Rozmowy o e-mycie na prywatnych drogach ruszą we wrześniu

W przyszłym miesiącu GDDKiA ma powrócić do rozmów o elektronicznym systemie poboru opłat z prywatnymi koncesjonariuszami

Publikacja: 10.08.2012 00:40

Taką deklarację, jak podaje agencja newseria, złożyła Magdalena Jaworska, zastępca generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad.

– Usiądziemy do stołu z partnerami ze wszystkich trzech odcinków koncesyjnych A1, A2 i A4 – podkreśla Magdalena Jaworska.

Powrót do rozmów jest możliwy dzięki decyzji szefa resortu transportu zezwalającej na ich kontynuację. Zastępczyni szefa GDDKiA podaje, że e-myto na trasach prywatnych powinno zacząć obowiązywać już w przyszłym roku.

Elektroniczny system poboru opłat obowiązuje na autostradach i wybranych trasach ekspresowych zarządzanych przez GDDKiA. Koncesjonariusze zarządzający trasą A1 z Gdańska do Torunia, A2 z Konina do Świecka i A4 z Krakowa do Katowic rozliczają się z kierowcami na osobnych zasadach.

1890 km polskich dróg i autostrad jest objętych elektronicznym systemem poboru opłat

Do rozwiązania jest problem rozliczeń pięciu różnych systemów (każdy z koncesjonariuszy ma swój, w tym zarządzająca A2 AW SA dwa, inny mają także autostrady publiczne).

– Mamy cztery różne umowy koncesyjne, każda jest inna. Musimy znaleźć rozwiązanie, które zaakceptują koncesjonariusze, ale które sprawi, że nie będą płacić dwa razy za to samo. Spółkom i operatorowi, który faktycznie będzie zarządzał systemem – podkreśla Jaworska.

Kolejnym problemem jest kwestia zasad naliczania opłat. O ile w przypadku dróg państwowych wysokość stawki zależy od masy pojazdu i kategorii emisji spalin, o tyle w przypadku autostrad prywatnych opłata zależy od liczby osi pojazdu.

Umowy koncesyjne nie przewidywały wprowadzenia e-myta na prywatnych autostradach, zmiany muszą być więc też możliwe do zaakceptowania przez banki, które inwestycje finansują.

Elektroniczny system poboru opłat na drogach obowiązuje od lipca ubiegłego roku. W ciągu pierwszych 13 miesięcy działania system przyniósł 900 mln zł. Wpływy za ten rok mają wynieść ok. 1 mld zł.

Taką deklarację, jak podaje agencja newseria, złożyła Magdalena Jaworska, zastępca generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad.

– Usiądziemy do stołu z partnerami ze wszystkich trzech odcinków koncesyjnych A1, A2 i A4 – podkreśla Magdalena Jaworska.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca