Tylko w pierwszych pięciu miesiącach roku wartość eksportu tej części branży wynosiła prawie 3 mld euro. To 4,5 proc. więcej niż przed rokiem i prawie 600 mln euro ponad liczoną w tym samym okresie wartość eksportu samochodów z polskich fabryk Opla, Fiata i Volkswagena. Według przedstawionego w ubiegłym tygodniu raportu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDiPCM) w zeszłym roku wartość produkcji całego sektora przekroczyła 51 mld zł. – Mimo kryzysu był to kolejny rekordowy rok – twierdzi Alfred Franke, prezes SDiPCM.
Według Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych w Polsce działa przeszło 900 producentów części. Jedna trzecia to firmy z zagranicznym kapitałem. Jak wylicza SDiPCM, zatrudnienie w sektorze ma sięgać 225 tys. osób.
Napływają inwestycje
Choć w ostatnich latach walkę o fabryki aut przegraliśmy m.in. z Węgrami, Czechami i Słowacją, na brak inwestycji w produkcję części i komponentów nie możemy narzekać. W tym roku, podobnie jak w ubiegłym, polską gospodarkę zasila wiele nowych inwestycji motoryzacyjnych. Ruszyła już produkcja w nowym zakładzie Faurecji Gorzów, która wytwarza elementy wyposażenia kabin dla nowych modeli Volkswagena (kolejna generacja Golfa oraz Amarok). W przyszłym miesiącu ruszy produkcja w nowej fabryce koncernu TRW w Bielsku-Białej (przekładnie kierownicze), w końcu roku wystartuje produkcja w wałbrzyskim zakładzie koreańskiego koncernu Mando (układy hamulcowe i kierownicze), do rozszerzenia produkcji szykuje się producent felg aluminiowych – firma Ronal. – W branży widać wiele reinwestycji. To dowód, że Polska ceniona jest za jakość pracy i wysokie kwalifikacje pracowników – mówi Rafał Orłowski z firmy analitycznej AutomotiveSuppliers. pl.
Motoryzacja jest także w czołówce nowych projektów, które finalizowane są na etapie umów. Według firmy doradczej Deloitte, Polska jeszcze przez najbliższych 5–10 lat ma być atrakcyjnym krajem dla lokowania nowych inwestycji w branży motoryzacyjnej. Jednym z najważniejszych czynników sprzyjających napływowi nowych projektów będzie dostępność wykwalifikowanych pracowników oraz wysokiej klasy menedżerów – wynika z badania, jakie Deloitte przeprowadził w sektorze w pierwszej połowie roku.
Polska potentatem
W niektórych segmentach branży stajemy się europejskim potentatem. Tak jest m.in. w przypadku produkcji szyb samochodowych: w tym miesiącu japońska grupa NSG uruchomi nową fabrykę należącej do niej firmy Pilkington w Chmielowie. Będzie to już druga, obok zakładów Pilkington Automotive w Sandomierzu, fabryka tego koncernu w Polsce. Będzie produkować rocznie około 7 mln szyb do aut osobowych i ciężarówek. Nowy zakład oznacza podwojenie dotychczasowej produkcji polskich zakładów Pilkingtona i zwiększenie eksportu tego segmentu .