Importerzy liczą, że karta się jeszcze odwróci

Styczeń przyniósł 11-procentowy spadek sprzedaży jednośladów.

Publikacja: 13.02.2013 03:04

Honda CBR 500 R3

Honda CBR 500 R3

Foto: Honda

Importerzy liczą, że karta się jeszcze odwróci. – To może być całkiem niezły rok. Rynek wciąż ma potencjał, tylko importerzy muszą być bardziej aktywni – przekonuje Piotr Surowiec, szef branżowego motocyklowego miesięcznika „Motormania".

Ale początek nie wróży na razie nic dobrego. W styczniu liczba rejestrowanych nowych motocykli spadła w porównaniu z 2012 rokiem o przeszło 11 proc. Co prawda do rozpoczęcia sezonu jest jeszcze daleko, ale słaby dla jednośladów rok ubiegły i perspektywa pogłębiania się kryzysu w polskiej motoryzacji może być zapowiedzią, że obecna bessa jeszcze się pogłębi.

Japońska czołówka

W ubiegłym miesiącu największym graczem pozostawał Romet Motors z 15-procentowym udziałem w całym polskim rynku. Zaliczył jednak spektakularny, prawie 35-procentowy, spadek sprzedaży w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Na kolejnych miejscach pod względem liczby rejestracji znalazły się cztery marki japońskie: Yamaha, Kawasaki, Honda oraz Suzuki. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, topowa dziesiątka najważniejszych marek miała w styczniu 7,8-procenowy spadek  sprzedaży, znacznie płytszy od pozostałych firm, gdzie liczba rejestracji poleciała w dół o jedną czwartą. Ale to dopiero prolog. Jak faktycznie będzie rozwijała się sytuacja, zobaczymy dopiero w marcu i kwietniu.

Nastroje importerów są bardzo podzielone. – Sytuacja ekonomiczna w kraju nie  napawa optymizmem – przyznaje Robert Domański, dyrektor działu motocykli w BMW Polska. Ale bawarski producent liczy na efekt marek premium: tu popyt jest dużo bardziej stabilny niż w markach popularnych. BMW ma więc nadzieję zarówno na zwiększenie liczby sprzedawanych maszyn, jak i większy niż przed rokiem kawałek rynkowego tortu. – To wynika z gorszej sytuacji naszych konkurentów. Mamy nowe modele, prężniejszą sieć dilerską, więc zakładamy na ten rok 20-procentowy wzrost sprzedaży – powiedział „Rz" Domański.

Oferta na kryzys

Przebojem ma być nowa wersja flagowca BMW – modelu R 1200 GS, z przekonstruowanym silnikiem chłodzonym cieczą i powietrzem. Do tego nowy motocykl turystyczny F 800 GT i jeszcze kilka nowych modeli wypuszczanych na rynek z okazji 90-lecia firmy. Klientów ma też zachęcać szeroki przedział cenowy – od 30 do 100 tys. zł – oraz czteroletnia gwarancja.

Na utrzymanie ubiegłorocznego poziomu liczy Honda, która zeszły rok zakończyła jako wicelider polskiego rynku, ze stosunkowo  niewielkim w porównaniu z pozostałymi markami, bo prawie 8-procentowym, spadkiem. W tym roku stawia na modele bardziej dostępne cenowo. – Będziemy się starali utrzymać dotychczasową sprzedaż dzięki szerszej gamie tańszych maszyn. Będzie to oferta dostosowana do kryzysowej sytuacji na rynku – zapowiada Michał Dudek z Honda Poland. Jako przebój typowany jest model CBR 500 R – sportowy motocykl dla początkujących, z dwucylindrowym rzędowym silnikiem, który w ciągu miesiąca pojawi się w sprzedaży. Magnesem ma być cena – poniżej 26 tys. zł.

Innowacja w promocji

Także Yamaha liczy na przebój: model FJR 1300 A z nowym układem zasilania i nową kontrolą trakcji. W ubiegłym roku jej sprzedaż zmalała o blisko jedną trzecią.

Według Piotra Surowca importerzy mogliby nadrobić innowacyjnymi promocjami. Udało się to włoskiej marce Aprilia, która z Motormanią współorganizowała zawody pucharowe, dzięki czemu na przełomie grudnia i stycznia sprzedała ponad 20 sztuk modelu RSV-4 kosztującego 64 tys. zł.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Importerzy liczą, że karta się jeszcze odwróci. – To może być całkiem niezły rok. Rynek wciąż ma potencjał, tylko importerzy muszą być bardziej aktywni – przekonuje Piotr Surowiec, szef branżowego motocyklowego miesięcznika „Motormania".

Ale początek nie wróży na razie nic dobrego. W styczniu liczba rejestrowanych nowych motocykli spadła w porównaniu z 2012 rokiem o przeszło 11 proc. Co prawda do rozpoczęcia sezonu jest jeszcze daleko, ale słaby dla jednośladów rok ubiegły i perspektywa pogłębiania się kryzysu w polskiej motoryzacji może być zapowiedzią, że obecna bessa jeszcze się pogłębi.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca