Wyniki PKP?PLK?za 2011

Spółka zarządzająca torami ma w 2012 roku ogłosić przetargi za 5,4 mld zł. W 2011 r. wydała na inwestycje 3,8 mld zł

Publikacja: 27.04.2012 02:27

Plany i wyniki PKP Polskich Linii Kolejowych

Plany i wyniki PKP Polskich Linii Kolejowych

Foto: Rzeczpospolita

Jak mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK, spółki odpowiedzialnej za budowę i modernizację torów, wśród przetargów planowanych na ten rok jest warta ok. 2 mld zł modernizacja torów z Warszawy do  Radomia. Na rozstrzygnięcie czeka też m.in. ogłoszona  w tym roku modernizacja torów Rail Baltica. Najtańsza oferta opiewa na 1,4 mld złotych. Przetarg został otwarty pod koniec lutego. Kwota 5,4 mld zł zawiera również planowane rewitalizacje linii, na których finansowanie z unijnych dotacji Bruksela wyraziła zgodę w tym tygodniu.

W roku 2011 spółka rozstrzygnęła postępowania przetargowe warte 7,86 mld zł, ogłosiła przetargi na prace warte 7 mld zł.

Gorzej wygląda poziom wydania pieniędzy na inwestycje, choć jak zapewnia Maciej Dutkiewicz, zakres rzeczowy inwestycji został w stosunku do planów znacznie przekroczony. PKP PLK miały zainwestować w sumie 5,1 mld zł. Tymczasem spółka zapłaciła wykonawcom faktury warte 3,8 mld zł. O 1 mld zł mniej, niż przewidywały prognozy, wyniosły nakłady inwestycyjne w roku 2010. Wówczas wydatki były na poziomie 2,75 mld zł.

Jak podają PKP PLK, mimo mniejszych, niż planowano wydatków, w 2011 r. udało się zmodernizować 1017 km torów. Tymczasem plany zakładały wykonanie prac na 654 km.

PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły ubiegły rok stratą w wysokości prawie 600 mln zł, o 260 mln zł wyższą, niż prognozowano. I to mimo osiągnięcia przychodów wyższych o 300 mln zł, niż przewidywały prognozy z początku 2011 r.

Strata za rok 2011 byłaby mniejsza o około 200 mln zł, gdyby nie konieczność utworzenia rezerw na roszczenia składane przez wykonawców prac w wysokości 63,4 mln zł. O kolejne 158,1 mln zł wynik PKP PLK pogorszył się w  związku z niespłaceniem historycznego długu przez Przewozy Regionalne. Samorządowy przewoźnik jest spółce zarządzającej torami winny 400 mln zł. W 2011 roku koszty pracy w spółce wzrosły rok do roku o 176 mln zł, do 2,14 mld zł.

Spółkę w takiej kondycji przejmie nowy szef. Zmiana na stanowisku prezesa ma nastąpić dzisiaj. Kadencja Zbigniewa Szafrańskiego jako szefa kolejowej spółki dobiegła końca. Dzisiaj oddelegowany do pełnienia obowiązków prezesa ma zostać Remigiusz Paszkiewicz, od wczoraj członek rady nadzorczej PKP PLK. Od października do 17 kwietnia, kiedy złożył rezygnację z zajmowanego stanowiska, był prezesem włocławskiego Anwilu.

Jak mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK, spółki odpowiedzialnej za budowę i modernizację torów, wśród przetargów planowanych na ten rok jest warta ok. 2 mld zł modernizacja torów z Warszawy do  Radomia. Na rozstrzygnięcie czeka też m.in. ogłoszona  w tym roku modernizacja torów Rail Baltica. Najtańsza oferta opiewa na 1,4 mld złotych. Przetarg został otwarty pod koniec lutego. Kwota 5,4 mld zł zawiera również planowane rewitalizacje linii, na których finansowanie z unijnych dotacji Bruksela wyraziła zgodę w tym tygodniu.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?