Polacy na zakupy wybierają dyskonty

Polacy ograniczając wydatki, coraz częściej wybierają sklepy dyskontowe – zarówno spożywcze, jak i odzieżowe

Publikacja: 21.08.2012 02:11

Polacy na zakupy wybierają dyskonty

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Zakupy, zwłaszcza podstawowych, kupowanych regularnie  produktów, to jeden z głównych czynników mierzących poziom zamożności. W ostatnich miesiącach na rynku handlowym widać ewidentne oznaki spowolnienia. Jak pisaliśmy już w „Rz", w tym roku wartość zakupów w tzw. sklepach ogólnospożywczych ma wzrosnąć jedynie o 0,9 proc., do 161,9 mld zł.

Musi być tanio

– Widać zmiany zwyczajów zakupowych, Polacy coraz chętniej kupują choćby produkty pod markami własnymi. W tego typu ofertę inwestują dzisiaj w zasadzie wszystkie segmenty rynku, od dyskontów po supermarkety czy delikatesy – mówił Bartosz Węgrowski, ekspert KPMG.

Faktycznie, konsumenci do marek własnych nie mogli się przekonać przez wiele lat, jednak w ostatnim czasie widać błyskawiczny wzrost sprzedaży tego typu produktów. Trudno się temu dziwić, skoro są z reguły o 20–30 proc. tańsze od markowych odpowiedników. Z danych firmy PMR wynika, że w 2011 r. ich sprzedaż wzrosła o 21 proc., do 29,9 mld zł, w tym roku zaś mają zyskać aż 23 proc., a Polacy mają wydać na tego typu produkty niemal 37 mld zł. Z badań TNS OBOP na zlecenie sieci Lidl z 2011 r. wynika, że dla 70 proc. Polaków to cena jest głównym kryterium wyboru.

Zyskują na tym głównie sklepy dyskontowe, w których według badania firmy MarketSide przynajmniej raz w miesiącu kupuje 72 proc. Dyskonty odbierają klientów zarówno hipermarketom, jak i małym sklepom, które nie są w stanie zaoferować tak niskich cen. Dlatego ich liczba szybko spada, o co najmniej 4–6 tys. rocznie.

– Popularność dyskontów jest najsilniejsza wśród ludzi młodych i kobiet. Te dwie grupy klientów prawdopodobnie najbardziej szukają oszczędności – mówi Maciej Bartmiński, prezes MarketSide. – Osoby z wyższym wykształceniem chętniej robią zakupy w hipermarketach niż w dyskontach. Jednak w dużym stopniu wynika to z mniejszej obecności dyskontów w dużych miastach, w których jest wysoki odsetek osób najlepiej wykształconych – dodaje.

Z badań firmy wynika także, że hipermarkety mają najwyższy udział klientów wśród 30–45-latków. Ponad dwie trzecie wskazało taki sklep. Najniższy odsetek klientów – 44 proc. – mają wśród najstarszych badanych.

Polowanie na okazje

Na brak zainteresowania nie narzekają także dyskonty odzieżowe. Ich klientów nieszczególnie interesuje marka produktu, liczy się niska cena. Dlatego porównując maj 2012 r. z tym miesiącem w poprzednim roku, liczba takich sklepów wzrosła o 20 proc. – zdecydowanie najszybciej, jeśli chodzi o cały rynek odzieżowo-obuwniczy. Jego liderzy – Pepco oraz Textilmarket – na koniec maja miały odpowiednio 342 oraz 262 sklepy.

Jednak klienci poszukujący produktów w niskich cenach, ale uznanych marek także mają możliwość taniego kupowania. Z jednej strony dają im ją szybko zyskujące na popularności internetowe kluby zakupowe, jak Markafoni czy Privore, gdzie odzież, buty czy domowe akcesoria potrafią być nawet 80 proc. tańsze niż w tradycyjnym sklepie. Z drugiej – wielu stałych klientów mają już centra outletowe, sprzedające końcówki serii czy rzeczy pozostałe po wyprzedażach. Ceny są w nich niższe o 30–70 proc. od firmowych butików.

– Rośnie popularność zakupów w centrach. Wynika to z rozwoju świadomości zakupowych, wzrastającej aspiracji Polaków do posiadania produktów znanych marek i dobrej jakości oraz kryzysu, który zachęca Polaków do oszczędzania – mówi Mirosław Januszko, reprezentujący Polonia Property Funds, właściciela centrów Fashion House w Gdańsku, Warszawie i Sosnowcu.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

p.mazurkiewicz@rp.pl

Spada zamożność Polaków

Wskaźnik Dobrobytu, który odzwierciedla ekonomiczną kondycję społeczeństwa, spadł w sierpniu o 0,4 pkt w stosunku do lipca. Maria Drozdowicz-Bieć, autorka badania z Biura Inwestycji i Cykli Ekonomicznych, zwraca uwagę, że wskaźnik zmniejsza wartość od marca 2011 r. i wynosi 93,6 pkt. – Najsilniejszy negatywny wpływ na spadek wskaźnika miały w tym miesiącu niższe wynagrodzenia. W porównaniu z 2011 r. średnie wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw zmniejszyły się realnie o ok. 60 zł – tłumaczy ekonomistka.     —aft

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej