Przychody telekomów z usług dla polskich firm znowu rosną

Od 2009 r. wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce spada. Do 2011 r. również przychody operatorów z segmentu biznesowego notowały spadki, chociaż na nieco niższym poziomie. W 2012 r. jednak sytuacja uległa zmianie – uważają analitycy firmy consultingowej PMR

Publikacja: 27.12.2012 18:02

Jak wynika z ich analiz, w kończącym się 2012 roku, operatorzy po raz pierwszy od 4 lat zanotowali wzrost przychodów od klientów biznesowych. Był on jednak na tyle niewielki (0,8 proc.), że nie zrekompensował branży spadku w segmencie indywidualnym.

Jak mówi nam Zoran Vuckovic, autor raportu PMR, łączne przychody operatorów z usług dla biznesu wyniosły w 2012 r. około 11 mld zł. Zaznacza on, że kwota ta nie odpowiada budżetom firm na telekomunikację, ponieważ nie obejmuje VAT-u, czy innych elementów, jakie operatorzy sprzedają firmom, np. sprzętu, czy oprogramowania.

Liczona w ten sam sposób wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego w 2012 r. mierzona wysokością wpływów z usług, szacuje PMR, spadła o 0,8 proc.  Tu jednak Vuckovic nie zdradza, do ilu.

PMR szacuje, że w br. sieci komórkowe w Polsce miały 49,5-proc. udział w wydatkach przedsiębiorstw na usługi telekomunikacyjne, nieco mniejszy niż w 2011 r. (50 proc.). Ale w porównaniu z 2007 r., oznacza to jednak umocnienie ich pozycji o 2 pkt. proc. To by oznaczało, że operatorzy mobilni wypracowali w br. z tytułu usług głosowych, SMS i mobilnego Internetu dla firm 5,4 mld zł sprzedaży. To około 22 proc. ich łącznych przychodów.

W tym samym czasie, segment DLISP (transmisja danych, łącza dzierżawione i dostęp do Internetu) odpowiadał za 30 proc. przychodów operatorów z usług dla firm. Wielkość ta urosła od 2007 r. o 9 pkt. proc. Można szacować, że telekomy uzyskały w ten sposób 3,3 mld zł.

W latach 2007-2012 spadek udziałów w rynku usług telekomunikacyjnych dla firm zanotowała zaś telefonia stacjonarna. Udziały tego segmentu obniżyły się z o 10 pkt. proc. do 20 proc. w 2012 r. Telekomy wypracować mogły więc z tych usług 2,2 mld zł.

PMR podaje, że na polskim rynku telekomunikacyjnym dla segmentu biznesowego przeważają przychody pochodzące od firm małych i średnich. Ich udział jest różny dla poszczególnych segmentów. W telefonii komórkowej jest on najwyższy i odpowiada za ponad cztery piąte rynku. W segmencie telefonii stacjonarnej z kolei jest niższy i generuje połowę jego przychodów. Udział MŚP w przychodach z usług dostępu do Internetu oscyluje wokół 70 proc.

W opinii przedstawicieli firm telekomunikacyjnych badanych przez PMR w III kw. br., w ciągu 12 miesięcy przedsiębiorstwa powinny zwiększyć swoje wydatki na większość usług telekomunikacyjnych.

Spośród wymienionych segmentów najwyższe wzrosty powinien osiągnąć segment usług dostępu do Internetu mobilnego, transmisji danych oraz hostingu. Tego spodziewa się około 2/3 respondentów.

Należy zaznaczyć, że największy odsetek respondentów wymienił systemy komunikacji zunifikowanej, jako najbardziej perspektywiczne – 70 proc. pytanych uważa, że wydatki przedsiębiorstw na tego typu systemy będą się zwiększać w następnych 12 miesiącach.

Segmentami, co do których opinie respondentów pod kątem przewidywanych wydatków w następnych dwunastu miesiącach są podzielone, są usługi łączy dzierżawionych, rozmów za pomocą sieci telefonii komórkowej oraz dostępu do Internetu stacjonarnego.

„Należy zaznaczyć, że spadek lub wzrost wydatków w opinii respondentów może być konsekwencją zarówno zmian w korzystaniu z danego typu usług, jak i  zmian cen. Drugi czynnik jednak oddziałuje znacznie częściej i jest następstwem walki cenowej toczonej przez operatorów" – podaje PMR.

Jak wynika z ich analiz, w kończącym się 2012 roku, operatorzy po raz pierwszy od 4 lat zanotowali wzrost przychodów od klientów biznesowych. Był on jednak na tyle niewielki (0,8 proc.), że nie zrekompensował branży spadku w segmencie indywidualnym.

Jak mówi nam Zoran Vuckovic, autor raportu PMR, łączne przychody operatorów z usług dla biznesu wyniosły w 2012 r. około 11 mld zł. Zaznacza on, że kwota ta nie odpowiada budżetom firm na telekomunikację, ponieważ nie obejmuje VAT-u, czy innych elementów, jakie operatorzy sprzedają firmom, np. sprzętu, czy oprogramowania.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej