Chińska ekspansja Volvo

To Chiny, a nie Europa będą największym rynkiem dla aut Volvo - uważa Alain Visser, wiceprezes firmy przejętej w 2010 roku od Forda przez chiński koncern Geely.

Publikacja: 29.12.2013 16:23

Na razie Volvo sprzedaje w Chinach ok 6 tysięcy aut miesięcznie

Na razie Volvo sprzedaje w Chinach ok 6 tysięcy aut miesięcznie

Foto: Bloomberg

Na rynku chińskim właśnie zadebiutował S60L, pierwsze auto Volvo, jakie powstało w chińskiej fabryce tej marki. I pierwsze, jakie wyprodukowano poza Europą.

Dzięki chińskim inwestycjom sprzedaż aut tej marki ma zwiększyć się w roku 2020 do 800 tys. Ten rok Volvo chce zakończyć sprzedażą w wysokości 420 tys. aut. Już w tej chwili Chiny są największym rynkiem dla dawnej szwedzkiej marki. Zdaniem Vissera rynek nr 2, to Stany Zjednoczone. W obydwóch krajach Volvo jest uważane za atrakcyjnie wyglądające bezpieczne auto. — Dlatego w naszych wysiłkach marketingowych zamierzamy skupić się na tych dwóch rynkach.

Dla chińskiego Geely przejęcie Volvo to jak „być albo nie być".

—Jedyną strategią, żeby przetrwać w rywalizacji z takimi chińskimi gigantami jak SAIC, BAIC, czy BYD było wejście w inny segment, najlepiej aut luksusowych. I Volvo dało nam taką szansę, a myśmy ją w pełni wykorzystali. Volvo po inwestycjach i zwiększeniu udziału rynkowego przestało przynosić straty już w rok od przejęcia. W Chinach stało się marką krajową, a dla Geely był to skok do przodu, bo zaczęliśmy być postrzegani jako producent z bardziej wartościowego segmentu. Geely, to bardzo młoda firma. Auta osobowe produkujemy od 1998 roku. Ale razem z Volvo jesteśmy już potęgą. A Chiny pozostaną dla nas największym rynkiem — mówił w rozmowie z „Rz" Freeman Shen, wiceprezes Geely, człowiek który negocjował z Fordem przejęcie Volvo.

To nie znaczy, że marka nie zamierza walczyć o europejski rynek. — Ale zdajemy sobie sprawę, że jest on zdominowany przez niemieckie marki: BMW, Audi i Mercedesa — mówił Visser.

Na razie Volvo sprzedaje w Chinach ok 6 tysięcy aut miesięcznie, to o ok. 70 proc. więcej, niż rok temu. Przy czym producent zapewnia, że chińskie Volvo swoimi parametrami nie ustępuje pojazdom, jakie wyjeżdżają z fabryki w Geoteborgu. Szybko też rośnie sieć dilerska. W 2014 roku ma już być w tym kraju 170 punktów sprzedaży, w 2015 o 50 placówek więcej.

Na razie Volvo stawia na odbieranie klientów konkurencji. W Chinach to popularna strategia jako że jak na razie lojalność wobec marek jest niewielka. — To też powinno nam pomóc — mówił Visser. Tak samo, jak słabnący pęd do „ścigania się" na gadżety. Volvo posiada natomiast „coś", co dla Chińczyków dzisiaj się liczy  - to auto zbudowane z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii i reklamowane, jako „marka, która chce być rozpoznawalna, ale nie krzyczy".

S60L jest produkowane w fabryce w Czengdu i stamtąd ma być eksportowane m.in do Stanów Zjednoczonych. Druga chińska fabryka szwedzkiej marki znajduje się w Daqingu w prowincji Heilongjiang, silniki pochodzą z fabryki w Zhangjiakou w prowincji Hebei, zaś ośrodek B&R jest w Szanghaju i współpracuje z zakładem w Goeteborgu. Jak mówił Freeman Shen pozostawienie działu badań i rozwoju w Szwecji było jednym z warunków jaki postawili szwedzcy związkowcy podczas negocjacji z Geely.

Na rynku chińskim właśnie zadebiutował S60L, pierwsze auto Volvo, jakie powstało w chińskiej fabryce tej marki. I pierwsze, jakie wyprodukowano poza Europą.

Dzięki chińskim inwestycjom sprzedaż aut tej marki ma zwiększyć się w roku 2020 do 800 tys. Ten rok Volvo chce zakończyć sprzedażą w wysokości 420 tys. aut. Już w tej chwili Chiny są największym rynkiem dla dawnej szwedzkiej marki. Zdaniem Vissera rynek nr 2, to Stany Zjednoczone. W obydwóch krajach Volvo jest uważane za atrakcyjnie wyglądające bezpieczne auto. — Dlatego w naszych wysiłkach marketingowych zamierzamy skupić się na tych dwóch rynkach.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!