Ruszył pociąg napędzany energią słoneczną

Na północy Belgii, w okolicach Antwerpii ruszył pierwszy szybki pociąg napędzany energią uzyskaną z paneli słonecznych

Publikacja: 08.06.2011 11:45

Ruszył pociąg napędzany energią słoneczną

Foto: materiały prasowe

Jak informuje  dziennik "Le Monde", pociąg porusza się dzięki energii uzyskanej z 16 tys. paneli słonecznych położonych na dachu tunelu kolejowego.

W swym wydaniu internetowym "Le Monde" opisuje debiut "zielonego pociągu", który przejechał 25 km, dzięki bateriom słonecznym umieszczonym na powierzchni tunelu, liczącego 3,4 km długości. Stanowi on część super szybkiej linii kolejowej łączącej Antwerpię z Amsterdamem. Linie kolejowe są w stanie uzyskać z powierzchni 50 tys. metrów kwadratowych ( około 8 boisk piłki nożnej) 3,3 tys. MWh.

Specjalny tunel został zbudowany początkowo w zupełnie innym celu. Linia kolejowa przebiega przez chroniony las i aby uniknąć wycinki starych drzew rosnących blisko torów a jednocześnie zabezpieczyć trakcję przed spadającymi gałęziami postanowiono zbudować ten ochronny korytarz. Skoro już powstał taki tunel zdecydowano się go wykorzystać do zamieszczenia paneli słonecznych. Panele są w stanie wyprodukować w ciągu roku 3,3 gigawata energii, a więc tyle, co zużywają belgijskie pociągi (których jest 4 tys.) w ciągu jednego dnia. Koszt przedsięwzięcia oszacowano na 20 mln dol.

Energia ta pozwoli zasilić dodatkowo pociągi jeżdżące po belgijskich torach. Prąd ma też być przekazywany do systemu na dworcach kolejowych w Belgii, by je oświetlić i ogrzać - pisze "Le Monde" i podkreśla, że do uzyskania dodatkowej energii wystarczy wykorzystać wolne powierzchnie dachów (np. dworców i hangarów) oraz puste tereny i zainstalować tam panele słoneczne.

Poniżej film pokazujący specjalny tunel kolejowy z panelami słonecznymi na dachu.

Jak informuje  dziennik "Le Monde", pociąg porusza się dzięki energii uzyskanej z 16 tys. paneli słonecznych położonych na dachu tunelu kolejowego.

W swym wydaniu internetowym "Le Monde" opisuje debiut "zielonego pociągu", który przejechał 25 km, dzięki bateriom słonecznym umieszczonym na powierzchni tunelu, liczącego 3,4 km długości. Stanowi on część super szybkiej linii kolejowej łączącej Antwerpię z Amsterdamem. Linie kolejowe są w stanie uzyskać z powierzchni 50 tys. metrów kwadratowych ( około 8 boisk piłki nożnej) 3,3 tys. MWh.

Biznes
Moda inwestorów na sektor defence
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Biznes
Rosjanie kupili tynk do silosów atomowych w UE. Niemiecka firma zaprzecza łamaniu sankcji
Biznes
Ciekawe wieści z CD Projektu. Jak sobie radzą Wiedźmin i Cyberpunk?
Biznes
Europejska zbrojeniówka napędza rynek pracy
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Nie chce, ale musi. Roman Abramowicz przenosi biznes do Rosji
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont