PKP zapowiada zmiany

W pociągach i na dworcach ma być czyściej oraz bezpieczniej, będą tańsze bilety czyli idzie nowe na kolei.

Publikacja: 20.11.2012 02:43

PKP zapowiada zmiany

Foto: Fotorzepa, RP Radek Pasterski

Wczoraj spółka PKP zapowiedziała początek zmian na polskiej kolei. Ma ona być szybsza, czystsza i bardziej otwarta na klienta.

Jak zapowiedział w wywiadzie dla „Bloomberg Businessweek" Jakub Karnowski, prezes PKP, cała dyskusja o polskiej kolei zaczyna się od spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. W ok. 48 proc. jest ona naszą własnością, w ok. 52 proc. Skarbu Państwa. Nie da się rozwiązać problemu polskich kolei, a jednocześnie wykorzystać szansy, jaką na rozwój dają fundusze Unii Europejskiej, bez restrukturyzacji tej spółki mówi Jakub Karnowski.

Stałe stawki i mniej linii

PKP jest w skali gospodarki kraju zaniedbana i to nie podlega wątpliwościom. Zaległości sięgają 20 lat i PKP jest de facto ostatnim bastionem PRL. Natomiast w grupie PKP najbardziej zaniedbaną spółką jest właśnie PLK przyznaje szef PKP.

Jak podkreśla, konieczne jest rozwiązanie kwestii nieprzewidywalnych stawek dostępu do torów, które ustala PLK.

Chcemy ograniczyć koszty tej spółki, która w zeszłym roku miała ok. 500 mln zł straty. Stawki dostępu liczone są w ten sposób, że PKP PLK swoje koszty dzieli pomiędzy przewoźników. Jeżeli nie ograniczymy kosztów, to za kilka lat majątek PKP PLK się zupełnie zdekapitalizuje i opłaty za korzystanie z torów będą dalej rosły w szybkim tempie. Bez uregulowania kwestii stawek nie sprzeda się PKP Cargo, a PKP Intercity nie będzie mogła nawet myśleć o staniu się spółką dochodową mówi prezes kolejowej firmy.

Przyznaje, że konieczne będzie również wyłączenie z eksploatacji części linii kolejowych. Zgodnie ze wstępnymi szacunkami ok. 3 tys. km. Ma to przynieść oszczędności rzędu 150 mln zł rocznie.

Spółki z grupy przyznają, że pracują także nad rozwiązaniem kwestii inwestycji. Szereg inwestycji już się toczy, w niektórych miejscach są ewidentne opóźnienia. Podczas realizacji prac pociągi jeżdżą wolniej albo nie jeżdżą wcale, rozkład jazdy co chwilę się zmienia podkreśla Jakub Karnowski.

Restrukturyzacja PKP PLK ma objąć także redukcję zatrudnienia. W ciągu najbliższych trzech lat 5,5 tys. osób nabędzie prawa do przejścia na emeryturę, a kolejne 4,5 tys. skorzysta z programu dobrowolnych odejść.

Kolej priorytetem

W rozmowie z „Bloomberg Businessweek" Jakub Karnowski podkreślał jasne sygnały, jakie płyną z deklaracji premiera zawartych w drugim exposé i od ministra Sławomira Nowaka, że kolej będzie priorytetem działań rządu na najbliższe lata. Jak dodaje, widać to też po decyzji ministra finansów dotyczącej wydatków budżetowych na kolej w 2013 r.

Ale trzeba mieć jednak świadomość, że to zupełnie inna skala. Mówiąc obrazowo, globalna kwota wydatków na drogi ma o jedno zero więcej mówi Karnowski. Podkreśla, że inwestycje kolejowe są obciążone podobnymi problemami, jakie dotknęły inwestycji drogowych. Wiele kłopotów spowodowało to, że przy rozstrzyganiu przetargów zbyt dużą wagę przywiązywano do najniższej ceny.

Czas na zmiany

Kolej ma zacząć się zmieniać. Obecnie 70 proc. pasażerów uważa, że przejazd trwa za długo. W rankingu opinii pasażerów PKP jest na 21. miejscu w Europie. Dalej plasuje się m. in. kolej bułgarska, rumuńska czy włoska.

Szefowie kolejowych spółek zapowiedzieli szereg działań mających na celu poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróży. To oznacza nie tylko czystsze i bardziej punktualne pociągi, ale i porządek na dworcach, oświetlenie najciemniejszych miejsc w obiektach czy zwiększenie liczby pracowników Straży Ochrony Kolei.

Zmiany mają dotyczyć również taboru i oferty. Ok. 15 proc. z dostępnych do 2015 r. 30 mld zł na inwestycje kolejowe zostanie przeznaczone na nowe wagony. Od nowego rozkładu jazdy PKP Intercity zaproponowała dziesięć nowych połączeń. Zmieniać będzie się też system taryfowy. Bilet za złotówkę czy bilety rodzinne jako technika marketingowa są możliwe mówi Jakub Karnowski.

Informacje o pociągach i bilety mają być łatwiej dostępne. W najbliższym czasie na dworcach staną biletomaty, system kupowania biletów przez Internet ma zostać uproszczony.

Rozmowa z Jakubem Karnowskim w polskiej edycji „Bloomberg Businessweek"

Wczoraj spółka PKP zapowiedziała początek zmian na polskiej kolei. Ma ona być szybsza, czystsza i bardziej otwarta na klienta.

Jak zapowiedział w wywiadzie dla „Bloomberg Businessweek" Jakub Karnowski, prezes PKP, cała dyskusja o polskiej kolei zaczyna się od spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. W ok. 48 proc. jest ona naszą własnością, w ok. 52 proc. Skarbu Państwa. Nie da się rozwiązać problemu polskich kolei, a jednocześnie wykorzystać szansy, jaką na rozwój dają fundusze Unii Europejskiej, bez restrukturyzacji tej spółki mówi Jakub Karnowski.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej