W sieci na bakier z prawem

Większość wciąż stosuje w regulaminach niekorzystne dla konsumentów zapisy i pozbawia ich wielu praw

Publikacja: 19.06.2012 03:34

Dla coraz większej liczby klientów sklepy internetowe są alternatywą dla zakupów w tradycyjnym handlu. Nabywców przyciągają tam niższe ceny i oszczędność czasu. Za to jeśli chodzi o respektowanie prawa, e-sklepy wciąż wypadają słabo.  Serwis Prokonsumencki.pl na początku czerwca sprawdził  przestrzeganie prawa w sklepach internetowych tylko w jednej kategorii, czyli e-sprzedawców bielizny. Z badania wynika, że jedynie niewielki odsetek regulaminów jest przyjazny konsumentom i w pełni respektuje ich prawa.

Najczęściej brakowało informacji o konieczności zwrotu,  obok wartości zakupionego towaru, także kosztów dostawy od sprzedawcy do konsumenta przy odstąpieniu od umowy. Tylko w jednym sklepie konsumenci mogli się dowiedzieć, że oprócz zwrotu wartości zakupionego towaru przysługuje im też zwrot ustawowych odsetek od daty dokonania przedpłaty.

91 procent osób wskazuje cenę jako główne kryterium wyboru podczas e-zakupów

W 50 proc. regulaminów sklepów internetowych nie było żadnej informacji o sposobie złożenia reklamacji i trybie jej rozpatrywania. Aż 80 proc. regulaminów milczało na temat długości okresu realizacji postanowień reklamacyjnych. Z kolei w 90 proc. badanych regulaminów sprzedawcy zaznaczyli, że uwzględnią zwrot bądź reklamację towaru jedynie w przypadku, gdy będzie on oryginalnie opakowany.

Choć dla większości e-konsumentów wciąż kluczowym kryterium wyboru podczas zakupów jest cena, to niewiele mniej wskazuje kwestie związane z bezpieczeństwem, jak gwarancja zwrotu pieniędzy – wynika z badań instytutu Infas dla Trusted Shops.

– Dla konsumentów bardzo ważne jest zapewnienie pełnego bezpieczeństwa zakupów, czyli w tym przypadku znaku jakości zawierającego również gwarancję zwrotu pieniędzy. Gwarantuje on, że zakupy w sieci są tak pewne jak w tradycyjnym sklepie – mówi Anna Rak, country manager Trusted Shops.

Dla coraz większej liczby klientów sklepy internetowe są alternatywą dla zakupów w tradycyjnym handlu. Nabywców przyciągają tam niższe ceny i oszczędność czasu. Za to jeśli chodzi o respektowanie prawa, e-sklepy wciąż wypadają słabo.  Serwis Prokonsumencki.pl na początku czerwca sprawdził  przestrzeganie prawa w sklepach internetowych tylko w jednej kategorii, czyli e-sprzedawców bielizny. Z badania wynika, że jedynie niewielki odsetek regulaminów jest przyjazny konsumentom i w pełni respektuje ich prawa.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji