Air France płaci odszkodowania

Francuski sąd uznał, że Air France musi zapłacić za ofiary katastrofy. Odpowiedzialności Airbusa jeszcze nie uznano

Publikacja: 17.07.2011 14:48

Air France płaci odszkodowania

Foto: Bloomberg

Sąd drugiej instancji w Tuluzie skazał Air France na zapłacenie odszkodowań kilku rodzinom ofiar lotu AF477 Rio-Paryż. To pierwszy wyrok skazujący we Francji francuskiego przewoźnika za katastrofę z 1 czerwca 2009 r. — pisze dziennik „Le Figaro".

Dotychczas rodziny otrzymały po 16 500 euro od towarzystwa Axa, ubezpieczyciela przewoźnika. Teraz otrzymają wstępnie po 126 tys. euro zgodnie z Konwencją Montrealską, która decyduje w przypadku katastrof lotniczych.

– Ten wyrok oznacza koniec niesprawiedliwości, bo  pieniądze należne rodzinom ofiar znajdowały się dotąd na lokatach kapitałowych ubezpieczycieli — stwierdził adwokat jednej z rodzin.

Wyrok dotyczący 5 rodzin może zachęcić inne do podobnych działań. Na razie większość z nich negocjuje z Axą kwestię zryczałtowanego odszkodowania, bez wdrażania postępowania cywilnego. To może przyspieszyć wypłatę, a towarzystwu oszczędzić procesów, kłopotliwych wyroków i zmniejszyć ryzyko finansowe.

Wyrok z Tuluzy dotyczy oczywistości, a nie przyczyn. Sędzia zastosował konwencję, która przewiduje automatyczną wypłatę rodzinom, niezależnie od tego, kto odpowiada za katastrofę.. Odszkodowania nie oznaczają więc winy przewoźnika.

Ustaleniem okoliczności i przyczyn zajmują się specjaliści w odrębnej procedurze. W sądzie nie wspomniano zatem o błędach załogi, które przyspieszyły spadnięcie samolotu do Atlantyku. o szkoleniu załóg, ergonomii samolotu czy o wpływie na tragedię sond Pitota.

Sąd stwierdził, że nie ma jeszcze dowodów na odpowiedzialność za katastrofę. Wbrew wnioskowi adwokata rodzin sędzia nie włączył do swego werdyktu producenta samolotu, bo nie ma jeszcze potwierdzonych elementów wpływu samolotu na ten dramat.

Adwokat zapowiedział uruchomienie postępowania prawnego w Brazylii, gdzie „odszkodowania za szkody są przyznawane korzystniej niż we Francji". Kilku prawników starało się uruchomić postępowanie cywilne poza Francją ze względu na większe odszkodowania. W USA rodziny ofiar mogą dostać po 3 mln dolarów.

Adwokaci chcieli więc działać w USA, zarzucając producentowi systemów pokładowych Adiru, Honeywellowi, utratę informacji w kokpicie i siły nośnej samolotu. Sąd w Kalifornii uznał jednak za bezzasadne wszystkie pozwy, bo tylko rodziny amerykańskie (jest ich dwie) mogą występować do sądu w sprawie AF447. W tej sytuacji została tylko Brazylia.

Koszty katastrofy

Eksperci oceniają, że będą duże, nawet 500 mln euro. Air France stracił samolot za 180 mln dolarów (165 mln euro). Zgodnie z Konwencją Montrealską musi wypłacić odszkodowania rodzinom, nie czekając na sądowy podział odpowiedzialności

System odszkodowań we Francji rozróżnia szkody moralne i materialne. Po katastrofie Airbusa w 1992 r. dziewczynka, która straciła ojca otrzymała 30 tys. euro za straty moralne i 55 tys. za materialne. Rodziny pasażerów ostatniego lotu Concorde z 2000 r. otrzymały średnio po 1,18 mln euro.

Według jednego z adwokatów rodzin AF447 ostateczne odszkodowania mogą być podobne jak w przypadku Concorde, czyli 220-250 mln euro. Do tego trzeba będzie dodać koszty wyroku w postępowaniu karnym.

Operacja szukania szczątków samolotu, wydobywania czarnych skrzynek i ciał kosztowała około 55 mln euro, z czego kilkanaście milionów przypadło na Air France i Airbusa.

Ostatnim kosztem,. niematerialnym, jest wizerunek linii lotniczej. – Cały świat widział wydobywany z wody ogon samolotu w barwach Francji. To dramat dla firmy, której cały biznes zależy od reputacji — uważa ekspert lotniczy.

Sąd drugiej instancji w Tuluzie skazał Air France na zapłacenie odszkodowań kilku rodzinom ofiar lotu AF477 Rio-Paryż. To pierwszy wyrok skazujący we Francji francuskiego przewoźnika za katastrofę z 1 czerwca 2009 r. — pisze dziennik „Le Figaro".

Dotychczas rodziny otrzymały po 16 500 euro od towarzystwa Axa, ubezpieczyciela przewoźnika. Teraz otrzymają wstępnie po 126 tys. euro zgodnie z Konwencją Montrealską, która decyduje w przypadku katastrof lotniczych.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca