Dzięki wprowadzeniu zmian europejska gospodarka zyskałaby 5 mld euro i 62 tys. nowych miejsc pracy w latach 2012 – 2025. Osiągnięcie wymiernych zysków ma być możliwe dzięki wzrostowi liczby podróżnych do 2025 r. o 24 mln osób rocznie. By stało się to realne, konieczne są liczne zmiany.
Europejskie porty lotnicze bez niezbędnych inwestycji nie będą w stanie obsłużyć rosnącego ruchu. Na granicy przepustowości działa pięć europejskich lotnisk. To porty w Duesseldorfie, Frankfurcie, Londynie (lotniska Gatwick i Heathrow) oraz w Linate w Mediolanie. Do 2030 r., jeżeli utrzymają się obecne tendencje, ten problem dotyczyć już będzie 19 głównych europejskich portów lotniczych.
By sprostać rosnącemu ruchowi, Komisja przygotowała pakiet regulacji, które mają na celu zwiększenie przepustowości lotnisk, ograniczenie opóźnień przewoźników oraz podniesienie jakości obsługi pasażerów.
4 mld euro rocznie tracą linie lotnicze przez opóźnienia
Jedna z propozycji Komisji obejmuje wprowadzenie możliwości sprzedawania lub kupowania na przejrzystych zasadach przydzielonych czasów startów i lądowań. Kolejne zmiany mają usprawnić obsługę samolotów na terenie lotniska. Zwiększona ma być minimalna liczba dostawców usług, takich jak obsługa bagażu, obsługa ramp, tankowanie paliwa, obsługa załadunku i usługi pocztowe, których mogą wybrać przewoźnicy z dwóch do trzech.