McCormick będzie się rozwijał w Polsce

Nowy właściciel Kamisa chce rozwijać się na naszym rynku przypraw. Ten jednak nie rośnie, co może jeszcze bardziej zaostrzyć konkurencję

Publikacja: 13.12.2011 14:24

McCormick będzie się rozwijał w Polsce

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

- Opracowujemy z zespołem Kamisa plan mocnego rozwoju na polskim rynku – mówi „Rz" Fiona McDonnell, dyrektor generalna McCormick w Polsce. Amerykański koncern kupił polskiego lidera rynku  musztard i przypraw we wrześniu tego roku. Zapłacił za niego ok. 830 mln złotych.

McCormick nie zamierza na razie zdradzać szczegółów planu.   - Chcemy zachować konkurencyjność –  podkreśla Fiona McDonnell. Ujawnia jedynie, że w firma będzie rozwijać ofertę musztard oraz przypraw. Na rynku mają pojawić się nowe produkty. Powstać mają także nowe programy marketingowe.

- Spodziewam się, że dopiero w nowym roku McCormick, po okresie integracji po transakcji, rozpocznie bardziej aktywne ruchy na polskim rynku – uważa Piotr Grauer ekspert firmy doradczej KPMG.

Konkurenci Kamisa zachowują spokój. - Przejęcie firmy Kamis przez McCormick z pewnością odbiło się szerokim echem nie tylko wśród producentów przypraw, jednak nie spodziewamy się bardzo szybkich zmian dotyczących samej marki Kamis – mówi Cezary Tąder, dyrektor generalny Kotányi w Polsce.

Powściągliwość amerykańskiego giganta nie dziwi, ponieważ polski rynek przypraw od lat uważany jest za jeden z bardziej konkurencyjnych w naszej branży spożywczej. Ponadto w ostatnim czasie, sprzedaż przypraw wyhamowała. Z danych firmy badawczej Nielsen od października 2010 roku do września 2011 roku wielkość sprzedaży tzw. monoprzypraw, czyli np. pieprzu czy oregano spadła o prawie 6 proc. Wielkość rynku mieszanek przyprawowych i dodatków do potraw skurczyła się w tym czasie o niecały 1 procent.

- W ostatnim czasie zauważyliśmy spadek  zapotrzebowania na przyprawy uniwersalne – mówi  Cezary Tąder. Jego zdaniem wiąże się to m.in. ze wzrostem zainteresowania  przyprawami naturalnymi pozbawionymi glutaminianu sodu i sztucznych składników.

Szczególnie ostry bój McCormick będzie musiał stoczyć z Prymatem. Kamis ma wprawdzie znaczną przewagę nad rywalem, jeżeli  chodzi o udziały w rynku monoprzypraw pod względem wartości sprzedaży, jednak znacznie mniejszy dystans dzieli obie firmy pod względem udziałów w rynku w ujęciu ilościowym.

Chętnych na umocnienie pozycji  w Polsce jest jednak więcej. Wśród nich znajduje się Kotányi. Spółka sprzedaje ok. 12 proc. przypraw oferowanych w Polsce w sieciach handlowych. Zdaniem Cezarego Tądera to właśnie w tych sklepach generowana jest największa część sprzedaży przypraw. Korzysta na tym także Kotányi. W tym roku przychody firmy w Polsce mają zwiększyć się 10-15 proc. i sięgną ok. 45 mln zł.

Jesienią tego roku Kotányi wprowadził na rynek przyprawy bez konserwantów. Strategia firmy zakłada rozszerzanie oferty naturalnych przypraw i mieszanek także w kolejnych latach.  - Z przeprowadzonych przez nas badań konsumenckich wynika, że aż 80 proc. badanych zwraca uwagę na naturalność produktów, a 75 proc. deklaruje chęć zakupu w 100 proc. naturalnych mieszanek przypraw – wyjaśnia Cezary Tąder.

Zdaniem producentów zastój na rynku przypraw jest raczej chwilowy.

- Rynek przypraw w Polsce ciągle posiada potencjał wzrostu. Jednak wzrost ten będzie generowany głównie przez mieszanki przypraw, w dalszej kolejności przyprawy jednorodne, a nie przyprawy uniwersalne – uważa Cezary Tąder.

Innego zdania są w Podravce. Podkreślają, że popyt na przyprawy uniwersalne, jak produkowana przez nich Vegeta, jest w Polsce nadal duży. Ich sprzedaż rośnie szczególnie przed świętami, m.in. przed Bożym Narodzeniem. Katarzyna Skrzypczak, junior brand manager w Podravka Polska wyjaśnia, że w tym okresie dużą popularnością cieszą się także przyprawy specjalne, czyli mieszanki przypraw przeznaczone do konkretnych dań.

Według niej Polacy stają się bardziej otwarci na nowe smaki. -  Nasze kulinarne horyzonty uległy znacznemu poszerzeniu i coraz większą popularnością cieszą się tzw. kuchnie świata, które wymagają użycia specjalistycznych przypraw – mówi Katarzyna Skrzypczak.

Podravka nie zamierza poprzestać w Polsce na przyprawach. W tym roku wprowadziła na rynek makarony i ryż.

- Opracowujemy z zespołem Kamisa plan mocnego rozwoju na polskim rynku – mówi „Rz" Fiona McDonnell, dyrektor generalna McCormick w Polsce. Amerykański koncern kupił polskiego lidera rynku  musztard i przypraw we wrześniu tego roku. Zapłacił za niego ok. 830 mln złotych.

McCormick nie zamierza na razie zdradzać szczegółów planu.   - Chcemy zachować konkurencyjność –  podkreśla Fiona McDonnell. Ujawnia jedynie, że w firma będzie rozwijać ofertę musztard oraz przypraw. Na rynku mają pojawić się nowe produkty. Powstać mają także nowe programy marketingowe.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Wiadomo już, czy Sekwana nadaje się do pływania. Organizatorzy Igrzysk Olimpijskich zdecydowali
Biznes
Pierwsza od siedmiu lat awaria rakiety Muska. Może spłonąć 20 satelitów
Biznes
Niemcy chcą się pozbyć chińskich gigantów z sieci 5G. Stają do walki z Huawei i ZTE
Biznes
UE chce, by dane napędzały biznes. Ale polskie firmy mają obawy
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Biznes
„Efekt Hollywood” bije w polskie kina: dwa kwartały spadków
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą