Reklama

Nowe airbusy dla British Airways

Int'l Airlines Group zamówiła 18 samolotów A350 dla British Airways i ustaliła z Airbusem i Boeingiem wstępne warunki kupna samolotów dla Iberii

Publikacja: 23.04.2013 18:26

IAG podała o podpisaniu listu intencyjnego (MoU) na 18 A350-1000 w cenie katalogowej po 332 mln dolarowy (co daje 6 mld), z opcją na następne 18. Zamówienie maszyn najnowszej generacji zaostrzy rywalizację z Boeingiem w  segmencie rynku "mini-jumbo", dotąd zdominowanym przez B777.

Samoloty dla brytyjskiego przewoźnika będą napędzane silnikami Trent XWB produkcji Rolls-Royce, o wartości 1,6 mld dolarów.

Francuskie źródła zapowiadają możliwość dalszych kontraktów na samoloty Airbusa podczas wizyty w  Chinach 25-26 kwietnia prezydenta Francois Hollande. Z prezydentem udaje się delegacja szefów firmy z Tuluzy.

BA ma odebrać latem pierwszy z 12 zamówionych superjumbo A380. Kupno szerokokadłubowych A350 oznacza pierwszy europejski zakup w atrakcyjnym segmencie rynku samolotów dwusilnikowych zabierających ponad 300 osób.

- To cios dla Boeinga - ocenia Adam Pilarski, wiceprezes firmy doradczej w zakresie lotnictwa Avitas i b.główny ekonomista w Douglas Aircraft, obecnie należącego do Boeinga.. Dodał jednak, że po okresie  zamieszania w produkcji w  przemyśle lotniczym wiele linii woli względnie  bezpieczniejszą opcję powszechnie oczekiwanej unowocześnionej wersji B777.

Reklama
Reklama

Boeing powtarza, że agresywnie posuwa się w  pracach nad nowym B777. - Nie mamy jeszcze sztywnego harmonogramu albo uruchomionego programu, ale konsekwentnie mówimy o możliwym wejsciu do eksploatacji pod konie dekady - stwierdziła rzeczniczka Karen Crabtree.

Wiceszef od Dreamilinera, Larry Loftis wyjaśnił w  Londynie, że 3-miesięczne uziemienie B787 nie odwróciło uwagi klientów od nowych projektow w rodzaju B777X.

Analitycy oceniają, że jeśli Airbus zachowa impet po okresie  zmiennych kolei z  zamówieniami na A350-1000, to zakup przez BA może stanowić presję na Boeinga, aby przyspieszył przeróbki bardzo udanego, choć starszego i cięższego B777.

Szef sprzedaży w Airbusie, John Leahy, naciskający na uruchomienie dodatkowych mocy produkcyjnych największej wersji A350-1000 twierdzi, że jedynym problemem z  tym samolotem jest ograniczona podaż. IAG otrzyma pierwszy samolot w 2018 r., nie zapadła jeszcze decyzja o rozbudowie linii montażowej we Francji - dodał.

IAG potwierdziła plany zamiany opcji na 18 B787 na potwierdzone zamówienia. Wraz z zamówionymi teraz A350 dreamlinery zastąpią w latach 2017-23 30 boeingów 747-400.

Co się tyczy drugiego  partnera w firmie, Iberii,  IAG doszła z Airbusem i Boeingiem do porozumienia o  warunkach handlowych i terminach dostaw, które mogą doprowadzić do złożenia zadatkowanych zamówień na A350 albo/i  B787. Będzie to możliwe, gdy Iberia zacznie osiągać zyski po restrukturyzacji.

IAG podała o podpisaniu listu intencyjnego (MoU) na 18 A350-1000 w cenie katalogowej po 332 mln dolarowy (co daje 6 mld), z opcją na następne 18. Zamówienie maszyn najnowszej generacji zaostrzy rywalizację z Boeingiem w  segmencie rynku "mini-jumbo", dotąd zdominowanym przez B777.

Samoloty dla brytyjskiego przewoźnika będą napędzane silnikami Trent XWB produkcji Rolls-Royce, o wartości 1,6 mld dolarów.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Biznes
Anita Sowińska: Żadna apteka nie będzie zbierała pustych butelek
Biznes
Trump i Putin – Zachód ustala strategię, ustawa o plastiku, Włochy kontra Chiny
Biznes
37% emisji CO2 mniej: Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie prezentuje najnowsze wyniki ESG
Biznes
Ukrainie brakuje żołnierzy, nie sprzętu
Biznes
To może być koniec all inclusive. Kraj nr 1 dla polskich turystów zmieni przepisy?
Reklama
Reklama