Volkswagen liderem w sprzedaży aut

Niemiecki koncern staje się w tym roku liderem sprzedaży aut na całym świecie. Na drugie miejsce awansuje General Motors. Dotychczasowy lider – Toyota – spada na miejsce trzecie. Najbardziej zacięta walka o prymat toczy się teraz na rynku chińskim. W Polsce liderem sprzedaży jest należąca do Volkswagena Skoda

Publikacja: 26.10.2011 14:00

Volkswagen Golf – najpopularniejszy model koncernu z Wolfsburga

Volkswagen Golf – najpopularniejszy model koncernu z Wolfsburga

Foto: Volkswagen

Największą sprzedaż aut na świecie w tym roku będzie miał niemiecki Volkswagen, przed General Motors. Dotychczasowy lider rankingu – Toyota – ma szanse odzyskać pozycję w przyszłym roku.

Kluczowa walka o prestiżowe pierwsze miejsce rozegra się na rynku chińskim, gdzie najwięcej produkuje i sprzedaje General Motors. Główny powód takiego przetasowania to nie tylko katastrofalne skutki japońskiego tsunami i powodzi w Tajlandii, ale i niespotykany popyt na auta Volkswagena oraz stała odbudowa pozycji General Motors, który po detronizacji stara się nie utracić drugiego miejsca.

W ubiegłym roku Volkswagen był dopiero na trzecim miejscu. W tym roku jednak według prognozy analityka Carlosa Gomeza ze Scotia Capital VW będzie miał wzrost rzędu 13 proc., GM – 8 proc., a Toyota – spadek w wysokości 9 proc.

Linie produkcyjne w zakładach Volkswagena w Wolfsburgu i Emden zostały zatrzymane w piątek, 22 października, a produkcję wznowiono dopiero we wtorek. Powodem przestoju są niewystarczające dostawy skrzyń biegów z zakładu VW w Baunadal niedaleko Kassel. Pomimo pracy praktycznie non stop, także w weekendy i święta, produkcja tego zakładu nie nadąża za potrzebami koncernu. W ciągu dwóch lat produkcja przekładni została podwojona, do około 1,7 mln sztuk w 2011 r. VW zainwestuje w najbliższych dwóch latach około 550 mln euro, aby zwiększyć moce produkcyjne.

Volkswagen dzisiaj kładzie nacisk na rynki wschodzące. Rekordowe wyniki będzie miał w Chinach, gdzie wzrost sprzedaży sięgnie 20 proc., a według prognoz J.D. Power Associates w Indiach Niemcom uda się ją podwoić.

Koncern z Wolfsburga świetnie radzi sobie także na rynku polskim. Niekwestionowanym liderem pozostaje należąca do niego Skoda: w trzech kwartałach obecnego roku sprzedała ponad 23,4 tys. aut. Ma prawie 12-proc. udział w rynku i ogromną przewagę nad drugą i trzecią marką w rankingu: Fordem i Oplem Z kolei liczba rejestrowanych od początku roku volkswagenów – 13,4 tys. – jest tylko o niecałe pół tysiąca sztuk niższa od rejestracji Toyoty. Ta ostatnia natomiast mocno traci – w ciągu dziewięciu miesięcy aż 19 proc.

Atutem Volkswagena jest duża sprzedaż na rynku flotowym. – Widać, że marka koncentruje się na segmentach C i D, czyli autach kompaktowych oraz klasie średniej, i przynosi to dobre efekty. Sprzedaż pewnie by wzrosła, gdyby dostępność aut była większa – twierdzi Andrzej Halarewicz z firmy analitycznej Jato Dynamics.

By kupić volkswagena, trzeba uzbroić się w cierpliwość. – Na passata z manualną skrzynią biegów czeka się około trzech, czterech miesięcy. Ze skrzynią automatyczną – nawet pół roku – mówi Paweł Konecki, sprzedawca w salonie VW Rowiński-Wajdemajer w Piasecznie pod Warszawą. Na pozostałe modele także czeka się do kilkunastu tygodni.

Co z Toyotą? Eksperci przyznają: japońska marka ma na polskim rynku ogromną renomę i rzesze przywiązanych klientów. Ale jej oferta w porównaniu z konkurencją jest słaba. – Wiele marek przeprowadziło ofensywę modelową, a z nowościami u Toyoty było ostatnio skromnie. Poza drobnymi poprawkami modeli nie pojawiło się nic hitowego, więc marka osłabła – tłumaczy Marek Konieczny, szef Związku Dilerów Samochodowych.

O tym, jakie to ważne, świadczy przykład GM: należący do koncernu Chevrolet wymienił w tym roku całą gamę modelową, pokazując siedem nowych samochodów. Popyt na świecie skoczył dzięki temu w górę. Sprzedaż w Polsce od stycznia do końca września wzrosła o 22 proc. wobec ubiegłego roku. – To najlepszy wynik naszej marki w historii – mówi Wojciech Osoś, dyrektor PR w Chevrolet Poland.

Analitycy spierają się, jak będzie wyglądał ranking w roku przyszłym. Wiadomo, że walka o trzy pierwsze miejsca rozegra się między obecnymi liderami. Wyraźnie przy tym widać, że Volkswagen nie zamierza łatwo oddać tytułu lidera. Niemcy mają dzisiaj na świecie 60 fabryk i w ciągu kolejnych pięciu lat zamierzają wydać na inwestycje rekordową kwotę 62,4 mld euro. Dodatkowo jeszcze w Chinach 14 mld, gdzie po wybudowaniu dwóch fabryk produkcja ma się podwoić za dwa lata do 3 mln aut. A cały plan inwestycyjny ma pozwolić na zwiększenie światowej produkcji do 10 mln aut.

Przy tym przedstawiciele VW nieoficjalnie przyznają, że te wielkości mogą zostać osiągnięte znacznie wcześniej, a największe oczekiwania związane są z produkcją najtańszej w rodzinie VW Skody oraz rozwojem segmentu luksusowego – zwłaszcza Audi. Jak mówił podczas salonu samochodowego we Frankfurcie szef VW na Chiny, Audi w 2015 roku ma w tym kraju produkować w roku 2015 700 tys. aut.

Volkswagen rozwijałby się jeszcze szybciej, gdyby nie dwie przeszkody – spór własnościowy z japońskim Suzuki, najsilniejszą marką w Indiach (Suzuki Maruti), oraz kłopoty w sfinalizowaniu fuzji z Porsche.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorów d.walewska@rp.pl; a.wozniak@rp.pl

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku