Zagraniczna ekspansja polskich centrów usług

Łódzki Infosys BPO Europe otwiera 100-osobowy oddział w Holandii

Aktualizacja: 19.06.2012 03:42 Publikacja: 19.06.2012 03:41

Branża zatrudnia w polsce coraz więcej osób

Branża zatrudnia w polsce coraz więcej osób

Foto: Rzeczpospolita

Inwestorzy z branży nowoczesnych usług biznesowych, którzy ściągnęli do Polski jako najbardziej atrakcyjnej lokalizacji dla tej działalności w Europie, teraz robią kolejny krok.

Infosys BPO Europe, jedno z największych centrów outsourcingowych w Polsce, wyspecjalizowane w usługach m.in. z zakresu finansów i księgowości, audytu, logistyki i IT, rozwija ekspansję i otwiera oddział w Holandii. Ma się on specjalizować w usługach wysoko zaawansowanych, m.in. w consultingu oraz zarządzaniu długiem. Oddział, w którym początkowo znajdzie zatrudnienie przeszło 100 osób, będzie w całości zarządzany przez centrum Infosys w Łodzi. Firma ma już biura w Brnie i Pradze.

– Centra usług zlokalizowane w naszym kraju rozpoczynają europejską ekspansję. Może to oznaczać, że Polska staje się ośrodkiem zarządzania działalnością w innych europejskich lokalizacjach – mówi Michał Bielawski, financial controler w Infosys BPO Europe. Jego zdaniem należy się spodziewać, że oddziały centrów zarządzane z Polski i przez polskich menedżerów pojawią się wkrótce w krajach skandynawskich.

Najpierw najwięksi

Według Pawła Panczyja z firmy doradczej Ernst & Young oddziały za granicą mogą otwierać działające w Polsce duże centra outsourcingowe. – To będzie trend. A kolejnym krajem ekspansji może być Szwajcaria, gdzie podobnie jak w Holandii ulokowały się centrale dużych międzynarodowych przedsiębiorstw – mówi Panczyj.

W Polsce działa 340 centrów usług z kapitałem zagranicznym, w tym tak znanych marek jak HP, IBM, Infosys, Google, Shell, General Electric czy Xerox. Większość z nich deklaruje, że w kolejnych kwartałach będzie świadczyć usługi bardziej zaawansowane niż do tej pory. I utworzy w Polsce nowe miejsca pracy.

Capgemini – w tym roku zwiększy liczbę etatów o 400, centrum Sii o 200, Arvato Polska i Fujitsu – o 150, a Mellon Poland – o prawie 100. W najbliższych trzech latach o niemal 600 osób ma zwiększyć zatrudnienie State Street Services, który niedawno uruchomił swoje trzecie już biuro w Krakowie, gdzie zatrudnia prawie tysiąc pracowników.

Pomaga kryzys

Z analiz reprezentującego inwestorów Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych ABSL wynika, że centra usług biznesowych zlokalizowane w Polsce tworzą aż 40 proc. wszystkich etatów branży w Europie Środkowo-Wschodniej. Atrakcyjność Polski potwierdziła także ubiegłotygodniowa konferencja Mc Kinsey w Sofii: – Okazało się, że z przeszło 30 nowych inwestycji w usługi, jakie w 2011 r. trafiły do naszej części Europy, 90 proc. ulokowano w Polsce – mówi Marek Grodziński, członek zarządu Capgemini Polska.

Według Jacka Levernesa, wiceprezesa Hewlett Packard Europe i szefa ABSL, pomaga nam kryzys. Firmy w rozwiniętych krajach zachodnich muszą ciąć koszty, więc poszukują tańszych rynków dla outsourcingu usług: księgowych, finansowych, doradczych czy IT. – Dopóki trwają zawirowania w światowej gospodarce, branża nowoczesnych usług w Polsce będzie rozwijać się w tempie 20 proc. rocznie – mówi „Rz" Levernes.

Według prognoz ABSL, w grudniu liczba etatów w branży ma przekroczyć 100 tys. Będzie szybko rosła także wartość sprzedaży sektora, która w ostatnich dwunastu miesiącach zwiększyła się o 3 mld zł. Szacuje się, że w 2013 r. łączna sprzedaż centrów usługowych działających w Polsce wzrośnie do 15 mld zł z obecnych 12 mld zł.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Biznes
Trump złamał konstytucję? Mniej polskich firm chce zatrudniać. Biały Wodór w UE
Biznes
Rafał Brzoska: Jestem propaństwowym romantykiem, a nie załatwiaczem czyichś interesów
Biznes
Ekonomiści: na AI wydajemy mniej od toczącej wojnę Ukrainy
Biznes
Chiny wyciągają rękę do USA przed rozmowami. Program Orka opóźniony
Biznes
Letnie wakacje priorytetem. Dokąd pojadą Polacy na urlop i jakie mają obawy?