Rozwijająca się gospodarka Chin wytraciła ostatnio nieco dynamiki, ale mieszkańcy tego kraju coraz chętniej wydają pieniądze na produkty takich marek jak Louis Vuitton, Chanel i Gucci. Według danych firmy doradczej McKinsey w ciągu najbliższych trzech lat sprzedaż towarów luksusowych w Chinach będzie rosła w tempie 18 proc. rocznie osiągając w 2015 r. wartość 27 mld dol., co stanowi niemal trzykrotny wzrost w stosunku do 2009 r. (10 mld dol.).
Mimo że eksport i rynek nieruchomości spowolniły w ostatnim czasie, to wydatki konsumenckie rosną w szybkim tempie – uważa Wendy Trevisani z amerykańskiego funduszu Thornburg Investment Management. Prognozowany przez agencję McKinsey udział wydatków konsumenckich w chińskim PKB w 2020 r. ma stanowić 43 proc., a obecnie wynosi ok. 33 proc.
Sprzedaż LVMH, największego na świecie producenta dóbr luksusowych, wzrosła w pierwszym kwartale o 25 proc. głównie dzięki Chinom. Rynek ten już jest największym polem zbytu grupy, która posiada w swoim portfolio takie marki jak Louis Vuitton, Tag Heuer czy Hennessy. Zdaniem analityków chińskie apetyty na luksus będą rosły, dlatego niemal każda z marek LVMH nastawiona jest na dalszą ekspansję w tym kraju.
Z rosnącego popytu na najdroższe i ekskluzywne towary w Chinach korzystają także inni producenci. Według agencji konsultingowej Bain & Company w ubiegłym roku najbardziej pożądanymi markami w Państwie Środka były Chanel i Gucci, których właścicielem jest francuski holding PPR. W latach 2006-2011 producent luksusowych zegarków i biżuterii Cartier potroił swoją sprzedaż w Chinach i Hong Kongu. Prezes firmy Bernard Fornas powiedział niedawno, że potencjał tego rynku został „zaledwie tknięty". Prada w 2011 r. odnotowała wzrost sprzedaży w Azji, wyłączając Japonię, aż o 42 proc. Dodatkowo niemal jedna czwarta nowych sklepów firmy została otwarta w tym regionie. Poza tym w zeszłym roku włoska firma odzieżowa zadebiutowała na giełdzie w Hong Kongu.
Poza ekskluzywnymi markami jubilerskimi i odzieżowymi chłonny chiński rynek przyciąga także producentów samochodów luksusowych. Obecnie zaledwie 3 proc. obywateli Państwa Środka posiada własny samochód, dla porównania wskaźnik ten w USA wynosi 80 proc. Zeszłoroczny wzrost sprzedaży aut w Chinach wyniósł zaledwie 2,5 proc. do 18,5 mln pojazdów wobec 35 proc. skoku w 2010 r. Tegoroczne prognozy zapowiadają 5 proc. zwiększenie popytu. Sektor rynku samochodów luksusowych urósł ubiegłego roku aż o 37 proc.