Lufthansa negocjuje ze związkowcami

Przynajmniej do najbliższej środy nie powinno być zakłóceń w lotach Lufthansy. Taki termin na zakończenie mediacji rozpoczętych w ostatni piątek wyznaczyli zarządowi związkowcy

Publikacja: 09.09.2012 14:33

Lufthansa negocjuje ze związkowcami

Foto: Bloomberg

Jeszcze w niedzielę w rozkładzie Lufthansy było kilka  opóźnionych lotów. W ostatni piątek,kiedy związkowcy z UFO zrzeszającej  personel pokładowy odmówili pracy przez 8 godzin,przewoźnik został zmuszony do odwołania tysiąca z 1800 rejsów. Przed  powrotem do negocjacji związkowcy grozili kolejnymi strajkami,gdyby tylko miało się okazać,że zarząd ponownie usztywnił swoje stanowisko.Tym razem   akcje protestacyjne  miałyby odbywać się do skutku co czwarty dzień,bądź nawet łącznie czternaście dni na każde trzy tygodnie- powiedział szef UFO,Nicoley Baublies magazynowi „Focus". Pełna rozmowa w Baubliesem ukaże się w poniedziałkowym wydaniu „Focusa".

Poprzednie negocjacje trwały 13 miesięcy i załamały się 28 sierpnia. Zakłócenia  w rozkładzie Lufthansy  trwały cały tydzień.  Najbardziej spornym punktem jest teraz podwyżka płac. Zarząd jest gotów zaoferować 3,6 proc, podczas gdy UFO nie chce słyszeć o mniej, niż 5 proc. ,chociaż oferowaną podwyżkę przyjęli  zatrudnieni w innych pionach linii. Związkowcy nie zgadzają się na outsourcing niektórych usług, o zarząd planował w ramach wartego 1,5 mld euro planu oszczędnościowego. Natomiast zarząd już w ostatni piątek wycofał się z planów zatrudniania na  czas określony, zaś wszyscy, którzy otrzymali takie umowy od przyszłego roku  mają zagwarantowane etaty na czas nieokreślony. Dotychczas Lufthansa za pośrednictwem agencji w Berlinie przyjmowała do pracy  osoby gotowe   do przyjęcia mniej korzystnych warunków,niż mają zagwarantowane pracownicy etatowi.

Strajki w Lufthansie wypełniły do  ostatnich miejsc samoloty innych przewoźników  odlatujące z Niemiec. Wielu pasażerów jednak musiało się liczyć z tym,że nie dotrą bezpośrednio na miejsce przeznaczenia,będą się musieli przesiadać, a nawet spędzać noc gdzieś po drodze. Najwięcej pasażerów zostało  skierowanych  do centrów przesiadkowych  należących do niemieckiego przewoźnika linii Swiss i austriackich Austrian Airlines. Obydwie linie gdzie się dało podstawiały większe samoloty, ale i tak nie było to wystarczające. Wielu z pasażerów odlatujących wieczornym samolotem z Wiednia do Warszawy otrzymało od AA ofertę 300 euro odszkodowania i vouchera na noc w hotelu oraz wyżywienie,jeśli zgodziliby się polecieć do  Polski pierwszym lotem w sobotę. Podobną ofertę otrzymali  lecący z Wiednia do Brukseli,gdzie okazało się,że  mimo podstawienia zamiast   65- miejscowego  Fokkera 1000   dużego Airbusa A320 z 168 miejscami, nadal  nie starczyło  miejsc  dla wszystkich,którzy mieli  potwierdzoną rezerwację  na ten lot.

Takich sytuacji będzie zresztą na lotniskach coraz więcej i to nie jedynie wówczas,gdy zastrajkuje jakaś załoga.Linie lotnicze w tej chwili starają się maksymalnie oszczędzać pieniądze. Jedną z metod jest właśnie podstawianie mniejszych maszyn z nadzieją,że polecą pełne.Wówczas opłaci się nawet zapłacić kilku pasażerom odszkodowanie,bo i tak nadal koszty będą mniejsze, niż wysyłanie większej maszyny z wolnymi miejscami.

Dla pasażerów, którym się nie spieszy jest to okazja dodatkowego zarobku.Zazwyczaj jednak takie oferty pojawiają się tuż przed odlotem, kiedy niektórzy z pasażerów już wsiadają na pokład samolotu.

Na razie wiadomo,że z powodów zeszłotygodniowych strajków Lufthansy ucierpiało 100 tysięcy pasażerów.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej