Rabaty ratują rynek aut

Sprzedaż samochodów coraz bardziej słabnie, więc producenci i importerzy decydują się na wysokie obniżki cen

Aktualizacja: 21.03.2013 02:28 Publikacja: 21.03.2013 02:27

Mazda 3, popularny japoński kompakt, potaniał o 8 tys. zł.

Mazda 3, popularny japoński kompakt, potaniał o 8 tys. zł.

Foto: Mazda

Spełniają się najgorsze prognozy. Rynek samochodowy w Europie nadal się kurczy. W lutym sprzedaż samochodów osobowych zmniejszyła się o 10,2 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2012 – wynika z informacji podanej przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Najbardziej osunął się rynek we Włoszech – 17,4 proc., we Francji – 12,1, oraz w Niemczech – 10,5 proc. Jasnymi punktami na motoryzacyjnej mapie Europy są Wlk. Brytania (wzrost o 7,9 proc.), a także Polska (wzrost o 4,9 proc.).

Już ubiegły rok zamknął się sprzedażą najniższą od 17 lat (12,05 mln aut, spadek o 8,2 proc.). Teraz wyraźnie widać, że rację mają najwięksi pesymiści. Europejscy konsumenci wolą odłożyć na jakiś czas kupno nowego auta.

Największe spadki zanotował Ford – 20,8 proc. oraz marki z grupy General Motors (o 20,1 proc.) i Fiata (15,7 proc.). Według firmy analitycznej LMC Automotive tegoroczny spadek na rynku będzie jednak mniejszy niż w pierwszych miesiącach i powinien wynieść ok. 3,1 proc., czyli właścicieli znajdzie 11,4 mln nowych aut. Dla przypomnienia, w roku 2010, kiedy także wydawało się, że europejska gospodarka wychodzi już z recesji, sprzedaż wyniosła 13 mln.

Tym razem jednak nie tylko producenci masowi, tacy jak Fiat czy Ford, odczuwają kurczenie się rynku. Sprzedaż Volkswagena zmniejszyła się o prawie 10 proc., w tym nawet luksusowa marka VW – Audi zaczęła również odczuwać kryzys i zanotowała spadek sprzedaży o 3,8 proc.

I tylko trzy marki wybroniły się przed kryzysem – Hyundai, Honda (wzrost o 27 proc.) i Mazda (plus 13,1). – Japończycy wrócili do formy po kłopotach z drogim jenem i zniszczeniami po tsunami i trzęsieniu ziemi – przyznał Benny Oyen, odpowiadający za sprzedaż i marketing w koreańskiej Kii, która zaskoczyła rynek minimalnym, ale jednak spadkiem.

Producenci z jednej strony walczą o opłacalność, redukują moce, zamykają fabryki. Z drugiej strony jednak wyraźnie szykują się do nakłaniania konsumentów, by kupowali auta. Prezes Renaulta/Nissana, Carlos Ghosn liczy, że rząd francuski uruchomi system dopłat do złomowanych aut. Alan Rushforth, europejski szef Hyundaia przyznaje, że w sytuacji, kiedy jego marka nie będzie miała w tym roku wysypu nowych modeli, trzeba będzie pomyśleć o zachętach. Na początek ma to być dodatkowe wyposażenie aut.

Nawet marki luksusowe – takie jak Mercedes i BMW, choć nie zapowiadają obniżek, zaczynają oferować coraz tańsze modele, uboższe, ale nadal z kultowymi znaczkami.

Jak wygląda rynek w Polsce? Aut z puli wyprzedażowej jest coraz mniej, ale w salonach obniżek nie brakuje. Np. w Citroenie na modele (o ile pozostały jeszcze w salonach) C3 picasso z rocznika 2011 obniżki przekraczają 20 proc. W podobny sposób przeceniono samochody z serii C4 czy też C5. – Prócz kredytu w systemie zero procent oraz pakietu ubezpieczeniowego na poziomie 1,99 proc. wartości samochodu, dilerzy proponują klientom bogate wyposażenie, a także nawigację za połowę ceny – mówi Marta Turska z Citroen Polska.

Dwucyfrowe zniżki można dostać przy zakupie wielu modeli, zwłaszcza aut małych. Wysokimi rabatami – powyżej 20 proc. – objęto m.in. suzuki alto, fiata pandę classic, peugeota 208 czy nissana micrę. Więcej niż 15 proc. upustu oferuje Volkswagen na zakup polo czy fiat przy zakupie modnej „500".

