – grzmi nagle teraz premier Donald Tusk.

Awantura rozpętała się trzy tygodnie temu. Wówczas zaczęły pojawiać się informacje o niezapłaconych przez Covec fakturach wystawionych przez podwykonawców. Część nie była jeszcze przeterminowana, część o kilka – kilkanaście dni. Polscy podwykonawcy zablokowali publiczną drogę i palili opony przed biurem kierownika budowy. Tymczasem, jak podaje Euler Hermes, polscy przedsiębiorcy dostają pieniądze średnio 25 dni po terminie. Nie jest to powód do chwały, taka jest rzeczywistość gospodarcza i nikt z tego tytułu opon nie pali.

Covec to przedsiębiorstwo państwowe, które nie odnalazło się w naszej rzeczywistości. Chiny mają jednak miliardy euro do zainwestowania na świecie. Część chcieli przywieźć do Polski. Pytanie, czy zechcą.

Do awantury, jaka ma od trzech tygodni miejsce na placu budowy dwóch odcinków trasy A2 między Łodzią a Warszawą, wtrącił się minister infrastruktury. Cezary Grabarczyk w piątek wysłał listy do chińskich ministrów ds. handlu i na ręce szefa resortu kolejnictwa dotyczące opóźnienia prac budowlanych na odcinku autostrady A2, które realizuje chińskie konsorcjum Covec. Treść listów nie została ujawniona. Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu, nie chciał też zdradzić, czy Polska wysuwa w nich jakieś postulaty lub żądania.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?