Z najnowszej kontroli Inspekcji Handlowej przeprowadzonej na zlecenie UOKiK wynika, że konsumenci najczęściej skarżą usługodawców za niedokładne określanie cen czy wręcz zupełny brak cenników lub używanie preparatów kosmetycznych po terminie trwałości lub nieoryginalnych. Skontrolowano 338 przedsiębiorców świadczących usługi w całej Polsce m.in.: fryzjerskie, pralnicze, optyczne, zegarmistrzowskie, motoryzacyjne, fotograficzne. Zostali wytypowani losowo, na podstawie skarg konsumentów, rekontroli. Nieprawidłowości stwierdzono u 124 przedsiębiorców, co stanowi blisko 37 proc. skontrolowanych. Jest trochę lepiej niż w latach wcześniejszych. W 2008 roku zastrzeżenia wykryto u 186 podmiotów - czyli ok 51 proc. spośród skontrolowanych.

Nadal najczęstszą nieprawidłowością jest brak cennika – nie było go w 43 placówkach (blisko 13 proc.). Najczęściej u fryzjera, szewca, w warsztacie motoryzacyjnym, ale także w wypożyczalni sukien ślubnych. Ponadto przedsiębiorcy umieszczali cenniki, w których koszt usługi był zawarty w przedziale od ... do..., salony optyczne często nie informowały o cenach okularów.

Inspektorzy sprawdzali także prawidłowość naliczania i pobierania opłat za świadczone usługi w stosunku do cen uwidocznionych w obowiązujących cennikach. Nieprawidłowości stwierdzono tylko u jednego z 201 skontrowanych przedsiębiorców. Inspektorzy ustalili, że rachunki w serwisie sprzętu RTV/AGD nie informowały o kosztach użytych części zamiennych, samej naprawy, transportu. Zawierały ogólną informację o cenie serwisu.

Inspektorzy sprawdzili też oznakowanie 910 partii wyrobów stosowanych lub sprzedawanych w związku z prowadzoną działalnością w myjniach czy zakładach fryzjerskich. Zakwestionowali blisko 30 proc. Najczęściej zastrzeżenia wzbudziło oznakowanie produktów w salonach optycznych oraz u zegarmistrza. Nieprawidłowości dotyczyły braku na towarach m.in. opisu produktu, składu surowcowego, ceny, nazwy i adresu producenta.

W efekcie kontroli inspektorzy nałożyli 87 mandatów karnych na kwotę 13,3 tys. zł. Ponadto przedsiębiorców wezwano do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.