Airbus poprawia prognozę światowego rynku

Największy na świecie producent odrzutowców pasażerskich zwiększył o 5 proc. prognozę dostaw samolotów w ciągu najbliższych 20 lat dzięki dużemu popytowi w Azji mimo niepewnej przyszłości gospodarki

Publikacja: 05.09.2012 15:30

Airbus poprawia prognozę światowego rynku

Foto: Bloomberg

Airbus należący do grupy EADS zakłada w corocznej długoterminowej prognozie, że do 2031 r. zostanie sprzedane na świecie ok. 28 200 samolotów ( 27 350 pasażerskich i  850 cargo) o wartości prawie 4 bln dolarów (3,2 bln euro). W ciągu najbliższych 20 lat flota maszyn do przewozu ludzi zwiększy się ponad dwukrotnie, z 15 550 obecnie do ponad 32 550. W tym samym okresie liczba maszyn do transportu frachtu skoczy z 1600 do 3 tys.

Przewoźnicy i firmy leasingowe zamawiały bez przerwy samoloty mimo spowolnienia gospodarczego, bo chciały  zastępować paliwożerne samoloty bardziej oszczędnymi w eksploatacji, w miarę ich pojawiania się na rynku. Firma z Tuluzy zakłada, że 10 350 starszych samolotów zostanie wymienione na bardziej ekologiczne i tańsze w użyciu.

- Na wschodzące regiony gospodarcze przypadnie ponad połowa przyrostu całego ruchu w powietrzu w tym okresie – oświadczył szef sprzedaży w Airbusie, John Leahy, prezentując prognozę w Londynie. – Postępująca urbanizacja i podwojenie liczebności klas  średnich na świecie do 5 mld ludzi jest też czynnikiem napędzającym wzrost. Do 2031 r. liczba megamiast podwoi się do 92, a ponad 90 proc.  światowego transportu będzie przypadać na te miasta.

Na Azję-Pacyfik przypadnie 35 proc. dostaw nowych maszyn, przed Europą i Ameryką Płn. po 21 proc.. Pod względem wartości największym rynkiem będą Chiny, przed USA, Emiratami i Indiami.

W poprzedniej  prognozie sprzed roku Airbus przewidywał światowy rynek na 26 921 samolotów o wartości 3,3 bln dolarów.

Europejczycy nadal prognozują  duży popyt na największe samoloty, A380 na 525 miejsc i B747-8 na 467 miejsc. Ich  dostawy w ciągu 20 lat wyniosą 1700 sztuk, rok temu przewidywali 1331. Boeing twierdzi, że większość przewoźników woli mniejsze, lżejsze maszyny, np. B787, i zakłada znacznie mniejszy wzrost popytu na oba superjumbo.

Obaj producenci spodziewają się nadal rosnącej  popularności maszyn wąskokadłubowych (A320, B737), zabierających 100-200 podróżnych. Według Airbusa ten segment rynku wzrośnie o 1,5 proc. do 19 500 sztuk o wartości 1,6 bln dol. Boeing ocenia go na 2 bln, ale uwzględnia samoloty  także na 90 miejsc.

W segmencie maszyn szerokokadłubowych (250-400 miejsc) Airbus przewiduje dostawy 6970 sztuk o wartości 1,7 bln dol.

Boeing podał w lipcu, że w ciągu 20 lat  klienci zamówią 34 tys. samolotów pasażerskich o wartości 4,5 bln dol., przy założeniu, że przeciętny wzrost gospodarczy na świecie wyniesie 3,2 proc.

Airbus należący do grupy EADS zakłada w corocznej długoterminowej prognozie, że do 2031 r. zostanie sprzedane na świecie ok. 28 200 samolotów ( 27 350 pasażerskich i  850 cargo) o wartości prawie 4 bln dolarów (3,2 bln euro). W ciągu najbliższych 20 lat flota maszyn do przewozu ludzi zwiększy się ponad dwukrotnie, z 15 550 obecnie do ponad 32 550. W tym samym okresie liczba maszyn do transportu frachtu skoczy z 1600 do 3 tys.

Przewoźnicy i firmy leasingowe zamawiały bez przerwy samoloty mimo spowolnienia gospodarczego, bo chciały  zastępować paliwożerne samoloty bardziej oszczędnymi w eksploatacji, w miarę ich pojawiania się na rynku. Firma z Tuluzy zakłada, że 10 350 starszych samolotów zostanie wymienione na bardziej ekologiczne i tańsze w użyciu.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku