Reklama

Volkswagen liderem w sprzedaży aut

Niemiecki koncern staje się w tym roku liderem sprzedaży aut na całym świecie. Na drugie miejsce awansuje General Motors. Dotychczasowy lider – Toyota – spada na miejsce trzecie. Najbardziej zacięta walka o prymat toczy się teraz na rynku chińskim. W Polsce liderem sprzedaży jest należąca do Volkswagena Skoda

Publikacja: 26.10.2011 14:00

Volkswagen Golf – najpopularniejszy model koncernu z Wolfsburga

Volkswagen Golf – najpopularniejszy model koncernu z Wolfsburga

Foto: Volkswagen

Największą sprzedaż aut na świecie w tym roku będzie miał niemiecki Volkswagen, przed General Motors. Dotychczasowy lider rankingu – Toyota – ma szanse odzyskać pozycję w przyszłym roku.

Kluczowa walka o prestiżowe pierwsze miejsce rozegra się na rynku chińskim, gdzie najwięcej produkuje i sprzedaje General Motors. Główny powód takiego przetasowania to nie tylko katastrofalne skutki japońskiego tsunami i powodzi w Tajlandii, ale i niespotykany popyt na auta Volkswagena oraz stała odbudowa pozycji General Motors, który po detronizacji stara się nie utracić drugiego miejsca.

W ubiegłym roku Volkswagen był dopiero na trzecim miejscu. W tym roku jednak według prognozy analityka Carlosa Gomeza ze Scotia Capital VW będzie miał wzrost rzędu 13 proc., GM – 8 proc., a Toyota – spadek w wysokości 9 proc.

Linie produkcyjne w zakładach Volkswagena w Wolfsburgu i Emden zostały zatrzymane w piątek, 22 października, a produkcję wznowiono dopiero we wtorek. Powodem przestoju są niewystarczające dostawy skrzyń biegów z zakładu VW w Baunadal niedaleko Kassel. Pomimo pracy praktycznie non stop, także w weekendy i święta, produkcja tego zakładu nie nadąża za potrzebami koncernu. W ciągu dwóch lat produkcja przekładni została podwojona, do około 1,7 mln sztuk w 2011 r. VW zainwestuje w najbliższych dwóch latach około 550 mln euro, aby zwiększyć moce produkcyjne.

Volkswagen dzisiaj kładzie nacisk na rynki wschodzące. Rekordowe wyniki będzie miał w Chinach, gdzie wzrost sprzedaży sięgnie 20 proc., a według prognoz J.D. Power Associates w Indiach Niemcom uda się ją podwoić.

Reklama
Reklama

Koncern z Wolfsburga świetnie radzi sobie także na rynku polskim. Niekwestionowanym liderem pozostaje należąca do niego Skoda: w trzech kwartałach obecnego roku sprzedała ponad 23,4 tys. aut. Ma prawie 12-proc. udział w rynku i ogromną przewagę nad drugą i trzecią marką w rankingu: Fordem i Oplem Z kolei liczba rejestrowanych od początku roku volkswagenów – 13,4 tys. – jest tylko o niecałe pół tysiąca sztuk niższa od rejestracji Toyoty. Ta ostatnia natomiast mocno traci – w ciągu dziewięciu miesięcy aż 19 proc.

Atutem Volkswagena jest duża sprzedaż na rynku flotowym. – Widać, że marka koncentruje się na segmentach C i D, czyli autach kompaktowych oraz klasie średniej, i przynosi to dobre efekty. Sprzedaż pewnie by wzrosła, gdyby dostępność aut była większa – twierdzi Andrzej Halarewicz z firmy analitycznej Jato Dynamics.

By kupić volkswagena, trzeba uzbroić się w cierpliwość. – Na passata z manualną skrzynią biegów czeka się około trzech, czterech miesięcy. Ze skrzynią automatyczną – nawet pół roku – mówi Paweł Konecki, sprzedawca w salonie VW Rowiński-Wajdemajer w Piasecznie pod Warszawą. Na pozostałe modele także czeka się do kilkunastu tygodni.

Co z Toyotą? Eksperci przyznają: japońska marka ma na polskim rynku ogromną renomę i rzesze przywiązanych klientów. Ale jej oferta w porównaniu z konkurencją jest słaba. – Wiele marek przeprowadziło ofensywę modelową, a z nowościami u Toyoty było ostatnio skromnie. Poza drobnymi poprawkami modeli nie pojawiło się nic hitowego, więc marka osłabła – tłumaczy Marek Konieczny, szef Związku Dilerów Samochodowych.

O tym, jakie to ważne, świadczy przykład GM: należący do koncernu Chevrolet wymienił w tym roku całą gamę modelową, pokazując siedem nowych samochodów. Popyt na świecie skoczył dzięki temu w górę. Sprzedaż w Polsce od stycznia do końca września wzrosła o 22 proc. wobec ubiegłego roku. – To najlepszy wynik naszej marki w historii – mówi Wojciech Osoś, dyrektor PR w Chevrolet Poland.

Analitycy spierają się, jak będzie wyglądał ranking w roku przyszłym. Wiadomo, że walka o trzy pierwsze miejsca rozegra się między obecnymi liderami. Wyraźnie przy tym widać, że Volkswagen nie zamierza łatwo oddać tytułu lidera. Niemcy mają dzisiaj na świecie 60 fabryk i w ciągu kolejnych pięciu lat zamierzają wydać na inwestycje rekordową kwotę 62,4 mld euro. Dodatkowo jeszcze w Chinach 14 mld, gdzie po wybudowaniu dwóch fabryk produkcja ma się podwoić za dwa lata do 3 mln aut. A cały plan inwestycyjny ma pozwolić na zwiększenie światowej produkcji do 10 mln aut.

Reklama
Reklama

Przy tym przedstawiciele VW nieoficjalnie przyznają, że te wielkości mogą zostać osiągnięte znacznie wcześniej, a największe oczekiwania związane są z produkcją najtańszej w rodzinie VW Skody oraz rozwojem segmentu luksusowego – zwłaszcza Audi. Jak mówił podczas salonu samochodowego we Frankfurcie szef VW na Chiny, Audi w 2015 roku ma w tym kraju produkować w roku 2015 700 tys. aut.

Volkswagen rozwijałby się jeszcze szybciej, gdyby nie dwie przeszkody – spór własnościowy z japońskim Suzuki, najsilniejszą marką w Indiach (Suzuki Maruti), oraz kłopoty w sfinalizowaniu fuzji z Porsche.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorów d.walewska@rp.pl; a.wozniak@rp.pl

Największą sprzedaż aut na świecie w tym roku będzie miał niemiecki Volkswagen, przed General Motors. Dotychczasowy lider rankingu – Toyota – ma szanse odzyskać pozycję w przyszłym roku.

Kluczowa walka o prestiżowe pierwsze miejsce rozegra się na rynku chińskim, gdzie najwięcej produkuje i sprzedaje General Motors. Główny powód takiego przetasowania to nie tylko katastrofalne skutki japońskiego tsunami i powodzi w Tajlandii, ale i niespotykany popyt na auta Volkswagena oraz stała odbudowa pozycji General Motors, który po detronizacji stara się nie utracić drugiego miejsca.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Biznes
SoftBank sprzedaje akcje Nvidii. Zainwestuje miliardy w sztuczną inteligencję
Biznes
Warren Buffett przekazuje miliardy i stanowisko CEO. Nadchodzi nowa era Berkshire
Biznes
Rodzina Trumpów miała finansowo udany rok
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama