W sezonie, czyli od późnej wiosny aż do wczesnej jesieni, właściciele lokali notują nawet 40 - proc. wzrosty sprzedaży piwa – informuje lider polskiego rynku piwa. Tylko w zeszłym roku miłośnicy złotego trunku w Polsce wydali tam na piwo ponad 5 mld zł. Jak pokazują badania, na które powołuje się Kompania, połowa z nich wybiera piwo z beczki ze względu na jego świeżość, 30 proc. ceni smak tego piwa, a dla 40 proc. atrakcją jest możliwość obserwowania pracy barmanów.
Polacy nie szczędzą wydatków na tzw. piwo z kija. Jednak, mimo to, nie mają o nim dobrego zdania. Nadal jedna trzecia pijący piwo z nalewaka nie ufa jego jakości.
KP poprosiła piwnych ekspertów, wśród nich znaleźli się m.in. piwowarzy, specjaliści od oceny smaku i zapachu piwa, specjaliści ds. jakości, o przygotowanie piwnego dekalogu gwarantującego zachowanie najlepszych walorów piwa serwowanego w pubach. Uznali oni, że piwo jak najszybciej powinno trafić z browaru do lokalu. Jest to bowiem produkt naturalny, szybko psujący się. W pierwszej kolejności właściciel lokalu powinien sprzedawać piwo, którego koniec data przydatności jest bliski.
Beczkom z piwem w czasie transportu należy zapewnić stabilność, ponieważ uderzenia mogą powodować zniszczenia pojemników i ich rozszczelnienia. Tlen dostający się do pojemnika z piwem (tak jak słońce czy wysoka temperatura) jest dla niego zabójczy, ponieważ niszczy piwo i powoduje jego psucie się. Beczki powinny być chronione przed zbyt wysokimi i zbyt niskimi temperaturami. Na smak i jakość piwa negatywnie wpływa zbyt niska (ujemna) i zbyt wysoka (powyżej 25 stopni Celsjusza) temperatura.
Ważne jest przestrzeganie daty ważności piwa to podstawa: po trzech dniach od otwarcia beczki piwo powinno być z niej wylane. Zamknięte beczki można przechowywać średnio 3 miesiące. Właściciel lokalu powinien dbać o instalację do podawania piwa: najlepiej czyścić ją co 14 lub 28 dni, w zależności od rodzaju piwa. W lokalu muszą być przestrzegane standardy sanitarne: lokal ma być czysty, bar umyty, podobnie jak instalacja do nalewania piwa, szkło powinno błyszczeć świeżością, a barman witać klienta w czystym stroju.