Jak wynika z ich analiz, w kończącym się 2012 roku, operatorzy po raz pierwszy od 4 lat zanotowali wzrost przychodów od klientów biznesowych. Był on jednak na tyle niewielki (0,8 proc.), że nie zrekompensował branży spadku w segmencie indywidualnym.
Jak mówi nam Zoran Vuckovic, autor raportu PMR, łączne przychody operatorów z usług dla biznesu wyniosły w 2012 r. około 11 mld zł. Zaznacza on, że kwota ta nie odpowiada budżetom firm na telekomunikację, ponieważ nie obejmuje VAT-u, czy innych elementów, jakie operatorzy sprzedają firmom, np. sprzętu, czy oprogramowania.
Liczona w ten sam sposób wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego w 2012 r. mierzona wysokością wpływów z usług, szacuje PMR, spadła o 0,8 proc. Tu jednak Vuckovic nie zdradza, do ilu.
PMR szacuje, że w br. sieci komórkowe w Polsce miały 49,5-proc. udział w wydatkach przedsiębiorstw na usługi telekomunikacyjne, nieco mniejszy niż w 2011 r. (50 proc.). Ale w porównaniu z 2007 r., oznacza to jednak umocnienie ich pozycji o 2 pkt. proc. To by oznaczało, że operatorzy mobilni wypracowali w br. z tytułu usług głosowych, SMS i mobilnego Internetu dla firm 5,4 mld zł sprzedaży. To około 22 proc. ich łącznych przychodów.
W tym samym czasie, segment DLISP (transmisja danych, łącza dzierżawione i dostęp do Internetu) odpowiadał za 30 proc. przychodów operatorów z usług dla firm. Wielkość ta urosła od 2007 r. o 9 pkt. proc. Można szacować, że telekomy uzyskały w ten sposób 3,3 mld zł.