Z danych prezentowanych przez Instytut Samar wynika, że duże zniżki w stosunku do cen katalogowych obejmują zwłaszcza mniejsze samochody marek popularnych. Te w ciągu ostatniego roku sprzedawały się znacznie gorzej niż auta droższe. Za to auta marek prestiżowych nie potrzebują aż tak mocnego wsparcia. W lutym liczba rejestracji takich samochodów skoczyła w górę o prawie 8 proc. w porównaniu do poprzedniego roku i przeszło 15 proc. w porównaniu do stycznia.

Mimo to i tak można znaleźć okazje. Przykładem jest volvo XC60, które w ubiegłym roku było najchętniej kupowanym autem w segmencie premium. – Model XC60 D5 z napędem na cztery koła i automatyczną skrzynią biegów w najbogatszej wersji jest objęty rabatem nawet do 28,9 tys. zł. A tak samo skonfigurowane S60 jest tańsze o prawie 27 tys. zł – informuje Stanisław Dojs z Volvo Auto Polska.

Duża część promocyjnych ofert obejmuje korzystne finansowanie zakupu: tanie kredyty, leasing, dogodne pakiety ubezpieczeniowe. Importerzy proponują także promocyjne instalacje LPG. Chevrolet zachęca do zakupu napędzanego autogazem orlando, cruze'a i miejskiego sparka: kupujący dostają na instalację 2-letnią gwarancję bez limitu kilometrów lub 3-letnią z limitem 100 tys. To podobne warunki jak przy zakupie „zwykłego" auta.

Niedrogie cabrio z polskiej fabryki

Fabryka w Gliwicach może wiele zyskać na produkcji najnowszego Opla – kabrioletu cascada. Niskie w porównaniu z innymi fabrykami samochodów koszty produkcji, jakie oferuje gliwicki zakład, pozwoliły tak ustalić cenę samochodu, że jest ona bardzo konkurencyjna w porównaniu z podobnego typu autami innych marek. A to zarazem otworzyło szerokie możliwości eksportowe. Okazuje się, że pod marką Buick gliwicki opel cascada, który w lutym po raz pierwszy zjechał z taśmy, ma być sprzedawany w Chinach i najprawdopodobniej również w Stanach Zjednoczonych – poinformował członek zarządu Opla Thomas Sedran. Buick, podobnie jak Opel, to marka należąca do General Motors. – Chiński GM zwrócił się do nas z taką propozycją – ujawnił. Nie będzie to jednak duża liczba aut – dodał Sedran. W Stanach Zjednoczonych i Chinach jeżdżą już europejskie buicki. – Opel insignia nazywa się buick regal, astra to excelle, zaś mokka – encore. – Nie mogę powiedzieć, że będą to potężne ilości, ale sprzedaż 30–40 tysięcy sztuk rocznie jest jak najbardziej możliwa – uważa przedstawiciel Opla. Podczas inauguracji produkcji cascady w Gliwicach wiceprezes GM Steve Girsky mówił, że będzie to auto niszowe, a produkcja powinna wynieść nieco powyżej 25 tys. tych aut. GM podjął już także decyzję o przeniesieniu produkcji nowych modeli Mokki, a także średniego SUV-a antary w Europie. Wcześniej mówiono o możliwości rozpoczęcia produkcji modelu cruze'a budowanego na płycie astry. Jak powiedział Sedran, nie ma jeszcze decyzji, w której fabryce miałyby one być produkowane. Steve Girsky ujawnił „Rz", że w grę wchodzą dwa zakłady: hiszpańska Saragossa oraz Gliwice.

Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Samar

Polityka rabatowa producentów zmienia się w zależności od sytuacji, stanu magazynów czy dostępności poszczególnych modeli, ale firmy z niej nie rezygnują. Kryzys na wszystkich rynkach odcisnął mocne piętno i aby sprzedać samochód, trzeba coś klientowi zaoferować. Inaczej nie przyjdzie do salonu ani nie zdecyduje się na zakup auta. Nie zawsze producenci traktują rabat jako bezpośrednią promocję. Często idą w kierunku dobrych narzędzi finansowych, jak kredyty, leasing czy choćby lepsze wyposażenie. Trudno natomiast oszacować, jak rabaty przekładają się na kondycję finansową importerów. Nie mamy konkretnej informacji, jak te promocje są sprzedawane. Często bowiem na jedno auto producenci oferują różne zniżki w zależności od klienta.

Spełniają się najgorsze prognozy. Rynek samochodowy w Europie nadal się kurczy. W lutym sprzedaż samochodów osobowych zmniejszyła się o 10,2 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2012 – wynika z informacji podanej przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Najbardziej osunął się rynek we Włoszech – 17,4 proc., we Francji – 12,1, oraz w Niemczech – 10,5 proc. Jasnymi punktami na motoryzacyjnej mapie Europy są Wlk. Brytania (wzrost o 7,9 proc.), a także Polska (wzrost o 4,9 proc.).

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca