Komisja niechętna winietom

Systemy poboru opłat drogowych muszą być sprawiedliwe dla wszystkich kierowców - mówi Komisja Europejska

Publikacja: 14.05.2012 16:10

Komisja niechętna winietom

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

Bruksela ogłosiła wytyczne, w których zwraca uwagę, że zgodnie z prawem UE systemy opłat drogowych nie powinny dyskryminować zagranicznych kierowców. Ich celem jest pomoc państwom członkowskim, które rozważają wprowadzenie nowych systemów pobierania opłat drogowych za samochody prywatne.

- Niedyskryminacja jest podstawowym prawem w prawodawstwie UE. Przejazd przez Słowenię lub Belgię musi być tak prosty dla kierowcy francuskiego czy brytyjskiego jak dla kierowcy będącego rezydentem tych państw. Systemy poboru opłat drogowych muszą być przejrzyste i sprawiedliwe dla wszystkich – powiedział  Siim Kallas,  wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej.

Obecnie część państw członkowskich umożliwia kierowcom samochodów osobowych kupno winiet jako formę zryczałtowanej opłaty za korzystanie z płatnych dróg. Takie systemy obowiązują w Austrii,  Czechach, Rumunii, Słowacji i Słowenii. Cena winiet zależy od okresu ich ważności. Belgia pracuje obecnie nad wprowadzeniem takiego systemu u siebie. Rozmowy na temat wprowadzenia systemów poboru opłat drogowych, w tym dla samochodów prywatnych, toczą się również w Niderlandach i Danii.

W Polsce kierowcy samochodów osobowych płacą tylko za korzystanie z niektórych autostrad uiszczając opłaty na bramkach przy wyjeździe.

Sposoby poboru opłat drogowych dla samochodów prywatnych były źródłem licznych skarg kierowanych do Komisji; niektóre z tych systemów były niezgodne z przepisami UE. W 1996 r. Austria musiała zmienić swój planowany system winiet, po tym jak Komisja Europejska stwierdziła, że oferowanie wyłącznie rocznych abonamentów na przejazd byłoby niesprawiedliwe dla zagranicznych kierowców. W 2008 r. Komisja rozpoczęła postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego przeciwko Słowenii, ponieważ oferowała ona wyłącznie winiety półroczne. Władze tego kraju wprowadziły tygodniowe abonamenty na przejazd.

Komisja Europejska popiera taki system opłat, w który kierowcy płacą za faktycznie przejechane kilometry – jest on  bardziej sprawiedliwy i bardziej skuteczny niż system naklejanych winiet o ważności ograniczonej w czasie.

Jeżeli władze danego kraju jednak zdecydują się na  pozostanie przy systemie winietowym powinny spełnić szereg warunków, np. udostępnić winiety o minimalnym czasie ważności – co  najmniej tygodniowe, średnia cena dzienna w  przypadku winiet krótkoterminowych ( z których korzystają najczęściej turyści), powinna być zbliżona do średniej ceny winiety o jak najdłuższym czasie ważności.

W obecnie stosowanych systemach średnia cena dzienna, płacona przez nierezydenta danego państwa, może być od 2,5 do 8,2 raza wyższa niż cena płacona przez rezydenta. Wartość tę można by uznać za górną dopuszczalną granicę. Dla porównania, maksymalny stosunek dopuszczony przez dyrektywę UE w sprawie eurowiniety dla pojazdów ciężarowych wynosi 7,3.

Bruksela ogłosiła wytyczne, w których zwraca uwagę, że zgodnie z prawem UE systemy opłat drogowych nie powinny dyskryminować zagranicznych kierowców. Ich celem jest pomoc państwom członkowskim, które rozważają wprowadzenie nowych systemów pobierania opłat drogowych za samochody prywatne.

- Niedyskryminacja jest podstawowym prawem w prawodawstwie UE. Przejazd przez Słowenię lub Belgię musi być tak prosty dla kierowcy francuskiego czy brytyjskiego jak dla kierowcy będącego rezydentem tych państw. Systemy poboru opłat drogowych muszą być przejrzyste i sprawiedliwe dla wszystkich – powiedział  Siim Kallas,  wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej.

Biznes
Chiny wyciągają rękę do USA przed rozmowami. Program Orka opóźniony
Biznes
Letnie wakacje priorytetem. Dokąd pojadą Polacy na urlop i jakie mają obawy?
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach