Z danych firmy Biblioteka Analiz monitorującej rynek książek wynika, że ich sprzedaż w 2011 r. spadła aż o 8 proc., do 2,7 mld zł. – Główny powód to zamieszanie z podwyżką VAT, w związku z czym wielu wydawców wstrzymywało wydawanie nowości. Słabe wyniki zanotował też rynek podręczników. Coraz więcej uczniów obywa się bez własnych, np. kopiując tylko fragmenty – mówi „Rz" Łukasz Gołębiewski, prezes Biblioteki Analiz.
86 mln dol. według prognoz PwC w 2015 roku ma być wart polski rynek książek elektronicznych
Dodatkowo z danych firmy wynika, że średnia cena książki w 2011 r. wzrosła w porównaniu z 2010 r. o 12 proc., do kwoty 38,4 zł. – Widać także gorsze wyniki sprzedaży map czy encyklopedii. Coraz więcej osób woli szukać tego typu informacji w Internecie – dodaje Łukasz Gołębiewski.
Podatki w górę
Jednak główny powód spadku wartości rynku to zdaniem wydawców oraz sklepów zmiany podatkowe. Od 1 stycznia 2011 r. zaczęła obowiązywać 5-proc. stawka VAT na książki, jednak Ministerstwo Finansów zdecydowało się na wprowadzenie okresu przejściowego. Wydawcy mogli więc do 30 kwietnia sprzedawać książki jeszcze zwolnione z VAT, ale wprowadzone do obrotu przed 1 stycznia 2011 r.
Spowodowało to na rynku duże zamieszanie. – Także ograniczenie oferty, ponieważ długo nie było jednoznacznej interpretacji przepisów przejściowych, więc wydawcy nie robili dodruków – mówi Krzysztof Jerzyk, założyciel sklepu internetowego Amazonka.pl. Mimo to ten sklep, którego ok. 60 proc. oferty stanowią książki, zanotował w ubiegłym roku wzrost sprzedaży o 60 proc., do 5,2 mln zł.