W kryzysie przejęć będzie mniej

Kry­zys finansowy wstrzy­mał kon­so­li­da­cję branży. Prze­ję­cia wró­cą, kie­dy się skoń­czy – uwa­ża­ją eks­per­ci

Publikacja: 14.12.2011 03:22

Christopher Franz, szef Lufthansy twierdzi, że nie przejmie prywatyzowanego LOT-u, kierowanego przez

Christopher Franz, szef Lufthansy twierdzi, że nie przejmie prywatyzowanego LOT-u, kierowanego przez Marcina Piroga

Foto: AP

Pre­zes nie­miec­kich li­nii lot­ni­czych Lu­fthan­sa Chri­sto­pher Franz po­ka­zu­je, że ma pu­ste kie­sze­nie. To do­bit­ny ko­men­tarz do mo­je­go za­pew­nie­nia, że nie będę go py­tać, czy w naj­bliż­szym cza­sie za­mie­rza prze­jąć Pol­skie Li­nie Lot­ni­cze LOT.

Nie zmie­nia to jed­nak fak­tu, że kie­dy Eu­ro­pa wyj­dzie z kry­zy­su, kon­so­li­da­cja na ryn­ku lot­ni­czym znów się oży­wi.

Li­nie do prze­ję­cia

W Eu­ro­pie jest w tej chwi­li przy­naj­mniej pięć li­nii lot­ni­czych do prze­ję­cia. Oprócz LOT to wę­gier­ski Ma­lev, cze­skie CSA, czy por­tu­gal­ski TAP, na któ­rego wy­raź­ną ocho­tę ma­ją i bra­zy­lij­ski TAM, i Bri­tish Air­ways.

Nie zo­sta­ła na ra­zie wy­ja­śnio­na spra­wa, kto przej­mie bry­tyj­ski BMI: Vir­gin czy Bri­tish Air­way. W każ­dym ra­zie Lu­fthan­sa chce się go po­zbyć. Tak sa­mo jak udzia­łów w SAS. Ty­le że jesz­cze rok te­mu Skan­dy­na­wo­wie nie ukry­wa­li, że chcie­li­by być po­waż­nym gra­czem na ryn­ku fu­zji i prze­jęć w trans­por­cie lot­ni­czym. Jed­nak­że szef SAS Ric­kard Gu­sta­fson, któ­ry ob­jął to sta­no­wi­sko w 2010 ro­ku, mó­wi: – Po na­szych do­świad­cze­niach z hisz­pań­skim Spa­na­irem oka­za­ło się, że nie za bar­dzo da­je­my so­bie ra­dę ja­ko in­we­stor stra­te­gicz­ny.

Rzą­dy nor­we­ski, szwedz­ki i duń­ski, któ­re są głów­ny­mi udzia­łow­ca­mi SAS, naj­chęt­niej tych udzia­łów by się po­zby­ły. Kto je ku­pi?

– Wy­klucz­cie mnie z te­go gro­na – mó­wi Chri­sto­pher Franz. – Przy­naj­mniej przez pół ro­ku nie pla­nu­je­my żad­nych więk­szych trans­ak­cji. W tym cza­sie rów­nież ze wzglę­du na bar­dzo trud­ną sy­tu­ację na ryn­ku przyj­mie­my do pra­cy znacz­nie mniej osób, niż pla­no­wa­li­śmy – twier­dzi szef nie­miec­kie­go prze­woź­ni­ka.

Roz­drob­nio­ny ry­nek

– Lu­fthan­sa bar­dzo szyb­ko wró­ci do gry – mó­wi „Rz" no­wy dy­rek­tor ge­ne­ral­ny IA­TA To­ny Ty­ler. Je­go zda­niem od kon­so­li­da­cji nie ma uciecz­ki.

– Roz­drob­nie­nie li­nii eu­ro­pej­skich jest za du­że. Na ryn­ku ame­ry­kań­skim, któ­ry wiel­ko­ścią jest po­rów­ny­wal­ny z eu­ro­pej­skim, są czte­ry czo­ło­we li­nie, któ­re ma­ją 80 proc. ryn­ku, po­nie­waż tam ta kon­so­li­da­cja już na­stą­pi­ła. W Eu­ro­pie li­nii lot­ni­czych jest zde­cy­do­wa­nie zbyt du­żo i nie­któ­re z nich wy­pad­ną z ryn­ku. Na­to­miast więk­szość li­nii bę­dzie się kon­so­li­do­wać. I my chce­my brać w tym udział – po­wie­dział „Rz" Mar­cin Pi­róg, pre­zes LOT.

No­wy mi­ni­ster Skar­bu Pań­stwa Mi­ko­łaj Bu­dza­now­ski na­dal za­mie­rza spry­wa­ty­zo­wać spół­kę w 2012 ro­ku. – Trwa pry­wa­ty­za­cja LOT, in­we­sto­rzy zgło­si­li się do do­rad­cy. Chciał­bym, by ten pro­ces za­koń­czył się w przy­szłym ro­ku – po­wie­dział Bu­dza­now­ski w „Dzien­ni­ku Ga­ze­cie Praw­nej".

So­ju­sze za­miast fu­zji

Na ra­zie w eu­ro­pej­skim lot­nic­twie miej­sce prze­jęć zaj­mu­je roz­bu­do­wa so­ju­szy lot­ni­czych. We wto­rek do Star Al­lian­ce zo­sta­ły przy­ję­te afry­kań­skie li­nie Ethio­pian Air­li­nes. W kwiet­niu za­po­wie­dzia­ne jest wej­ście do Sta­ra trzech li­nii la­ty­no­ame­ry­kań­skich:?ko­lum­bij­skiej Avian­ki, pa­nam­skiej Co­py i ko­sta­ry­kań­sko­-sal­wa­dor­skiej Ta­ca. To mu­si na ra­zie wy­star­czyć.

– Praw­dzi­wa fa­la prze­jęć się za­cznie, gdy skoń­czy się świa­to­wy kry­zys fi­nan­so­wy – uwa­ża To­ny Ty­ler. I na ra­zie oczy­wi­ste jest, że naj­wię­cej pie­nię­dzy jest w Azji. W Eu­ro­pie po­zo­sta­ną naj­praw­do­po­dob­niej trzy wiel­kie gru­py lot­ni­cze – Air Fran­ce/KLM, IAG (Bri­tish Air­ways, Ibe­ria) oraz gru­pa Lu­fthan­sy, któ­ra w tej chwi­li ma już pod swo­imi skrzy­dła­mi tak­że szwaj­car­skie­go Swis­sa, bel­gij­skie Brus­sels Air­li­nes, sło­weń­ską Ad­rię, au­striac­kie Au­stra­in Air­li­nes oraz wciąż udzia­ły w skan­dy­naw­skich SAS.

Danuta Walewska z Ad­dis Abe­by

Pre­zes nie­miec­kich li­nii lot­ni­czych Lu­fthan­sa Chri­sto­pher Franz po­ka­zu­je, że ma pu­ste kie­sze­nie. To do­bit­ny ko­men­tarz do mo­je­go za­pew­nie­nia, że nie będę go py­tać, czy w naj­bliż­szym cza­sie za­mie­rza prze­jąć Pol­skie Li­nie Lot­ni­cze LOT.

Nie zmie­nia to jed­nak fak­tu, że kie­dy Eu­ro­pa wyj­dzie z kry­zy­su, kon­so­li­da­cja na ryn­ku lot­ni­czym znów się oży­wi.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca