Polski producent autobusów Solaris szykuje się do produkcji autobusów elektrycznych. Jeszcze w tym roku pierwsze takie pojazdy trafią do odbiorców w niemieckim Brunszwiku i austriackim Klagenfurcie. Według agencji Newseria, trwają właśnie testy nowego modelu – 12-metrowego Solarisa Urbino 12 electric. – Wiążemy z tym pojazdem dłuższą przyszłość. Objechał już wielu naszych klientów w Polsce i za granicą, zbierane są doświadczenia – powiedział cytowany przez Newserię Zbigniew Palenica, członek zarządu Solaris Bus and Coach.
Solaris od dłuższego czasu produkuje już autobusy hybrydowe – napędzane silnikiem tradycyjnym i elektrycznym jednocześnie. Pierwszy hybrydowy model firmy - Urbino 18 Hybrid - był zarazem pierwszym w Europie autobusem hybrydowym produkowanym seryjnie. Pojazd, którego sprzedaż zaczęła się w 2006 roku, zużywa do 24 proc. mniej paliwa w porównaniu z napędem tradycyjnym, natomiast emisja spalin zredukowana jest o prawie 80 proc.
Autobusy elektryczne będą jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska. Ale na razie koszty produkcji są blisko dwukrotnie wyższe niż w przypadku autobusów tradycyjnych. Solaris zakłada jednak, że popyt na tego typu pojazdy wzrośnie po uruchomieniu nowego unijnego budżetu. Elektrycznym autobusom będą także sprzyjać coraz surowsze normy emisji spalin oraz ulgi na pojazdów o niskiej emisji CO2.
Największym rynkiem dla Solarisa są obok Polski Niemcy. Do tej pory firma dostarczyła niemieckim odbiorcom ok. 2 tys. autobusów. Kolejne rynki, na których jeździ najwięcej Solarisów to Francja, Szwecja, Czechy i Włochy. W tym roku Solaris podpisał wart 64 miliony euro kontrakt z Serbią, w ramach którego dostarczy 200 niskopodłogowych autobusów typu Urbino 18, oraz części zamienne. Realizacja kontraktu zacznie się na przełomie czerwca i lipca. Wszystkie autobusy dotrą do odbiorcy jeszcze w tym roku. Pojazdy będą w pełni klimatyzowane i spełnią normę emisji spalin Euro 5. W każdym zostanie zainstalowany system monitoringu składający się z 7 kamer. – To produkt na najwyższym europejskim poziomie, który gwarantuje komfort i bezpieczeństwo podróżowania – twierdzi Małgorzata Olszewska, członek zarządu Solarisa ds. sprzedaży i marketingu. Do tej pory w Serbii pojazdy marki Solaris są wykorzystywane w miejscowości Novi Sad, dokąd w 2011 roku zostało dostarczonych sześć autobusów Solaris Urbino 12 napędzanych sprężonym gazem ziemnym.
Polska jest jednym z największych europejskich producentów autobusów. Swoje fabryki mają tu MAN, Scania i Volvo, które w tym roku całkowicie przeniesie do Wrocławia produkcję autobusów ze szwedzkiego Seffle. - Plan koncernu zakłada, by produkcję zlokalizować w jednym dużym centrum przemysłowym, a fabryka we Wrocławiu jest największym europejskim producentem kompletnych autobusów Volvo – mówił „Rz" Krzysztof Trembecki, dyrektor finansowy Volvo Polska.