Rz: Od ponad dwóch lat w Polsce maleje sprzedaż soków, nektarów i napojów na bazie owoców. Czy 2012 r. będzie kolejnym trudnym rokiem dla producentów ?
Julian Pawlak: Z danych firmy badawczej Nielsen wynika, że w latach 2009 – 2011 sprzedaż soków, nektarów i napojów zmalała o 18,4 proc. W tym czasie wartość tego rynku skurczyła się o 11 proc. Ze spadkiem sprzedaży mamy do czynienia także w tym roku, ale jego tempo zaczyna wyhamowywać. Przyjmujemy to jako zwiastun stabilizowania się sytuacji.
Jak wyjaśnić spadek popytu?
Na decyzje zakupowe Polaków ma wpływ spowolnienie gospodarcze. Część konsumentów, aby oszczędzić, zamiast soków czy nektarów zaczęła kupować tańsze produkty, w tym na przykład wodę. Do poszukiwania zamienników skłoniły ich także podwyżki cen. W ciągu ostatnich trzech lat ceny soków, nektarów i napojów na bazie owoców i warzyw zdrożały o ok. 20 proc. W tym czasie ceny surowców poszły w górę średnio o 80 proc. Zdrożały cukier, koncentraty jabłkowy i pomarańczowy. Ceny tego ostatniego wynoszą obecnie około 2,8 tys. euro za tonę. Jeszcze dwa lata temu był niemal trzy razy tańszy.
Na ile to uderzyło w branżę?