Reklama

W sieci na bakier z prawem

Większość wciąż stosuje w regulaminach niekorzystne dla konsumentów zapisy i pozbawia ich wielu praw

Publikacja: 19.06.2012 03:34

Dla coraz większej liczby klientów sklepy internetowe są alternatywą dla zakupów w tradycyjnym handlu. Nabywców przyciągają tam niższe ceny i oszczędność czasu. Za to jeśli chodzi o respektowanie prawa, e-sklepy wciąż wypadają słabo.  Serwis Prokonsumencki.pl na początku czerwca sprawdził  przestrzeganie prawa w sklepach internetowych tylko w jednej kategorii, czyli e-sprzedawców bielizny. Z badania wynika, że jedynie niewielki odsetek regulaminów jest przyjazny konsumentom i w pełni respektuje ich prawa.

Najczęściej brakowało informacji o konieczności zwrotu,  obok wartości zakupionego towaru, także kosztów dostawy od sprzedawcy do konsumenta przy odstąpieniu od umowy. Tylko w jednym sklepie konsumenci mogli się dowiedzieć, że oprócz zwrotu wartości zakupionego towaru przysługuje im też zwrot ustawowych odsetek od daty dokonania przedpłaty.

91 procent osób wskazuje cenę jako główne kryterium wyboru podczas e-zakupów

W 50 proc. regulaminów sklepów internetowych nie było żadnej informacji o sposobie złożenia reklamacji i trybie jej rozpatrywania. Aż 80 proc. regulaminów milczało na temat długości okresu realizacji postanowień reklamacyjnych. Z kolei w 90 proc. badanych regulaminów sprzedawcy zaznaczyli, że uwzględnią zwrot bądź reklamację towaru jedynie w przypadku, gdy będzie on oryginalnie opakowany.

Choć dla większości e-konsumentów wciąż kluczowym kryterium wyboru podczas zakupów jest cena, to niewiele mniej wskazuje kwestie związane z bezpieczeństwem, jak gwarancja zwrotu pieniędzy – wynika z badań instytutu Infas dla Trusted Shops.

Reklama
Reklama

– Dla konsumentów bardzo ważne jest zapewnienie pełnego bezpieczeństwa zakupów, czyli w tym przypadku znaku jakości zawierającego również gwarancję zwrotu pieniędzy. Gwarantuje on, że zakupy w sieci są tak pewne jak w tradycyjnym sklepie – mówi Anna Rak, country manager Trusted Shops.

Dla coraz większej liczby klientów sklepy internetowe są alternatywą dla zakupów w tradycyjnym handlu. Nabywców przyciągają tam niższe ceny i oszczędność czasu. Za to jeśli chodzi o respektowanie prawa, e-sklepy wciąż wypadają słabo.  Serwis Prokonsumencki.pl na początku czerwca sprawdził  przestrzeganie prawa w sklepach internetowych tylko w jednej kategorii, czyli e-sprzedawców bielizny. Z badania wynika, że jedynie niewielki odsetek regulaminów jest przyjazny konsumentom i w pełni respektuje ich prawa.

Reklama
Materiał Promocyjny
CPK – projekt, który zmienia region
Biznes
Spotkanie koalicji chętnych, Chiny zwiększają import rosyjskiej ropy
Biznes
Cyfrowy Polsat usunął Solorzów z listy akcjonariuszy. Starcie prawników
Biznes
Producent Łady stanął na poboczu. Sprzedaż rosyjskiego koncernu na dnie
Biznes
Spektakularny sukces polskich stadnin i KOWR
Reklama
Reklama