Reklama

Chińczycy lubią luksus

Chiński rynek dóbr luksusowych rozwija się coraz szybciej i w 2015 r. jego wartość sięgnie 27 mld dol. doganiając światowego lidera Japonię

Publikacja: 24.04.2012 15:54

Chińczycy lubią luksus

Foto: Bloomberg

Rozwijająca się gospodarka Chin wytraciła ostatnio nieco dynamiki, ale mieszkańcy tego kraju coraz chętniej wydają pieniądze na produkty takich marek jak Louis Vuitton, Chanel i Gucci. Według danych firmy doradczej McKinsey w ciągu najbliższych trzech lat sprzedaż towarów luksusowych w Chinach będzie rosła w tempie 18 proc. rocznie osiągając w 2015 r. wartość 27 mld dol., co stanowi niemal trzykrotny wzrost w stosunku do 2009 r. (10 mld dol.).

Mimo że eksport i rynek nieruchomości spowolniły w ostatnim czasie, to wydatki konsumenckie rosną w szybkim tempie – uważa Wendy Trevisani z amerykańskiego funduszu Thornburg Investment Management. Prognozowany przez agencję McKinsey udział wydatków konsumenckich w chińskim PKB w 2020 r. ma stanowić 43 proc., a obecnie wynosi ok. 33 proc.

Sprzedaż LVMH, największego na świecie producenta dóbr luksusowych, wzrosła w pierwszym kwartale o 25 proc. głównie dzięki Chinom. Rynek ten już jest największym polem zbytu grupy, która posiada w swoim portfolio takie marki jak Louis Vuitton, Tag Heuer czy Hennessy. Zdaniem analityków chińskie apetyty na luksus będą rosły, dlatego niemal każda z marek LVMH nastawiona jest na dalszą ekspansję w tym kraju.

Z rosnącego popytu na najdroższe i ekskluzywne towary w Chinach korzystają także inni producenci. Według agencji konsultingowej Bain & Company w ubiegłym roku najbardziej pożądanymi markami w Państwie Środka były Chanel i Gucci, których właścicielem jest francuski holding PPR. W latach 2006-2011 producent luksusowych zegarków i biżuterii Cartier potroił swoją sprzedaż w Chinach i Hong Kongu. Prezes firmy Bernard Fornas powiedział niedawno, że potencjał tego rynku został „zaledwie tknięty". Prada w 2011 r. odnotowała wzrost sprzedaży w Azji, wyłączając Japonię, aż o 42 proc. Dodatkowo niemal jedna czwarta nowych sklepów firmy została otwarta w tym regionie. Poza tym w zeszłym roku włoska firma odzieżowa zadebiutowała na giełdzie w Hong Kongu.

Poza ekskluzywnymi markami jubilerskimi i odzieżowymi chłonny chiński rynek przyciąga także producentów samochodów luksusowych. Obecnie zaledwie 3 proc. obywateli Państwa Środka posiada własny samochód, dla porównania wskaźnik ten w USA wynosi 80 proc. Zeszłoroczny wzrost sprzedaży aut w Chinach wyniósł zaledwie 2,5 proc. do 18,5 mln pojazdów wobec 35 proc. skoku w 2010 r. Tegoroczne prognozy zapowiadają 5 proc. zwiększenie popytu. Sektor rynku samochodów luksusowych urósł ubiegłego roku aż o 37 proc.

Reklama
Reklama

Chińska sprzedaż Land Roverów, Range Roverów i Jaguarów, należących do indyjskiego Tata Motors, poszybowała w 2011 r. o 60 proc. Dzięki temu firma podpisała umowę z chińskim producentem Chery Automobile, na mocy której oba przedsiębiorstwa będą produkować i sprzedawać w Chinach luksusowe samochody. Audi, obecny lider sektora aut klasy premium w tym kraju, oraz Mercedes i BMW odnotowali ubiegłoroczne wzrosty sprzedaży o 30-40 proc.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama