Nowe airbusy dla British Airways

Int'l Airlines Group zamówiła 18 samolotów A350 dla British Airways i ustaliła z Airbusem i Boeingiem wstępne warunki kupna samolotów dla Iberii

Publikacja: 23.04.2013 18:26

IAG podała o podpisaniu listu intencyjnego (MoU) na 18 A350-1000 w cenie katalogowej po 332 mln dolarowy (co daje 6 mld), z opcją na następne 18. Zamówienie maszyn najnowszej generacji zaostrzy rywalizację z Boeingiem w  segmencie rynku "mini-jumbo", dotąd zdominowanym przez B777.

Samoloty dla brytyjskiego przewoźnika będą napędzane silnikami Trent XWB produkcji Rolls-Royce, o wartości 1,6 mld dolarów.

Francuskie źródła zapowiadają możliwość dalszych kontraktów na samoloty Airbusa podczas wizyty w  Chinach 25-26 kwietnia prezydenta Francois Hollande. Z prezydentem udaje się delegacja szefów firmy z Tuluzy.

BA ma odebrać latem pierwszy z 12 zamówionych superjumbo A380. Kupno szerokokadłubowych A350 oznacza pierwszy europejski zakup w atrakcyjnym segmencie rynku samolotów dwusilnikowych zabierających ponad 300 osób.

- To cios dla Boeinga - ocenia Adam Pilarski, wiceprezes firmy doradczej w zakresie lotnictwa Avitas i b.główny ekonomista w Douglas Aircraft, obecnie należącego do Boeinga.. Dodał jednak, że po okresie  zamieszania w produkcji w  przemyśle lotniczym wiele linii woli względnie  bezpieczniejszą opcję powszechnie oczekiwanej unowocześnionej wersji B777.

Boeing powtarza, że agresywnie posuwa się w  pracach nad nowym B777. - Nie mamy jeszcze sztywnego harmonogramu albo uruchomionego programu, ale konsekwentnie mówimy o możliwym wejsciu do eksploatacji pod konie dekady - stwierdziła rzeczniczka Karen Crabtree.

Wiceszef od Dreamilinera, Larry Loftis wyjaśnił w  Londynie, że 3-miesięczne uziemienie B787 nie odwróciło uwagi klientów od nowych projektow w rodzaju B777X.

Analitycy oceniają, że jeśli Airbus zachowa impet po okresie  zmiennych kolei z  zamówieniami na A350-1000, to zakup przez BA może stanowić presję na Boeinga, aby przyspieszył przeróbki bardzo udanego, choć starszego i cięższego B777.

Szef sprzedaży w Airbusie, John Leahy, naciskający na uruchomienie dodatkowych mocy produkcyjnych największej wersji A350-1000 twierdzi, że jedynym problemem z  tym samolotem jest ograniczona podaż. IAG otrzyma pierwszy samolot w 2018 r., nie zapadła jeszcze decyzja o rozbudowie linii montażowej we Francji - dodał.

IAG potwierdziła plany zamiany opcji na 18 B787 na potwierdzone zamówienia. Wraz z zamówionymi teraz A350 dreamlinery zastąpią w latach 2017-23 30 boeingów 747-400.

Co się tyczy drugiego  partnera w firmie, Iberii,  IAG doszła z Airbusem i Boeingiem do porozumienia o  warunkach handlowych i terminach dostaw, które mogą doprowadzić do złożenia zadatkowanych zamówień na A350 albo/i  B787. Będzie to możliwe, gdy Iberia zacznie osiągać zyski po restrukturyzacji.

IAG podała o podpisaniu listu intencyjnego (MoU) na 18 A350-1000 w cenie katalogowej po 332 mln dolarowy (co daje 6 mld), z opcją na następne 18. Zamówienie maszyn najnowszej generacji zaostrzy rywalizację z Boeingiem w  segmencie rynku "mini-jumbo", dotąd zdominowanym przez B777.

Samoloty dla brytyjskiego przewoźnika będą napędzane silnikami Trent XWB produkcji Rolls-Royce, o wartości 1,6 mld dolarów.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?